Jag har funderat på squeezebox men den nya UE radio eller vad den heter verkar vara ett rejält steg bakåt. Så jag har valt bort den lösningen tills vidare. Det känns måttligt framtidssäkert att investera i en avvecklad produkt.

Jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå i dagsläget utan sitter mest och laborerar och funderar på vad man kan uppnå med olika lösningar. Jag har ingen specifik budget i dagsläget. De krav som är spikade är hög WAF, vettig multiroom-funktionalitet med möjlighet till volymkontroll i varje rum samt att det ska ska se designmässigt snyggt ut - helst ska de synas så lite som möjligt. Sen har jag en massa önskemål om hifi-ljud, förbättrad musikupplevelse genom att systemet visar upp artistinfo och låttexter, enkelhet i installation, möjlighet att integrera med hembioanläggning, utbyggbarhet, framtidssäkerhet, möjlighet att koppla in LP-spelare och allt till så låg kostnad som möjligt.

Jag håller på att labba med XBMC på datorn nu och det är en kompetent och flexibel mediaspelare. Så ett spår är att använda XMBC på datorn som mediaspelare med smartphones och surfplatta som fjärrkontroll, sedan köra ut ljudet och bild över HDMI med splitters till en sonos play:5 och vidare från sonosen till övriga sonosar. Då kan jag fortsätta köra med all befintlig utrustning och lägga till sonos som multiroom-system. Senare byta ut befinlig 32" lcd mot en ny LCD med HDMI 1.4, så kan jag skicka tillbaks ljudet från TV:n till HDMI-splittern och få ut TV-ljudet i 5.1 på Z550. Play:5 borde bli en väldigt bra PC-högtalare/musikspelare.

Lessnar jag sedan på avsaknaden av hifi-ljud i Z5500-anläggningen så kan jag ta bort huvudenheten och den fula subwoofern, köpa en 7.1 hemmabioreciever och lägga till två golvhögtalare med bra ljud.

Vill jag kunna använda sonos gränssnitt så kan jag köpa en sonos connect och koppla till z5500-anläggningen eller den reciever som ersätter logitechs huvudenhet.

multiroom-skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite obesvarade frågeställningar är om HDMI-splittarna verkligen klarar att återföra 5.1 ljud från TV:n, om det är en bra idé att byta Z5500-huvudenheten mot en reciever, om man kanske kan behålla z5500 men byta två högtalare mot två hifi-högtalare som frontar för att få bättre ljud, om man kan koppla z5500-subwoofern till reciever med en sån här kabel, om XMBC har tillräckligt hög WAF, om högtalarplaceringen som används idag duger, om man kan skicka PC-ljud till sonosen genom sonos control-programmet och om helheten verkligen håller ihop eller det hela förstörs av någon teknisk detalj som jag missat.
 
Redigerat:
Lite tveksam till logiken i bilden när det gäller sonosen.
1. Jag tror inte Sonos 5 kans skicka vidare en analog signal till andra sonos enheter, kan ha fel men....
2. Sonos hämtar musiken från tex din dator, NAS, Spotify, Internetradio eller vad du nu väljer. Så för ljud ut i sonosvärlden behövs ingen XMBC.
3. Någonstans måste ditt sonos system kopplas med ethernet kabel till din router/PC. (antingen via tex sonos5 eller via en bridge) den enheten som är ethernet bunden skickar sedan vidare till alla andra sonosenheter trådlöst i sitt egna WiFi nätverk.
Har du LP skivor är det väl enklare att rippa dom digitalt.
 
Redigerat:
ullberg
Nimajneb skrev:
1. Jag tror inte Sonos 5 kans skicka vidare en analog signal till andra sonos enheter, kan ha fel men....
Jag tror (är faktiskt ganska säker, men jag har inte Sonos och har inte testat) att sonos kan just det.

Exv. tror jag många kopplar in en airport express ljudutgång till en sonosenhet och då får man airplay-möjlighet i hela Sonossystemet)

/U
 
ullberg skrev:
Jag tror (är faktiskt ganska säker, men jag har inte Sonos och har inte testat) att sonos kan just det.

Exv. tror jag många kopplar in en airport express ljudutgång till en sonosenhet och då får man airplay-möjlighet i hela Sonossystemet)

/U
Men om man kör airport express så måste man även ha med ethernetkabeln (har jag hört)....
Men som jag skrev först så har jag aldrig testat detta och det finns dom som säkert testat.
Men sedan ett år tillbaka så ska man kunna köra trådlöst vid tex telefonen och itunes in till Sonos.
Sen så kan man ju även undra hur ofta man behöver denna funktionalitet om man tex har all rispad musik på en dator eller NAS och enbart kopior på tex telefonen.
 
ullberg
Nimajneb skrev:
Men om man kör airport express så måste man även ha med ethernetkabeln (har jag hört)....
Men som jag skrev först så har jag aldrig testat detta och det finns dom som säkert testat.
Men sedan ett år tillbaka så ska man kunna köra trådlöst vid tex telefonen och itunes in till Sonos.
Sen så kan man ju även undra hur ofta man behöver denna funktionalitet om man tex har all rispad musik på en dator eller NAS och enbart kopior på tex telefonen.
Detta är lite osammanhängande så jag fattar inte riktigt vad du är ute efter, allt jag sa var att det som kommer in i en Sonosenhets analoga ljudingång går utmärkt att få ut i övriga delar av sonossystemet. (nu är det inte längre "tror jag" för följande går att läsa på sonos hemsida):

The Sonos Wireless HiFi System allows you to connect external devices with RCA connections to the analog audio inputs and outputs on the back of a Sonos player and then play music throughout the house - just as you would play your MP3's or Internet Radio streams.
- Jag gav bara AirPlay mha AirPort Express som ett exempel, det var inte vad TS skulle använda ljudingången till. Alla har väl olika anledningar, och kanske inte vill göra om musiken till ett format som Sonos stödjer native (i så fall skulle väl inte sonos lagt till den möjligheten i sina spelare), det har i alla fall inte jag någon anledning att ifrågasätta eller kritisera.

