Om man bor där det finns risk för långa el-avbrott tror jag det är bäst att skaffa en riktig kakelugn och vedförråd. Kakelugnen innehåller en stor massa som bevarar värmen länge och veden förbränns effektivt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Margareta Markström skrev:
Vi bor i Västerbotten där det kan bli väldigt kallt och vintern är lång. Går det att hålla igång en bergvärmepump med ett elverk eller finns det andra bra lösningar?
Hej Margareta

Jag bor i Västerbotten har bergvärme men dessutom två spisinsatser som jag kan värma huset med.

Man kan driva en bergvärmepump med ett elverk, men det kan krävas en stor generator på elverket för att klara startströmmen om det är en on/off pump, d.v.s. en pump som startar och stoppar med jämna mellanrum, för att hålla en viss temperatur.

För att förklara problematiken blir det lite siffror.

En kompressormotor kan behöva 5–8 ggr märkströmmen, kortvarigt vid start, och en generator kan lämna 2–3 ggr sin märkström kortvarigt.

Antag att det handlar om en kompressormotor på 3 kW som, enligt de syftevärden jag angav, kräver en kortvarig startström som är 6 ggr större än märkström, då motsvarar det 18 kW. En generator som kortvarigt bara kan lämna 2 ggr sin märkström behöver då vara ca 9 kW för att starta kompressormotorn.

Har kompressormotorn mjukstart kan det underlätta, men om starttiden då blir lång kan generatorspänningen sjunka alltför mycket och försvåra starten och göra att övriga laster anslutna till generatorn förlorar sin spänning under tiden.

Det blev mycket ”tekniksnack” men det kan ibland vara nödvändigt för att belysa en problematik.

Min bergvärmepump är varvtalsstyrd och har inte samma startströmsbehov som en on/off pump (och behöver ingen elpatron för elspets).

Men det kan krävas en stor generator och mycket bränsle för att värma huset med värmepump en längre tid.

Därför har jag valt att tillämpa ”plan B” vid strömavbrott att värma huset med ved och att driva all nödvändig teknik med batterier, uppbackade med en liten generator (2 kW) driven med Aspenbränsle som kan förvaras i 5 år. Jag bedömer att jag klarar en vecka med 25–50 liter Aspenbränsle och 1 kubikmeter ved.

Jag startade en tråd ” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka” för ett tag sedan.

https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-26#post-4464407

Jag har skrivit flera inlägg där, men i inlägg #58 beskrivs plan B.
 
Går det att rangordna batterityper med avseende på hur lång tid det krävs för laddning till t ex 90%.

Jo, jag antar att laddströmmens storlek är avgörande.

Och hur djupt urladdade de är.

Det jag fikar efter är att uppskatta vilken batterityp som kräver minsta bränsle för att laddas med elaggregat.
Utan stöd av solceller.
 
Batterier för att driva frysboxar via inverter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.