Csmh80 Csmh80 skrev:
Jag har kikat på ett fritidshus där badrummet ser ut såhär... Är det någon som vet mellan tummen och pekfingret vad det kan kosta att fixa till detta? Har i så fall tänkt att ha detta till duschutrymme och rummet bredvid ska bli själva badrummet...[bild] [bild]
Den viktiga frågan är snarast "Varför ser det ut sådär?"
Har de haft en fuktskada? I så fall vill man ju veta att den skadan är åtgärdad t.ex.
 
BirgitS
Csmh80 Csmh80 skrev:
Förlåt en okunnig.. men vad är våtrums tapet? Måste man inte ha våtspärr och allt sånt?
Våtrumstapet är nästan samma sak som våtrumsmatta, lite tunnare har jag för mig. Båda delarna är vattentäta och alltså sitt eget tätskikt.
https://viivilla.se/bad/vatrumsmatta-och-vatrumstapet/
https://konsument.tarkett.se/sv_SE/node/plastmatta-for-golv-vagg-i-badrum-537
Csmh80 Csmh80 skrev:
Tycker du? Jag tycker det låter väldigt högt för lite kakel och klinker typ... Jag hade gissat på ca 50-60 tusen...
Det är så att det brukar ta kring en månad för en hantverkare att totalrenovera ett badrum så att alla branschregler uppfylls.
 
  • Gilla
Jorentz
  • Laddar…
Csmh80 Csmh80 skrev:
Tycker du? Jag tycker det låter väldigt högt för lite kakel och klinker typ... Jag hade gissat på ca 50-60 tusen...
Med den budgeten får du nog göra jobbet själv;)
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är så att det brukar ta kring en månad för en hantverkare att totalrenovera ett badrum så att alla branschregler uppfylls.
Det brukar dessutom behövas ett antal olika yrkesgrupper - snickare, vvsare, elektriker, eventuellt en kyltekniker. Och nån som samordnar dessa...
Sen är kalendertiden renoveringen tar, och den arbetstid som faktiskt behövs olika saker, men idag vill man ha mer betalt, utan att höja timtaxan så då blir tidsangivelsen i offerterna krystade :)
exempel - Rivning brukar i de offerter jag sett ta minst en vecka och kräva minst två personer plus att en vvsare och en elektriker ska koppla från.
När jag renoverade vårt badrum på 6,5 m2 tog rivningen under två dar förcen person och då kopplade jag bort vvs själv så ett par timmar förscann för att ja missat att köpa ett par vvsprylar (öppet avlopp luktar inte mums t.ex) jag hade helt enkelt bara tänkt på det jag skulle ha dit sen, och missat täcklock mm.
Detta var dessutom innan rot återinfördes, så de offerter jag fått hade kortare arbetstider än det jag la ner totalt, men av diverse anledningar valde jag att göra jobbet själv.

Och underförstått - det är fastprisofferter...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.