Nja, det finns speciella krav för t ex väldigt små lägenheter, men för 'tillräckligt' stora hus är det väl samma regler?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hittar inget bra engelskt ord, får förslaget Duplex, men det är inte rätt.

Tyvärr är det som sagt väldigt svårt att få till det i Sverige idag, på grund av reglerna om tillgänglighet: Sovrum, kök, badrum, vardagsrum, tvättstuga och ett sovrum måste finnas i ett plan, eller så måste man ha ramp eller hiss. Ofta är det ju tex vardagsrummet man ha lägre så att man kan få högt i tak på ett trevligt sätt, men då måste man alltså ha en hiss eller godkänd ramp också.
Hmm. Vi bor i ett hus från 2015 med kök, badrum, tvättstuga och allrum på bottenvåningen men alla sovrummen på övervåningen. Ingen hiss eller ramp. Är det alltså ett olagligt hus vi bor i?
 
Förmodligen inte. Det går ju att ställa in en säng eller bäddsoffa i allrummet.
Som sagt var, så länge de basala utrymmena finns på ett plan så behöver man inte tillgänglihetsanpassa de andra planen. Annars skulle ju i princip alla småhus i två plan som byggs i dag bryta mot reglerna...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att det är väldigt lätt att snubbla i småtrappor som bara är något steg eftersom det ibland uppfattas som samma nivå. Man kan t.ex bygga ett hus med 3 plan men bara en halvtrappa mellan dom. Ett annat alternativ är att bygga ett enplanshus där man har inskjuten del i marken på halva huset och utstick på andra halvan.
Skiss av ett treplanshus med halvtrappor och enplanshus med delvis nedsänkt mark och utstick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den här typen av semantiska diskussioner blir alltid intressanta, trots dess karaktär av insnöande. Étagehus uppfattar jag som flerbostadshus där varje lägenhet omfattar flera plan. Terasshus är radhus på höjden istället för på längden. Trapphus, som egentligen borde passa som beskrivning, betyder ju något annat som alla vet. Kanske sluttningshus? eller terränghus?

Jag är den förste att tala mig varm för vikten av tillgänglighet, men ibland är våra normer väldigt fyrkantigt skrivna. Många väldigt fina byggnader hade aldrig fått byggnadslov idag.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi hade ett hus med tre halvtrappor, dvs fyra halvplan byggt -64. Breda fina trappor som gav mycket ljus. Skulle inte vars godkänt idag. Men gav en härlig rumskänsla.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Hmm. Vi bor i ett hus från 2015 med kök, badrum, tvättstuga och allrum på bottenvåningen men alla sovrummen på övervåningen. Ingen hiss eller ramp. Är det alltså ett olagligt hus vi bor i?
Troligen är allrummet möjligt att dela av så att man får ett sovrum? Vanligt att det på planritningen går en streckad linje för "ev sovrum".
 
J justusandersson skrev:
Den här typen av semantiska diskussioner blir alltid intressanta, trots dess karaktär av insnöande. Étagehus uppfattar jag som flerbostadshus där varje lägenhet omfattar flera plan. Terasshus är radhus på höjden istället för på längden. Trapphus, som egentligen borde passa som beskrivning, betyder ju något annat som alla vet. Kanske sluttningshus? eller terränghus?

Jag är den förste att tala mig varm för vikten av tillgänglighet, men ibland är våra normer väldigt fyrkantigt skrivna. Många väldigt fina byggnader hade aldrig fått byggnadslov idag.
Det du tycker heter etagehus heter flerbostadshus och lägenheterna heter etagelägenheter.
Terasshus har jag aldrig hört talas om.
Sluttningshus är samma sak som souterränghus.
Etagehus är det etablerade begreppet för den typ av villa vi pratar om här.
 
BirgitS
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.