Har bekymmer med periodvisa pixelering på TV av SVT marksändnigar. Obs bara SVT markbundna kanalsändningar. TV 4 markbunden är OK samtidigt. Ursprungliga el installationen är från slutet av 1960-talet, men delvis uppdaterad på med luftvärme anläggning 2017.
Vad inom gammal el-installation kan orsaka störningar av på frekvens av SVT marksändningar? Hur lösa det?
Mvh
Gugu

PS Har ställt frågan till El Experten, men han verkar inte svara längre, så vänder mig till el kunniga i Forum!
 
Problemet ligger i anslutning av TV-antenn eller antenn. Antenn har inte flyttat på sig?
Inte något elproblem.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Jag tvivlar på att det skulle vara något med din elinstallation. Troligen har du "bara" dålig mottagning.
 
Redigerat:
  • Gilla
orienterarn och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Jo, jag har flyttat antennen (på vinden) och prövat olika ställen med rätt riktning, men ingen bättring. Har även 5G filter (- 2 st seriekopplade) utan resultat. Det som är underligt är att SVT pixeleringen bara förekommer lite då och då och det varierar hur länge och olika dagar. Så för det mesta funkar SVT marksändningarna OK. Samtidigt så påverkas inte alls TV4 marksändningarna.
Har noterat att när jag använder min gamla Elektrolux Assistent från 70-talet så kan det flimra lite på tv. Har funderat på om det är ngn radio amatör (spion?) eller liknande som ger störning för det är oftast - men inte alltid - sent på eftermiddagen och kväll; framför allt tycks det vara på helgerna. Tänkte på radio sändning mellan ngn familj och långtradare make? Men i dessa tider med mobiltelefoner???!!!
Så jag blir inte klok. Min antenn installatör kan inte heller mäta signal fel på mottagningen. Så han gav upp. Men han har aldrig varit här när störningen är på G.
Teracom vill inte lyssna på mina bekymmer. Och ARN säger att det har pågått för länge för att de skall befatta sig med frågan.
Så tror att det kan vara ngt med el installation som ger frekvens störningen som märktes först efter det att SVT smalnade sändnings frekvensen för några år sedan för att inte störa framtida 5G frekvenser. Eller så kan det vara värmepumpen med all ny el installation under ungefär samma tidpunkt som påverkar frekvensen.
Men vad vet jag? Jag bara prövar olika möjligheter till lösning.
Tacksam för ngn som kan komma med konstruktiva förslag till lösning!
 
Ruttna antennkablar med dåligt monterade kontakter…gammal tv antenn med gamla inbyggda filter som tar bort fel frekvenser… många anledningar som är rimliga. Att elinstallationen skulle påverka är osannolikt
 
  • Gilla
john68 och 7 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Ruttna antennkablar med dåligt monterade kontakter…gammal tv antenn med gamla inbyggda filter som tar bort fel frekvenser… många anledningar som är rimliga. Att elinstallationen skulle påverka är osannolikt
Hej, Önskar att det hade varit så enkelt. Har haft antenn installatör med ny/modern antenn och kablar samt att han kollade att mottagningen just då var helt OK. Så jag kan nog utesluta detta. Tyvärr.
 
R ravbogu skrev:
Hej, Önskar att det hade varit så enkelt. Har haft antenn installatör med ny/modern antenn och kablar samt att han kollade att mottagningen just då var helt OK. Så jag kan nog utesluta detta. Tyvärr.
Lägg upp lite bilder så vi ser. Hittills i livet har jag träffat på endast 1 ordentlig antenninstallatör…
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Kan vara yttre störningar beroende av din plats orsakade av väder/vind.
Vi fick byta till gitterantenn med ungefär samma problem vid fritidshuset.
 
Skulle säga att det är helt osannolikt att elinstallationen skulle vara roten till bildstörningar.
Helt skilda frekvenser.
Skulle det vara något gravt fel på elinst. så skulle du se det på andra fenomen och inte bara som pixelfel på TV.

Har du kollat i någon meny på TV/digitalbox signalstyrka och kvalité för signalen?


Det är riktigt att det gjordes ändringar i marknätet för något år sedan, då DVB-T2 infördes. sannolikt hade du signalproblem redan då, men det märktes inte när DBV-T användes.
 
