Hej!
Min svägerska håller precis på att köpa en mindre gård och den resan har inte varit lätt.
Nu har det dessutom uppkommit en ny fråga vi behöver hjälp med.

Säljaren vill ha extra betalt för all ved som finns på tomten ca 15 kubik. Veden fanns vid visning och inget sas då att den inte ingick inte heller när dom skrev och handpenning erlades sas det något om att veden inte ingick.

Till grejen hör att värmekällan på gården är en vedeldad panna vilket bara det gör att jag anser att veden hör till huset med liknelsen att man betalar ju inte extra för oljan i tanken i ett oljeeldat hus.

Så frågan är helt enkelt vem har rätt säljaren som vill ha extra för veden eller vi som anser att det följer med huset. inget tyckande utan jag vill ha juridisk fakta så man kan ta det vidare.

det konstigaste i hela kråksången är att säljaren kom till min svägerska och sa att dom skulle göra upp om betalning utan att mäklaren skulle få veta nåt om det så bara det gör ju att det lät lite skumt.

Mvh Micke
 
Kolla med mäklaren, beror ju på hur avtalet ser ut. Spontant tror jag veden är lösöre och att säljaren har rätt att göra vad han vill med den. Be han hämta sin ved och köp av någon annan.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Bara att den fanns vid visningen pekar inte att den automatiskt följer med köpet. Det som ska följa med ska stå skrivet i köpeavtalet.

Resterande olja i tank brukar (iallafall häromkring) vara kutym att man betalar för.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Har många bekanta som både köpt och sålt och då betalat/fått betalt för veden. Men är väl inte värre än att säga att hennes inte tänker betala och att de måste flytta veden innan tillträde.
 
Generellt sett är ved inte ett sådant tillbehör till fastigheten som ingår vid köp. Finns det ved är det nog brukligt att köpare/säljare göra upp om priset för att ev. överta veden separat och utan mäklarens inblandning. Så jag tycker inte att det låter speciellt skumt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
mäklaren är ingen ide att fråga som inte ens hade koll på alla andra bestämmelser vad gäller jordbruksfastighet så henne har vi inget förtroende för
 
Eller så gör man som gemene man och kommer överens om ett pris, betalar det och låter den ligga kvar...
 
Som sagts. Vid ett fastighetsköp så gör man normalt upp en "likvidräkning" vid tillträdet. Där tar man upp köpesumman, ev. avräkningar för periodiserad fastighetsskatt (den som äger en fastighet ett viss datum får betala hela årets skatt, den periodiserar man då ofta vid köpet), och där brukar man även ta upp värdet av ev. bränslelager, och även andra penningtranskationer man kommit överens om. Det kan ju ex. finnas visst lösöre som köparen erbjuds att köpa samtidigt med huset. Och slutsumman på likvidräkningen är då det som skall betalas.

Detta att köra det utan mäklarens vetskap låter onekligen märkligt, säljaren kanske tror att mäklaren vill ha betalt kommission även för vedförsäljningen, mäklaren har i normalfallet inte rätt till arvode annat än för själva fastigheten.
 
Redigerat:
När jag köpte villan i Malmö på 80-talet och vi gjorde upp på banken sa säljaren att inneliggande oljelager var hans inflyttningspresent till mig. Det var väldigt välkommet! Jag fyllde upp tanken när jag sålde huset många år senare och lät detta också vara min gåva. Detta är en gammal kutym som är trevlig - de nyinflyttade skall inte behöva frysa den första vintern.

Idag är inneliggande lager en stor kostnad och det ingår inte i försäljningen, ved/olja/biobränsle och det har nämnts i tråden tidigare. Samtidigt är det lite synd att gammal god sed försvunnit.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
När jag flyttade in var inte veden kvar, jag vart inte heller erbjuden den. De erbjöd dock att sälja åkgräsklipparen. Ved är lösöre som inte ingår vid en försäljning.
 
yonna skrev:
Detta är en gammal kutym som är trevlig - de nyinflyttade skall inte behöva frysa den första vintern.
Jag håller med. Det är synd att den traditionen försvunnit. På liknande vis har jag alltid lämnat en rulle toapapper vid varje toalett när vi bytt boende. De som flyttar in skall kunna gå på toaletten utan att behöva åka och hämta papper först.

Angående veden så är det som flera redan skrivit. Den ingår normalt sett inte i köpet.
 
På samma sätt som att jag inte betalar elräkningen för uppvärmningen för nästa ägare skulle jag inte heller låta veden gå över gratis.

Köparen ska jämföra med att köpa samma volym, eller räkna på jobbet att fälla skog, hugga upp, torka, flytta mm. Det är tungt arbete att ha vedeldad uppvärmning.
 
Rent formellt så ska man tilläggs betala för kvarvarande bränslelager vid tillträde. Anledningen är att säljaren inte ska tveka att fylla på olja så huset står underhållsvärmt mellan köp och tillträde osv. (Olja är svårt att ta med sig vid flytt och är lös egenom)

Sen är det full avtalsfrihet om något annat och som några skrev så finns en del trevliga frivilliga traditioner (lämna toapapper, etc men det är helt upp till säljaren).

Om nu inte mäklaren är involverad så är väl lättaste är att försöka hävda att veden är lös egendom och ska forslas bort av säljaren innan tillträde och se hur de reagerar. Med lite tur blir det väl ett bättre pris i vart fall.
 
Skulle de vara jag som köpte huset och säljaren ville ha extra betalt för futtiga 15kbm ved skulle jag aldrig betala. Han skall enligt mig va nöjd att man är den i Sverige som är villig att betala mest för dennes gård. (Förutsatt att man köpt gården på budgivning. Har hon köpt den rakt av/av någon man känner hade de varit annorlunda)

Jag hade bett honom komma och hämta de som inte anses ingå i husköpet innan tillträdesdagen. Sen hade jag beställt hem ny ved som är färdigkluven och torr. Kanske blir bra med dyrare. Men de vore de värt i min värld.

Tror dessutom att om din svägerska säger att hon inte är intresserad av veden kommer han lämna den kvar ändå. Vore kul att veta vad säljaren vill ha för 15kbm ved?

Gör ingen stor grej av de. Inget att irritera sig på eller något sådant.
 
Klart man betalar för bränslet, olja eller ved spelar ingen roll. Dock inget ockerpris då går det att köpa på annat håll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.