Kolla först om veden är bra, erbjud sedan 300kr kubiken om den är bra, är nog inte många som är sugna på att hämta 15 kubik ved med släp och bära för hand.

Finns dock risk för att det kan bli dyrare i Stockholm där ockerpriser för ved råder. Över 900kr /kubik kluven torr björkved verkar en del betala :thumbdown:

Att bli av med denna ved innebär ju att ni måste köpa ny och det kanske kan vara svårt att får tag i billigare torr ved så här sent på året. Om ni köper på full längd så hinner den inte torka innan vintern.

Säljaren sitter nog med trumf i hand om inget avtalats om att den ingår.


Med rådande vedpriser i Stockholm borde pellets vara ett bra alternativ.
 
D
Som de flesta andra sagt så bör din bekant betala för veden. Var har du fått höra att man inte betalar för oljan i ett oljeuppvärmt hus? Mig veterligen brukar man behövs räkna in det som en flyttkostnad på samma sätt som flyttfirma, pantbrev, lagfart, ev. inkopplingsavgifter etc. Sedan kan ju säljaren vara schysst och bjuda på den, men det är verkligen inget man kan räkna med. Ved är dessutom betydligt lättare att ta med sig/sälja till någon annan än vad olja är.
 
Klart att veden ska betalas av köparen. Ska bilen som stod i garaget på visningen också ingå?

Om inte köparen vill köpa veden så skulle jag sälja den billigt på blocket för att slippa jobbet själv med att ta bort den.
 
Ge ett rimligt bud och godtar inte säljaren det så buda på blocketannonsen som dyker upp innan tillträde.
 
Intressant att bägge synsätt lyfts här: "Så klart att det ska betalas för veden" samt "jag skulle aldrig betala för lite ved, det ska ingå"
I de köpekontrakt jag har fått från mäklarfirmor tidigare har just bränsleförråd varit reglerade. Vad står det där?
Annars så är det som det skrivs här numera gängse kutym att man betalar för bränsleförrådet, det är lösöre.

När vi sålde sambons hus så vägrade köparna betala för pelletsen, de tyckte att det skulle ingå trots att det stod i kontraktet att det inte ingick i köpet. Sagt och gjort. Vi följde därmed kontraktet till punkt och pricka för att undvika problem med gnällig köpare. Bort med spadar, trädgårdsredskap och annat som en köpare t.om kan kräva att det ska transporteras bort. Även fast några som bott i lägenhet rinligtvis borde ha varit glada över att slippa köpa massa redskap direkt. Pelletsen såldes till högre pris än vad vi erbjudit köparna att ta över pelletsen för. Den hade räckt ett år för dem. Häcksax, grästrimmer, gräsklippare osv gavs bort. Lite kul nästan när man åkte förbi och såg att de hade beställt pellets av den leverantören vi rekommenderade till dem, vilket var c:a 40% dyrare än vad vi erbjudit dem...

När det gäller en mindre gård, så misstänker jag att det finns mycket "bra att ha saker" som både kan vara mest bök att få bort samt kan var smidigt att slippa skaffa direkt. Det brukar finnas många hål att stoppa pengar i när man flyttat.
Försök vara smidig med alla sakerna är mitt tips, istället för att chansa att de inte orkar sälja veden separat.
 
  • Gilla
Alriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.