VW Transporter skrev:
Hyvlad plank har det nog aldrig varit tal om i denna tråd.
då får du nog definiera "plank" som du ser det.......
Stående timmer i hus från ung 1900 ser ut som timmer i äldre hus där den ligger och det vill då jag inte kalla för plank.
 
Plank är sågat virke. Timmer är skrätt.
 
VW Transporter skrev:
Plank är sågat virke. Timmer är skrätt.
ja precis, runt 1900 så var det vanligt med ståendes skrätt timmer då om man ska gå på dina ordval.
 
I vårat hus, byggt 1908, som sades vara byggt i stående timmer, är det sågade spontade "plank" och jag skulle säga de är närmare 15cm tjocka.
 
stående timmer som jag menar det var nog bara vanligt i en kort period runt 1900 så det kan mycket väl vara så att sågarna kom igång rejält där i den vevan. Säg 1890 till 1905 i början på jugent. Självklart lär det ju finnas hus av alla de slag, allt beror väl på hur nära man hade till en såg antar jag.
 
Jag rev precis en del av en vägg på vår övervåning, och där var det stående timmer. Absolut inte vad jag skulle kalla plank. Byggår 1850 vad jag vet.
 
Har själv kollat på ett liknande hus för några år sedan, byggår 1950
Lika beskrivning byggt av rivningsmateriel, stående timmer i stommen. Det var riktigt timmer då de var synligt på vinden.
Utvändigt syntes inte något, var klätt med eternit, invängigt var väggarna klädda men tretex o tapet.
Så det förekommer riktigt timmer, vet inte om det är för eller nackdel. Jag avstod köpet av andra skäl.
 
V VW Transporter skrev:
Stående timmer är nog ganska ovanligt, men stående plank är troligen förhärskande i trähus från början av 1900.
Hur vanligt som helst vid sekelskiftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.