Hej!

Vi har kommit i det absurda läget att vi har en granne som har överklagat vårt bygglov till länsstyrelsen. (bara en granne av sju berörda och informerade som har problem med vårt hus)
Vi har fått bygglov av kommunen att bygga vårt drömhus. Allt vi ska bygga går inom detaljplanen men vår granne tycker att huset är för högt.

Har han några möjligheter att få igenom någonting hos länsstyrelsen när det går inom alla detaljplaner i området??? Vågar vi starta byggandet under tiden eller ska man vänta till länsstyrelsen sagt sitt? Vilket vad jag har förstått kan ta ganska lång tid. Och vad kan hända om länsstyrelsen mot förmodan skulle gå på grannens linje och gå emot kommunen och den detaljplan som råder i området?
Får vi riva huset då eller betala ett vite??? Kan ju vara lönt att betala ett vite kanske?

År det någon som vet och känner till hur det fungerar.
 
DDD skrev:
Hm,

Jag har liknande frågor (kanske inte direk relaterade, hoppas dock jag inte stör tråden):

1) vad räknas som grannar, i vårt fall har vi en mindre asfalterad bilgata (utan trottoarer) som går runt vårt hus, är då de hus på andra sidan den lilla bilgatan att beteckna som våra grannar?

1b) Om vi avser att bygga en friggebod närmare än 4,5 m från tomtgräns. Kan då våra "grannhus" ha något att säga till om i bygglovsfrågan? Följdfråga, får en friggebod vara hur hög som helst förutsatt inom detaljplanen (har hört ngt kring 3m)?

Många frågor, tacksam för era synpunkter!
Dund
Som jag förstått det är en firggebod (< 10 kvm) inte bygglovspliktig OM man uppfyller villkoren max 3 m hög, minst 4.5 m från tomtgräns.

Vill man översrida gränserna så kan man få det, men måste då ha bygglov...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.