R ravbogu skrev:
Har bekymmer med periodvisa pixelering på TV av SVT marksändnigar. Obs bara SVT markbundna kanalsändningar. TV 4 markbunden är OK samtidigt. Ursprungliga el installationen är från slutet av 1960-talet, men delvis uppdaterad på med luftvärme anläggning 2017.
Vad inom gammal el-installation kan orsaka störningar av på frekvens av SVT marksändningar? Hur lösa det?
Mvh
Gugu

PS Har ställt frågan till El Experten, men han verkar inte svara längre, så vänder mig till el kunniga i Forum!
En gammal analog TV med katodstrålerör. Den har inga pixlar.
 
G Gripagården skrev:
En gammal analog TV med katodstrålerör. Den har inga pixlar.
..och inte heller DVB-T2 mottagare 😠
 
Antennen på vinden. är det en massa snö på taket. Signalen kan förändra sig mellan tö och kyla
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Skulle säga att det är helt osannolikt att elinstallationen skulle vara roten till bildstörningar.
Helt skilda frekvenser.
Skulle det vara något gravt fel på elinst. så skulle du se det på andra fenomen och inte bara som pixelfel på TV.

Har du kollat i någon meny på TV/digitalbox signalstyrka och kvalité för signalen?


Det är riktigt att det gjordes ändringar i marknätet för något år sedan, då DVB-T2 infördes. sannolikt hade du signalproblem redan då, men det märktes inte när DBV-T användes.
Jag håller med, hade samma typ av fel här.
Glapp i en kontakt på vinden gjorde att SVT försvann medan TV4 som ligger på en annan MUX funkade.
Ligger man på marginalen hjälper en antennförstärkare nära antennen att boosta signalen i kabeln.
 
  • Gilla
Roger Magnusson2
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Hej,
Jo, jag har flyttat antennen (på vinden) och prövat olika ställen med rätt riktning, men ingen bättring. Har även 5G filter (- 2 st seriekopplade) utan resultat. Det som är underligt är att SVT pixeleringen bara förekommer lite då och då och det varierar hur länge och olika dagar. Så för det mesta funkar SVT marksändningarna OK. Samtidigt så påverkas inte alls TV4 marksändningarna.
Har noterat att när jag använder min gamla Elektrolux Assistent från 70-talet så kan det flimra lite på tv. Har funderat på om det är ngn radio amatör (spion?) eller liknande som ger störning för det är oftast - men inte alltid - sent på eftermiddagen och kväll; framför allt tycks det vara på helgerna. Tänkte på radio sändning mellan ngn familj och långtradare make? Men i dessa tider med mobiltelefoner???!!!
Så jag blir inte klok. Min antenn installatör kan inte heller mäta signal fel på mottagningen. Så han gav upp. Men han har aldrig varit här när störningen är på G.
Teracom vill inte lyssna på mina bekymmer. Och ARN säger att det har pågått för länge för att de skall befatta sig med frågan.
Så tror att det kan vara ngt med el installation som ger frekvens störningen som märktes först efter det att SVT smalnade sändnings frekvensen för några år sedan för att inte störa framtida 5G frekvenser. Eller så kan det vara värmepumpen med all ny el installation under ungefär samma tidpunkt som påverkar frekvensen.
Men vad vet jag? Jag bara prövar olika möjligheter till lösning.
Tacksam för ngn som kan komma med konstruktiva förslag till lösning!
Hej ravbogu

Det är nog snarare de apparater som ansluts till elnätet, än själva elnätet (elinstallationen) som kan orsaka eventuella störningar.

Elnätet (elinstallationen) kan däremot fungera som en sändarantenn, för luftburna störningar. Eller fungera som en förmedlare av ledningsbundna störningar ifrån anslutna apparater.

Många av de elenergieffektiva elapparater vi numera köper, och som innehåller switchteknik, de kan vara en källa till störningar I t.ex. värmepumpen kan det finnas frekvensomriktare (inverter) som genererar störningar.

Har du, när störningar uppkommer, prövat att bryta strömmen till elapparater som du kan misstänka stör.

De signaler som din antenn behöver ta emot, kan variera i styrka under dygnet och på grund av variationer i vädret.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi hade störningar på TVn när jag var ung, höll på ca 10 sek, kom o gick med allt från 10 minuter till flera timmar.
Det var nått med pannan, för efter pappa bytte panna försvann problemet.
Elektrikern trodde det var en kontaktor som var dålig och hade stört.
Men det är nog inte ditt problem.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.