Hej!

Va precis uppe på vinden för att ta ner lite saker som skulle kastas då ficklampan vandrade över denna klump som hänger i taket långt ut på taket på vinden..

Har mina skräck tankar...
Men vill bara höra med er om ni kan ha ngn annan ide om vad det är...

tack på för hand
 
  • 031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
ja akta dig för getingarna.
den lilla "mössan" är ett litet trasigt geting bo
den stora bollen ´är geting bo
 
Är du säker på det???

Trodde också det först. Men ser ju inte alls på "pappig" ut som de flesta getingbo brukar vara. Som exempel det trasiga bredvid.
Stor sten trillade nyss av axlarna om detta stämmer. Börjar ploppa upp tankar i huvudet om hussvamp mögel m.m när ja såg detta.

Blir till att rensa getingbo då. Lär väl inte va kvar där nu. Eller ska man vänta kanske tills det blir ännu kallare för att garantera att getingarna är borta?
Om jag ålar mig dit så kommer jag inte snabbt där ifrån om det skulle vara getingar där i.
 
  • Haha
leffeisala
  • Laddar…
Mikael_L
Ja ingen svamp eller mögel i alla fall!

Detta är helt klart något konstruerat inom insektsriket, jag skulle nog också gissa getingar i brist på andra förslag.
Men jag håller med om det inte har det riktigt klassiska getingbo-utseendet. :)
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja ingen svamp eller mögel i alla fall!

Detta är helt klart något konstruerat inom insektsriket, jag skulle nog också gissa getingar i brist på andra förslag.
Men jag håller med om det inte har det riktigt klassiska getingbo-utseendet. :)
Bålgetingar?

Ska googla lite på det och se vad man får fram.

Tack för svaren iallafall..
Blev lite rädd där ett tag.
 
Redigerat:
Jag tror det är bålgetingar. Det är likadan struktur som det var på de bon vi hade på vinden.
 
  • Getingbo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
det lilla som hänger till vänster är absolut ett getingbo eller liknande och nästan säkert det stora också. Bör väl inte vara svamp i alla fall när allt ser torrt och fint ut förutom pölen under boet. Och är det masoniten som hänger lite väl mycket?
 
B
kan va så att dom har ätit igenom där. bara upp på tak och fixa lilla hålet
 
Ok tack för svaren.
Jo masoniten hänger lite där. 3 st till som jag har sett där den "bular" inåt och inte är helt rak mellan takstolarna. Men känns torr å fin så ingen aning varför de gör så.
 
Getingar är inget att leka med. Be Anticimex fixa det. Kostar inget.
Att bli stucken av 50.......
Kyrkogården?
 
kamilenski skrev:
Getingar är inget att leka med. Be Anticimex fixa det. Kostar inget.
Att bli stucken av 50.......
Kyrkogården?
Ja, ingår ju i husförsäkringen så varför inte nyttja det. Ska ringa dem på måndag.

Ja men Bålgetingar är egentligen inte farligare än vanliga getingar, Deras gift är inte farligare än vanliga geting. Stoleken som gör dem skrämmande. Info från wikpedia :)

Men 50. Jo då kan man nog börjar tänka på vad som ska stå på sin gravsten.
En sak att ta bort ett geting bo ute. Men uppe på en trång vind där jag får åla mig fram, där gör jag inte det frivilligt.
 
När det blir vinter är det väl bara drottningen som lever?
 
Ett bålgetingsbo! de brukar vara lite ljusare än vanliga getingbon och ha den strukturen. I alla fall de bon jag har haft. Men det borde vara övergivet nu
 
Det lilla är inte trasigt, det är början på ett bo som de gett upp. Har massor med sådana i taket på vårt förråd, de inser snabbt att det blir för hett under plåttaket och letar reda på nåt nytt ställe.

Men som sagt, de dör varje höst när det blir kallare, bara drottningen övervintrar, ska inte vara nån fara att ta bort boet.
 
Ola78
Håller med föregående talare, bara att ta bort det. Getingarna dör på hösten och dessutom bygger dom alltid nya bon varje år. Så sa skadedjurssaneraren till mig när jag upptäckte ett bo stort som en större badboll på vinden, så jag plockade bort det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.