Precis. Du får betydligt mer "säkerhet för pengarna" med att sätta JFB.

Är dock uttagen i dåligt skick (trasiga eller icke petsäkra) så skulle jag byta dom till nya, ojordade, om jag var du. De kan du göra själv om du har "nödig kännedom" som det så vackert heter.
 
Man kan ju också säga att man får mycket mer för pengarna om man installerar skyddsjord i ett hus som har infällda ledningar, än om det har utanpåliggande, helt enkelt för att det går åt mindre arbetstid att byta infällda ledningar (om det inte JÄVLAS förstås)...
 
Uttagen är nog den stora kostnaden här om man vill ha bra kvalité.
 
Vi glider ifrån lite men är det verkligen en sån stor skillnad på eluttag ala biltiema/jula/harald nyborg och elfa eller vad dem fina heter?
 
Lite skrev:
Vi glider ifrån lite men är det verkligen en sån stor skillnad på eluttag ala biltiema/jula/harald nyborg och elfa eller vad dem fina heter?
Både och.....de billiga kan ha skruvar och andra lösa delar som flyger och far så fort man ska installera, det glappar i dom, plasten spricker, det är trångt att koppla osv osv men har man till slut lyckats få dit ett uttag, satt i kardelerna så man är bergsäker på att dom verkligen sitter fast och så då är väl funktionen i stort detsamma mellan billigt och dyrare.

Men det är vad jag tycker det.
 
För en "amatör" kanske det inte har så stor betydelse hur dom är att arbeta med, dom tycker att det är besvärligt oavsett. Men för ett "proffs" tar det inte ens halva tiden att montera en bra apparat. det är inga problem att sätta 30 ELKO uttag i timmen. Dessutom är det bättre hållbarhet både på plast och metalldelar.
Skulle dom "billiga" vara lika bra skulle naturligtvis även "proffsen" använda dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.