Fick mitt körsbärsträd länsat på (nästan) mogna körsbär häromdagen, det tog bara ett par minuter då kajorna var så många. Jag hann inte ens få upp mobilen och fotografera eländet då de var så många. Vi har aldrig tidigare haft kajor där vi bor, men nu har vi en jätteflock som rensar alla trädgårdar på allt ätbart. Vad kan man göra för att stoppa dem?

Nät på körsbären är inget alternativ då trädet är gigantiskt stort. Precis nu hör jag dem igen, nu slaktar de en grannes trädgård...

CD-skivor verkar inte fungera. De är så många så de är inte rädda för något. Rovfågelattrapp fungerar inte heller.

Staten klagar garanterat om jag "blyförgiftar" dem...
 
  • Ledsen
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Hade tidigare en fin fruktträdgård i centrala Malmö. Man var tacksam de åren vi slapp denna typ av tjuvinvasion. För min del gällde det främst när den stora flocken nötskrikor tömde grannens plommonträd. Då rusade jag ut med viftande stor flagga för att rädda mitt närmaste träd - men utan större effekt. Nötskrikeflocken var effektiv och inte rädd. Det sker inte varje år så man får leva med detta.

Om man verkligen vill dela med sig av skörden får man odla lägre träd och näta dessa. Då gäller det också att ha uppsikt över näten och rädda de fåglar som fastnar.
 
En kompis sköt en kaja och hängde upp i trädet. Det var effektivt.

Om du inte kan skjuta en själv så kanske någon jägare kan göra det åt dig? Det behöver ju inte vara från samma flock.
 
  • Haha
  • Gilla
djanlov och 2 till
  • Laddar…
En plastuggla uppsatt fungerar ett tag.
 
I InsidersUnited skrev:
En plastuggla uppsatt fungerar ett tag.
Jo, men sedan är plastugglorna inte fungerande någonstans så risken är att den inte ens fungerar när den sätts upp. Det är som med rovfågeldrakarna, de fungerar någon vecka första året...
 
yonna yonna skrev:
Hade tidigare en fin fruktträdgård i centrala Malmö. Man var tacksam de åren vi slapp denna typ av tjuvinvasion. För min del gällde det främst när den stora flocken nötskrikor tömde grannens plommonträd. Då rusade jag ut med viftande stor flagga för att rädda mitt närmaste träd - men utan större effekt. Nötskrikeflocken var effektiv och inte rädd. Det sker inte varje år så man får leva med detta.

Om man verkligen vill dela med sig av skörden får man odla lägre träd och näta dessa. Då gäller det också att ha uppsikt över näten och rädda de fåglar som fastnar.
Intressant nog så är även nötskrikan en kråkfågel.
 
Knallkork i trädet. Dra några smällar när hela flocken är där. Fast jag vet inte om man kan köpa knallkork med tillhörande angeldon längre.
Två brädor ihopsatta med gångjärn kan också skapa starka ljud.
 
hsd
Skärmbild av Prisjakt-mobilapp som visar kategorier för skadedjursbekämpning, dräkter och maskeradkläder, och byggtejp, samt priser och jämför-knappar för fyra olika fågelskrämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z z_bumbi skrev:
Knallkork i trädet. Dra några smällar när hela flocken är där. Fast jag vet inte om man kan köpa knallkork med tillhörande angeldon längre.
Två brädor ihopsatta med gångjärn kan också skapa starka ljud.
Knallkork är förbjuden. Går att köpa på nätet dock, frågan är om man begår ett brott...
 
Kolla med kommunjägarn. När vi får överflöd av fåglar och vildkaninen, harar så rings jägarn in och glesar av rejält.

Om man har så många fåglar så kan det vara en möjlighet.
 
Det är troligen samma flockar som man hittar i stan på vintern, så de skjuts redan av.
 
H
Luftgevär med knallskott fungerar kanon.
Hade en död kaja här, det vart ett jäkla liv på dom andra kajorna.
De svärma runt den döda kajan
 
Hmm, rörelsesensor med en högtalare som spelar upp gevärsskott skulle kanske kunna fungera. Det bör jag kunna konstruera batteridrivet också. Man får en vattentät högtalare för någon hundring.

Det skulle hålla borta älgen och rådjuren också. Jag får göra lösningen tidsstyrd bara...
 
Hagel fungerar.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.