Men kravet du citerade säger: "spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A".

200 VA betyder att du på en 12V anläggning får ha högst ca 16A, men det står dessutom att du får ha högst 10A säkring.

Det handlar om risken för brand.

När det gäller brand så är lågspänningssystem mycket farligare än 230V. Strömmarna blir så stora att minsta defekt i en koppling ger farlig värmeutveckling.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vad som inte nämnts här är att om man har en låg spänning tex 12 V och vill ha ut en effekt (W) som är användbar till tex en värmegolv så blir strömmen (A) många gånger större än i ett 220 V system.
Detta innebär att man måste ha motsvarande större dimensionering av kablarna vilket medför en inte oväsentlig kostnad i sammanhanget + att det monteringsmässigt kan bli bökigt att få plats.

Om vi pratar likström så gäller formeln E -effekt (W=Watt) = U (Volt) * I (Ampere)

Ex. 5000 W= 220 V * 22,7 A

5000 W = 12 V * 416,6 A

Det är strömstyrkan som bestämmer dimensionering av kabeln.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Att få en bostad att fungera fullt ut med 12 V och samma bekvämligheter som en vanlig villa är fullt möjligt. Så fungerar det tex på de flesta större fritidsbåtar idag men jag har lite svårt att tro att du kommer att få ett bra fungerande värmesystem om du väljer elektrisk golvvärme för 12 eller 24 volt. Det är som någon tidigare i tråden skrev att det är bättre att välja ett vattenburet system oavsett hur du sen tillför värmen i det systemet. I det vattenburna systemet har du valfriheten att komplettera och ändra värmekällan beroende på tillgång av energi/värme.

Jag har det så på min båt där jag har ett fullt utbyggt vattenburet system med fläktkonvektorer och golvvärmeslangar under durkarna. Idag är det kopplat till dels en liten dieselpanna och en elektrisk värmepatron där värmepatronen kan köras frän dieselgeneratorn alternativt landström. Det finns också fritidsbåtar som har vedeldade små spisar med inbyggd vattenslinga som då kan kopplas till det vattenburna värmesystemet.

Så min tro är att du utan vidare kan ha ett 12 V system men värmen ska vara vattenburen istället för elslingor för att kunna klara så många energikällor som möjligt och också olika förutsättningar beroende på årstiden..
 
Du kommer att stöta på problem med extremt tjocka och därmed dyra kablar. Tillverkaren av lågvoltskabeln räknar med att minst 62 W/m² behövs om det är till uppvärmning. Till komfortvärme minst 36 W/m². 62 W/m² och 80 m² innebär en effekt på 4960 W. Är spänningen 12 V innebär det 413 A. Om vi tänker oss att du skall transportera elen med ett spänningsfall på maximalt 10% dvs 1,2V. 413 A och ett spänningsfall på 1,2V ger att ledaren får ha en resistans på högst 0,0029 ohm. För att 20 m kopparledare skall ha 0,0029 ohm krävs en ledararea på 119 mm². Detta avser endast spänningsfall. Du skall även tänka på utlösningsvillkor och kabelns belastbarhet. Inga oöverstigliga problem, men ganska onödiga. Det är så mycket enklare att överföra höga effekter med högre spänning.

Sedan hoppas jag att du inte bygger huset på ett sådant vis att du någonsin värmer med el genererad från ångmskin. Inte för att det är svårt utan för att det blir så stora förluster. Vad har du för mottryck på ångmaskinen? Du borde ganska enkelt kunna få ut spillvärme från den till att värma huset.
 
Många ampere blir det om man skall både värma huset och försörja allt med 12V. Men det var inte min mening.

Se diagrammet. Jag tänker att ju flera källor du har i mitt fall 7 olika el och värmekällor dess större är ju chansen att du har minst en eller helst flera att välja på.

El från sol och vind är ju gratis och sköter sig själv så de har prioritet.

Varmt vatten från solpaneler med accumulatortank är också prioritet.

Däremot kräver värme från ångmaskin och vedspis samt el från ångmaskin att man är hemma. Så de används endast då de prioriterade ej räcker så man aldrig behöver stå utan el och värme.

Varför lågspänning?

I ett sådant system som jag skulle vilja bygga så tror jag att man måste bestämma sig för en systemspänning, och då det inte finns några 230V AC solpaneler så är det inte aktuellt. Och konverterar från tex.12 till 220V finns men de kostar och det blir förluster samt att det blir en sak till som kan gå sönder. Sedan gör det ju inget att man kan installera detta själv. Personligen är 48V bästa alternativet men det är begränsat med utrustning för 48V, däremot finns det massor för 12-24V som kyl/frys, micro, generatorer, TV, elpatroner, brödrost mm.

