Det enklaste och bästa hade ju varit att låta det vara bara.............pappspända tak beter sig sådär helt normalt och det får man liksom ha med i beräkningarna i ett gammalt hus. Är oftast ingenting som är perfekt på något vis. Det ingår.
Nu har ni rivit sönder pappen och det är inte så lätt att återställa bra......
 
GoC GoC skrev:
Dom där små skavankerna är inga problem att fixa till. Att det är lite vågigt någon stans får man räkna med då huset rör sig lite mest hela tiden.
Och skär inte med där du skall laga, riv pappersbitarna du skall täcka skadorna med.
Använd ingen linjal eller något utan riv så du får en oregelbunden ”mjuk” kant och lägg pappersbitarna i tapetklister. Kleta fast dom över skadan. Och måla sedan. Lär bli jättebra.
Ok. :) Vad ska man ha för papper då? Funkar tidningspapper alltså som någon skrev ovan? Jag har inga problem iofs med att det är vågigt, utan tänkte mer att det skulle börja gå sönder mer och mer.
 
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste och bästa hade ju varit att låta det vara bara.............pappspända tak beter sig sådär helt normalt och det får man liksom ha med i beräkningarna i ett gammalt hus. Är oftast ingenting som är perfekt på något vis. Det ingår.
Nu har ni rivit sönder pappen och det är inte så lätt att återställa bra......
Ja det var ju någon som tyckte ovan att jag skulle kolla vad som fanns under. Och det lät som en bra idé tänkte jag för jag trodde att man måste ta bort det (verkade så när jag googlade lite allmänt). Det gick inte att se något utan att riva ganska mycket. Men jag rev där det var trasigt redan...
 
P Petronille skrev:
Ska försöka fixa en bild. Blev tvungen att riva loss en del för att det skulle gå att se. Brädorna ser hyvlade ut, fast nubb verkar det vara en del av.

Det är ingen vind ovanför utan snedtak i två av sovrummen. Det finns ett slags vindsutrymmen vid sidorna – har glömt vad det heter nu, bara som ett utrymme i förlängningen av snedtaket så att säga – och där är det en del sågspån och på ytterväggarna verkar det sitta någon form av tjock isoleringsplatta som ser ut som typ masonit eller jättetjock kartong (det är förstås inte det men för att beskriva hur det ser ut).
Kattvind är nog ordet du söker. Men är det ingen hanvind ovanför det aktuella rummet, eller har rummet snedtak helt upp till nock?
De där plattorna kan vara treetex-skiva. Är de porösa?
Om brädorna är hyvlade och det inte finns någon risk för att spån ramlar ner genom springor verkar det ju gå utmärkt att måla träet direkt men ni får nog leva med hålen efter nubben om det inte ska bli för mycket jobb, annars får ni sätta skivor av ngt slag, eller ny papp.
 
Jiji Jiji skrev:
Kattvind är nog ordet du söker. Men är det ingen hanvind ovanför det aktuella rummet, eller har rummet snedtak helt upp till nock?
De där plattorna kan vara treetex-skiva. Är de porösa?
Om brädorna är hyvlade och det inte finns någon risk för att spån ramlar ner genom springor verkar det ju gå utmärkt att måla träet direkt men ni får nog leva med hålen efter nubben om det inte ska bli för mycket jobb, annars får ni sätta skivor av ngt slag, eller ny papp.
Jo det finns något utrymme ovanför, som jag tror man bara kommer in i från taket. Treetex kan det nog vara, det verkar också som om det minsta rummet på övervåningen har liknande skivor på väggarna i stället för tapet. Och i taket i hallen, kan det också vara tretex? Några skivor är det i alla fall.

Det är nog möjligt att det skulle gå att måla på brädorna och att det skulle bli ganska fint, för hålen går ju att spackla, men jag gissar att det blir mycket mer jobb än att lappa pappen, även om limfärgen antagligen måste tvättas ner.
 
Det är svårt att ge råd om pappen utan att se hur mkt den hänger.

Är det limfärg? Det är inte helt säkert om huset är från 50-talet, men det kanske du redan kollat?

Man kan använda tapetklister för att ta bort limfärg. Detta har jag dock inte testat själv, jag har tvättat. Om du är intresserad av den tekniken kan jag skicka en länk.
 
Jiji Jiji skrev:
Det är svårt att ge råd om pappen utan att se hur mkt den hänger.

Är det limfärg? Det är inte helt säkert om huset är från 50-talet, men det kanske du redan kollat?

Man kan använda tapetklister för att ta bort limfärg. Detta har jag dock inte testat själv, jag har tvättat. Om du är intresserad av den tekniken kan jag skicka en länk.
Hmm nä du har kanske rätt, jag tog för givet att det var det (trodde det brukade vara det på 50-talet). I vår lägenhet märktes det ju eftersom den nya färgen rasade ner, men den går inte att upplösa så lätt som jag trodde. Fingret blir bara lite svagt vitt, det blir inte kletigt liksom. Vad kan det då vara för färg tro?
 
P Petronille skrev:
Hmm nä du har kanske rätt, jag tog för givet att det var det (trodde det brukade vara det på 50-talet). I vår lägenhet märktes det ju eftersom den nya färgen rasade ner, men den går inte att upplösa så lätt som jag trodde. Fingret blir bara lite svagt vitt, det blir inte kletigt liksom. Vad kan det då vara för färg tro?
https://www.google.com/amp/s/byggnadsvard.se/folkhemmets-farger/amp/

Det är inte helt lätt att lista ut. Jag har själv ett rum i huset som är inrett på 50- eller 60-talet. Taket har nog inte varit målat med limfärg för nu är det över målat med modern plastfärg. Det verkar ha funnits många typer av färger under de där åren men man vet ju inte hur modern målare som varit inblandad.
 
Jiji Jiji skrev:
[länk]

Det är inte helt lätt att lista ut. Jag har själv ett rum i huset som är inrett på 50- eller 60-talet. Taket har nog inte varit målat med limfärg för nu är det över målat med modern plastfärg. Det verkar ha funnits många typer av färger under de där åren men man vet ju inte hur modern målare som varit inblandad.
Tack, intressant länk!

Nä det är svårt förstås, är mest nyfiken. Färgen kritar ju lite, så inte någon modern färg. Sedan vill man helst inte att den ska rasa ner. Den sitter väldigt löst på de pappbitar jag dragit i.
 
P Petronille skrev:
Tack, intressant länk!

Nä det är svårt förstås, är mest nyfiken. Färgen kritar ju lite, så inte någon modern färg. Sedan vill man helst inte att den ska rasa ner. Den sitter väldigt löst på de pappbitar jag dragit i.
Då är det nog bäst att försöka tvätta bort den. Jag har hört att det ska gå snabbare om man använder tapetklister, men inte prövat själv. Eller så spänner ni upp ny papp över den gamla och målar med en färg ni väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.