Hur vanlig är förresten bålgetingen? Jag har bara sett det én gång (i Göteborgs hamn).
 
alla förutom drottningen(som övervintrar någonstans torrt och fint) dör på hösten, de bygger inte nytt på samma plats. Så det är bara att sopa bort ditt bo.
 
Martenw skrev:
alla förutom drottningen(som övervintrar någonstans torrt och fint) dör på hösten, de bygger inte nytt på samma plats. Så det är bara att sopa bort ditt bo.
Anticimex sa tvärtom till mig. Hittar getingarna ett gammalt bo så bygger de gärna vägg i vägg. Jag är dock ingen expert, utan de var vad de sa till mig.
 
Det är ju samma sak, inte alls tvärtom. Vägg i vägg=de återanvänder inte det gamla boet. Och de börjar inte bygga förrän till våren. Så sopar du bort det finns chansen att de INTE bygger där till våren eftersom du tagit bort väggen att bygga emot.
 
Nu var det väl tal om samma plats, inte samma bo.
 
Nej, det var tal om huruvida det var farligt att riva boet eller inte.
 
Jag skulle vara mer orolig för pölen under boet och vad som ser ut som en fuktfläck i hörnet.

Getingar bekämpas lämpligen med en kraftig dammsugare. Gör dem groggy med en lämplig insektsspray, vänta lite (viktigt, för du vill inte suga ner fräsh spray i dammsugaren, exploderande dammsugare är obra!), sug ut dem ur boet (ignorerar att de tycker att du är en jävla utsugare), gå ut med dammsugaren och låt den stå en stund innan du slänger påsen/tömmer behållaren.

Utomhus är det bara att riva boet med en kvast och sedan promenera därifrån i rask takt. Det är bara i tecknade filmer getingar genomför koordinerade och välplanerade massattacker om man går där ifrån.
 
  • Gilla
Martin72
  • Laddar…
Vanliga getingar kan bygga lite olika typer av bon.
Det enklaste sättet att bli av med getingar som fortfarande använder boet är att pudra med Myrr eller annat myrmedel där getingarna måste gå. De drar med sig giftet in i boet och på c:a en dag är alla döda. När det har blivit lugnt kan du riva boet utan risk. Själv tar jag alltid ett par vändor på vinden under vår och sommar och river nya bon medan de är små.
 
Getingar bekämpas lämpligen med en kraftig vattendammsugare=dränks fort om det finns getingar i boet!
 
Troberg skrev:
Det är bara i tecknade filmer getingar genomför koordinerade och välplanerade massattacker om man går där ifrån.
Nejdå det är inte alls bara i tecknade filmer getingar kan göra en massattack. Förrförra sommaren var det precis vad som hände oss, ca 10 personer, när "någon smarting" stack in en pinne i ett jordgeting-bo och rörde runt. En svärm getingar flög ut och började attackera oss. De följde efter oss ett tiotal meter där vi sprang in i ett hus och stängde dörren. Tre av oss blev stungna.

När vi tittade på boet efteråt (utan att någon stack in en pinne) var det bara enstaka getingar som flög omkring utanför det men när vi på senhösten grävde upp det (eftersom inga getingar fanns kvar då) såg man att det var ett jättestort bo väl dolt under jord.
 
Jordgetingar är den enda getingen som attackerar i attack! Ingen annan av arterna.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
haavard skrev:
Hur vanlig är förresten bålgetingen? Jag har bara sett det én gång (i Göteborgs hamn).
Fram till 2000 var den rödlistad i Sverige men anses nu inte vara fullt så hotad. Bålgetingen håller mer till i skogslandsskap och behöver tillgång till ihåliga träd och liknande för att klara sig.

Även om de är stora är de väldigt svåra att provocera. "Vanliga" getingar tycker jag är grymt snarstuckna och grymt irriterande. Bålgetingar är mer fega och tar till flykten så snart det osar fara. I somras rev jag ner ytterpanelen på en södervägg i fritidshuset då panelen var för dålig för att målas om och samtidigt hade jag insett att det fanns ett bålgetingbo i väggen. Var nga som helst problem att plocka ner panel, isolering och getingbo. Så fort en geting kom tillbaka viftade jag lite med handen så tog den till flykten och jag kunde fortsätta.

Fritidshuset ligger på den småländska kusten och här är det hyfsat gott om bålgetingar.
 
  • Gilla
Bngth och 1 till
  • Laddar…
Det är väl konstaterat att det är ett bålgetingbo som trådskaparen har.. tänkte bara säga det om fuktfläcken att den kommer från boet, jag har haft såna där bon på vinden också och det blir nån slags fläck under. Vet inte om de skiter, pissar eller vad men de är alltså inte helt rumsrena. Ser man att det är bo på gång så kan man slänga in en tidning under som kan ta "hand om skiten".
 
Hej

Visst är det ett bålgetingbo du har och jag håller väl inte helt med om att de är fredliga.
De är nattaktiva och försvarar sitt bo om du ger dig på det och tro mig att de är respektingivande.
Jag har inte samma erfarenhet som joflopp fast ni gör som ni vill. Nu lär det dock inte vara någon hemma. Och som superanna säger så är "jordgetingen" mer aggresiv. Fast det är ingen egen art utan samma som de vanliga med de blir säkert skitsura om nån trampar rätt i boet.
Kikar man närmare på dessa bon så har de oftast många små "balkonger" eller nödutgångar och då funkar inte samma knep som på vanliga getingbon och de kommer ut fasiken så mycket snabbare.

Här "uppe" i mälardalen är de ganska vanliga och det har de blivit de senaste 10 åren.
Dessa getingar gillar ädelträ och finns bor i eller i dess närhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.