Sedan måste man såklart tänka igenom detta mycket noga, så man tex bygger så att avstånden mellan källa och förbrukare är så kort som möjligt för att minimera förluster.

MVH
Ole
 
  • Eldiagram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behörighetsgränsen är 50 volt 200VA och 10 A så det går nog inte driva huset som TS har tänkt sig.

Protte
 
System med lågspänning har absolut sina fördelar. Uteblivna tomgångsförluster på växelriktare är en av dem. Det man måste inse är att ett off grid-system med solpaneler, vindgenerator och batterier inte kommer i närheten av samma prestanda som man kan få genom att vara ansluten till elnätet. Skall man klara sig på vind och sol så är hemligheten att minimera energiförbrukningen. Då går uppvärmning med direktel bort av den orsaken utan att man behöver fundera så mycket på kabeldimensioneringen.

Det finns elpatroner för 12 volt som man kan använda för att dumpa överskottsenergi från solpaneler i en acktank när batterierna är fulladdade.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ångmaskin! Nu blir jag nyfiken på riktigt.
 
Jo att jag vill göra det här projektet över huvud taget är att jag tycker att teknik är så kul och jag har gott om tid.
Ångmaskiner har jag varit frälst i sedan barnsben och är fortfarande, en fantastisk maskin. Har en mindre tvåcylindrig compoundmaskin idag som inte ger så mycket effekt, ca 12V 25A.
Jag har arbetat med en firma i USA som tillverkar ångmaskiner att förbättra dem med elektronisk ventilstyrning för att få en effektivare drift så jag har möjlighet att få hem en lite större maskin framöver som ger 24V 300A. Firman exporterar flertalet av dessa maskiner till otillgängliga byar i bl.a. Indien med en elgenerator, eldas med allt som brinner och snurrar på år ut och år in.

MVH
Ole
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har du någon bild på underverket? Är det magnetventiler eller någon elektronisk styrning av en mekanisk ventilreglering? Compoundmaskin som ger 300W ifrån sig låter som en ganska nätt skapelse. I alla fall vid sidan av pannan.
 
Mikael_L
Thronborg skrev:
Som jag skrev bortser jag från det. Min fråga var om golvvärme med lågspänning.

Angående elförsörjningen så är mitt mål att kunna driva uppvärmningen helt med solceller, inte idag men kanske om 2-4 år. Med den utvecklingen där priser sjunker på batterier och solceller samtidigt som de får bättre kapacitet som kommer vi till en brytpunkt, och vi har ingen aning om vad elen kostar om 4 år.
Av tekniska skäl (som redan skrivits om i tråden) så är det i praktiken omöjligt att värma huset med lågspänningsel.


Jag har inga problem med att få fram 24V idag men den är inte så "ren".
Jag har i stort sett obegränsat med ved.
Jag har en ångmaskin med generator som ger 24V 180A + värme. Den kan jag köra på kol, ved, koks, matfett diesel mm.
Bra där, då har du lösningen på uppvärmningen där. En rejäl 30kW vedpanna och några kubikmeter acctank, + några kvm solpanel, så är du hemma. Och mycket billigare än vad bara kopparkabeln skulle kosta till 12V elvärme. :)

Sen kan du krydda på i valfri mängd med ångmaskiner osv för att få utlopp för teknikfantasier och hobbyprojekt.


Det är dock för och nackdelar med all energi och jag skulle vilja blanda dem som jag har tillgång till med en vettig ekonomiskt och miljömässig balans.
Helt rätt.
Men som en kul grej och lite på hobbybasis kan man ju lattja med ekonomiskt vanvettiga saker såsom ångmaskiner, sterlingmaskiner och annat kul.


Men maskinen kan jag bara köra då jag är hemma, kvällar och nätter. Men den borde kunna ge den effekt jag behöver och i synnerhet under kalla vinterdagar. Jag inser att det inte är ekonomiskt försvarbart och knappast möjligt att försörja ett helt hushåll med solpaneler. Men om jag kan komma dit att jag kan köra ångmaskinen vintertid och El/vind under sommaren. Ju mer man har att välja på dess bättre.
Men vedpanna, stor acctank och lite solfångare så har du en bra och vettig grundstruktur, som du sen kan krydda på med alla möjliga godsaker.
T.ex. ett lågspänningssystem för lite minimal hushållsel.


