stör mig mest på all hempulad el som tragiskt nog till större delen är utförd av folk som borde ha behörighet typ VVS killen som har monterat pumpen med fel kabel panninstallatören som inte kunde använda den 5*2.5 från den gamla pannan utan hängde en ny brevid ...
 
Oj, oj, oj vad svårt. Endast två saker!

1) Kökskranen som är så låg att inget högre/större än ett 2 dl dricksglas går att få in under kranen och diska utan att klafsa omkring i vatten på golvet.

2) Att jag inte installerade ljuddämpare vid varenda tillufts- resp frånluftsventil i FTX-systemet.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Man skulle lätt kunna rabbla upp rätt mycket.😄
 
P
Utanför huset, men dock...

Det dj..la lusthuset som tidigare ägare byggt. Ser bra ut på håll. men de la en underlagspapp på taket och inget mer. Jag får delvis skylla mig själv som inte såg och åtgärdade det. Men nu får jag byta hela yttertaket. Jag kommer att ta den mest akuta tredjedelen nu till våren om jag inte river hela konkarongen och bygger en liten bod med pulpettak i stället.

En hög med polerad skit är också en hög med skit :thumbdown:
 
Hur ska jag kunna få ner det till enbart två saker. Hmm.

1. Att jag fogade kaklet i badrummet halv tolv på natten i panik för det började stelna i hinken med skitkass finish som följd.

2. Att jag inte bytte fasaden på södersidan när jag ändå målade om huset. Nu står den på min paniklista, för efter senaste stormen regnar det in.
 
Följer och återkommer när vi renoverat klart och flyttat in (just nu är det som retar mig mest 1. Strukturtapet i alla rum utom vardagsrummet 2. Allt fuskande/slarv som är gjort under tidigare renoveringar som man inte är tillräckligt avslappnad för att låta fortsätta vara lika snett/glappt/löst, utan måste fixa för att kunna sova gott)
 
1. Den frbskde tätningslisten till ytterdörren som trillar ner vad jag än fäster upp den med, inklusive spik, så att rysskylan sveper in i hallen. (Tätningslist som rasar, är det det som kallas kallras...?)
2. Evighetsprojektet att få till snygga glasdörrar till braskaminen. När vi äntligen fick ett par begagnade som passade, från en exakt likadan kamin, tog det bara någon vecka innan den ena exploderade efter att ha funkat felfritt sen 80-talet.
 
Att jag inte kostade på isolering mellan våningsplanen (diskuterade det vid nybygget men tyckte det blev för dyrt). När jag tvättar övervåningens grangolv (26 mm plankor) får jag inte svabba golven för då rinner vattnet ner i undervåningens snygga och obehandlade granbrädtak och ger fläckar ...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Att takpannorna är fellagda/justerade så att det på ena sidan börjar med en dal, och allt vatten rinner ner på underlagspappen den sidan ..

Att kranen i köket sitter löst, och man behöver ett specialverktyg för att dra fast den.
 
1. elfel nånstans ute.. utebelysningen löser (ibland) ut jfb.. då slocknar hela det huset inkl vår extrafrys..
2. Lusthuset har visat sig vara murket och det verkar som om vi får renovera det som projekt till sommaren ist för att bygga vårt tilltänkta växthus :(
 
I princip det allra mesta just nu. Innan jag bestämde mig för att sälja tyckte jag det mesta var i absolut toppskick, men ju mer jag grottar i det desto mer hittar jag. Gissningsvis är det en hel del saker som bara jag ser och det kanske är en vanlig känsla när man går igenom sitt hus i detalj inför visning.
 
Att i tre av fyra rum i källaren sitter strömbrytaren utanför rummet.

Att jag inte har lyckats trimma in värmesystemet så att det går att få 19 grader i källaren utan att det är 28 på markplan
 
1. Vårt 2år gamla tak läcker på flera ställen, är i kontakt med takfirman.
2. Har en vägg som är nygipsad och spacklad en gång, behövs 1 till och sen måla, men det är såååå tråkigt!
 
Stör mig enormt mycket på att dom flesta ljuden hörs in i vårat hus. Ändå är huset relativt tätt och välisolerat, men inte tätt nog för ljud och buller.

En annan sak som stör mig är att jag inte har ställt in värmesystemet så jag kan styra golvvärmen rum för rum. Jag lyckas inte få till det på egen hand...
 
Att det varit möss i huset innan vi flyttade in som totalt ätit upp isoleringen mellan våningsplanen. All gullfiber, och jag menar all, är tuggad till små runda kulor där vi öppnat upp och kollat. Väldigt kallt om fötterna, blåser in från takskägget in i golvet. Och vi har hittat varningslappar om råttgift på vinden så förra ägarna visste så klart om det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.