- En airport express behöver ingen ethernetkabel för att kunna spela upp musik (AirPlay), det går utmärkt att låta den ansluta till ett annat trådlöst nätverk (dock blir dess funktion som WiFi-basstation något begränsad men det var knappast vad vi pratade om här).

EDIT: jag är ledsen om jag trampade på några tår med inlägg #18, allt jag ville var att inte TS skulle veta vad som faktiskt är möjligt med Sonos
 
Redigerat:
Men va bra, då är ju det utrett:)
 
Tack för infon ullberg, jag uppskattar det. Jag har bara läst på om sonos, inte klämt och känt och provlyssnat ännu.

Anledningen till att jag tänkte använda XBMC och skicka ljudet till Sonosen med RCA/stereoplugg är att jag tänkte splitta ut ljudet från HDMI från datorn. Windows 7 och Windows 8 kan inte skicka ljud till flera audio devices samtidigt utan en massa specialhack som jag tycker fungerar dåligt. På detta sätt borde jag få synkat ljud mellan sonos-systemet och Z-5500.

Att koppla in sonosar på ethernet är inget problem. Köper jag en sonos 1 eller 5 så har hifiklubben paket där man får med en bridge gratis.

Orsaken till att jag funderar på vinyl är filosofisk. Rent tekniskt är det lätta att tanka ner alla skivor som flaccar från piratbukten. Jag har konstaterat att jag konsumerar musik utan att på allvar bry mig om den. Jag bryr mig inte om vad artisterna gör eller heter eller vad de sjunger om. Om jag faktiskt skulle göra en investering i pengar och tid och köpa vinylskivor, och ta mig tid att läsa låttexterna och betrakta omslagen om konstverk så kanske jag ger musiken ett större värde igen. Att lyssna på musik på det sätter blir lite av en ritual - ungefär som att hälla upp ett glas av en bra whisky.
 
XBMC har också trevliga plug-iner som gör att jag hyfsat automatiskt kan få upp info om artisterna och låttexter på skärmen då en låt spelas. Syftet är att få bättre musiknärvaro.
 
Men vad har du för källa till musiken? NAS, PC, Streaming, Vinyl, Internetradio.........
 
När jag läser dina inlägg så tror jag inte riktigt du har förstått hur Sonos fungerar.
Som tidigare sagts så är principen att du HÄMTAR musik, inte att du skickar musik till Sonosen.
När det gäller kablaget så är det EN ethernet koppling till EN enhet som behövs, resten är trådlöst.
Att köra ljudet via HDMI i datorn plus att hitta en vettig HDMI->Analog stereo switch är i mina ögon en totalfel väg att gå. Antingen tänker du om eller så väljer du en annan lösning än Sonos.
 
C
pelpet skrev:
Det känns måttligt framtidssäkert att investera i en avvecklad produkt.
Visst, å andra sidan kan du förmodligen hitta dem snorbilligt begagnat.

pelpet skrev:
Lite obesvarade frågeställningar är om HDMI-splittarna verkligen klarar att återföra 5.1 ljud från TV:n
Ja, det känns ju tveksamt. Står det nåt om ARC/Audio Return Channel i dokumentationen? Antar att splittarna inte har några kontroller så hur skulle du i så fall välja om du vill lyssna på returkanalen från TV:n eller dator-ljudet?
Det är också risk för att HDMI-kabellängden kan bli ett problem, men du kanske inte har några jätteavstånd?
 
Nimajneb skrev:
När jag läser dina inlägg så tror jag inte riktigt du har förstått hur Sonos fungerar.
Som tidigare sagts så är principen att du HÄMTAR musik, inte att du skickar musik till Sonosen.
När det gäller kablaget så är det EN ethernet koppling till EN enhet som behövs, resten är trådlöst.
Att köra ljudet via HDMI i datorn plus att hitta en vettig HDMI->Analog stereo switch är i mina ögon en totalfel väg att gå. Antingen tänker du om eller så väljer du en annan lösning än Sonos.
Jag tror jag har förstått hur sonosen fungerar, men idén i denna setup var inte att utnyttja sonos-systemets kapacitet utan enbart använda sonos för distribution av musik och inte som spelare. Skälet till det är att slippa köpa en omotiverat dyr sonos connect, att kunna använda XMBC som (troligen) har bättre artist-info än sonos men att ändå kunna behålla möjligheten att lägga till en connect och börja använda sonos-systemet fullt ut om sonos-mjukvaran visar sig vara mer användarvänlig än XBMC.

D/A-konverteringen som görs i HDMI-splittern blir precis som du säger en rejält svag punkt. Jag har ju ingen aning om vilken kvalitét denna har och det vore ju synd att mata en fin sonosanläggning med skit. Så länge man håller sig till digitalt så HDMI/spdif/toslink/ethernet/airplay etc så får man ju ingen kvalitétsförsämring om det funkar men om jag fattat det rätt så är A/D-omvandlarna något av det som skiljer en bra ljudanläggning från en dålig.

Cpalm, du har rätt i funderingen om audio return channel. Det där får jag undersöka nogrannare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.