Det enda krav jag har är att jag INTE vill ha 230V AC.
Det är lätt fixat, och inte helt ekonomiskt vanvettigt, tekniskt omöjligt osv om:
Husets uppvärmning under vinter - primärt ved, ev sommaren också.
Husets uppvärmning på sommaren - vattenburen solfångare.
Spis - gashäll alt vedkökspanna.
Kyl och frys - gasol
Handdisk.
Tvättmaskin med VV-anslutning (fast då blir det ju 230V :eek:) alt handtvätt.
Små mängder hushållsel - Solpaneler + batteribank.
(Endast LED-belysning dock inte för mycket elljus, energisnål bärbar dator (eller surfplatta), energisnål TV osv).


Thronborg skrev:
Angående att man skall ha behörighet även för lågspänning.

Enligt ELSÄK-FS 2010:4
Elinstallation som får utföras utan behörighet
3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som INGÅR i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

Det står ju klart och tydligt "starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V"

Men om du BARA har en spänning under 50V kan det ju inte räknas som att den INGÅR i en starkströmsanläggning, eftersom det inte finns någon
I det du citerar så står det svart på vitt "max 200VA" vilket betyder max ungefär 200W, dvs inte mycket effekt alls.
Kör du en liten bärbar dator och har några LED-lampor tända så har du stött på gränsen för det elsystem som får byggas utan behörighet.

Vad är egentligen en skyddsklenspänningskrets?
En strömkrets eller elsystem med spänning på max 50V.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt, rätta mig gärna om jag har fel, men det vore ju bra att få detta utrett till 100%.:confused:

MVH
Ole
Detta är ur elsäkerhetsverkets föreskrifter.
Så det är inte lagtext. Men i lagtext är det angivet att ESV får utfärda mer detaljerade föreskrifter, och i regeringsformen (lagtext) så står det att föreskrifter skall tolkas som lag.

Så därför kan du se detta såsom lagtext, att du får, utan behörighet, utföra elanläggning på upp till 50V, upp till 200VA (200W eller lägre beroende på ev fasvridning) och upp till 10A.
Så ska du hålla dig inom lagens råmärken har du pytteliten effekt att leka med.

Denna föreskrift är aldrig prövad rättsligt, så om åtal håller i domstol är ju inte helt självklart.

Men vill du fuska, och kringgå föreskrift så tycker jag att du gör det ordentligt och installerar ett litet 230V system istället. För detta innebär mycket mindre krångel, kostnad och brandrisk.
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket och 2 till
  • Laddar…
Jag håller helt med Mikael_L. Det är troligen bättre ur både ekonomisk och elsäkerhetsmässig synvinkel att hemmapula ett vanligt 230V-system än att bygga ett 12V-system. Ingen på byggahus.se har heller lyckats hitta något exempel på en hemmapulare som fått någon som helst negativ konsekvens av fackmannamässigt hemmapul (straff, eller sänkt försäkringsersättning vid brand).
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
Avemo skrev:
Har du någon bild på underverket? Är det magnetventiler eller någon elektronisk styrning av en mekanisk ventilreglering? Compoundmaskin som ger 300W ifrån sig låter som en ganska nätt skapelse. I alla fall vid sidan av pannan.
Inte 300W. 24V 300 ampere. ca. 7kw. Det är naturligtvis orimligt rent praktiskt för det kräver ju kablar som heter duga. Men det är max. vad som går att få ut och inte min avsikt men lite överkapacitet gör ju inget.
 
Avemo skrev:
Har du någon bild på underverket? Är det magnetventiler eller någon elektronisk styrning av en mekanisk ventilreglering? Compoundmaskin som ger 300W ifrån sig låter som en ganska nätt skapelse. I alla fall vid sidan av pannan.
Har bara bild på den lilla maskinen jag har hemma.
Det är solenoidventiler som klarar 200C och 18kg. De håller på att utprova detta i skrivande stund. Men förhoppningen är att det fungerar då man precis som på en modern bil ändrar tändningen beroende på belastning och varvtal så kan man förskjuta öppningen av in/ut ventilen i tid elektroniskt. Detta går inte på en konventionell ångmaskin. Nu får vi väl se om det fungerar men rent teoretiskt så funkar det. Men jag har varit med för länge för att dra likhetstecken mellan teori och praktik så vi får se.
 
  • IMG_1666.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Steam punk............

P
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.