Hej har fått skruv i paket för en terrassmarkis. Det visade sig att skruven man fick med var för kort. Vad heter den här skruven? Så att jag kan kolla vart den finns i längre modell? mvh
 
  • Hand håller en stor skruv nära kameran, suddig bakgrund, utomhus miljö, byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallfäste, skruv, brickor, måttband på träyta; mätning, montering eller byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vagnsbult
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
S
Antar att du övervägt möjligheten att du försöker montera saken på fel sätt, men jag säger det iallafall.
 
Otroligt ;)
Stort tack!
 
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Antar att du övervägt möjligheten att du försöker montera saken på fel sätt, men jag säger det iallafall.
Hur menar du? Hängde inte riktigt med?
Det jag funderar över är att jag har ju en träfasad. Funkar denna bult till just trä? Eller kan det vara något annat jag behövet
 
S
Menar bara att, om jag går till mig själv, hade jag nog kunnat hinna övertyga mig själv om att en bult var för kort innan jag hunnit inse att jag försökte montera ihop en sak på fel sätt…

PS den där typen av bult funkar så att man gör ett genomgående hål i t.ex. trä.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hur menar du? Hängde inte riktigt med?
Det jag funderar över är att jag har ju en träfasad. Funkar denna bult till just trä? Eller kan det vara något annat jag behövet
Ja, den är avsedd för trä. Den fyrkantiga delen dras in i trät och förhindrar att skruven vrider sig när muttern dras åt.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Vagnsbultar kan man ha till trä men även metall om hålen är fyrkantiga för precis som mexitegel skrev, att förhindra skruven att rotera.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Menar bara att, om jag går till mig själv, hade jag nog kunnat hinna övertyga mig själv om att en bult var för kort innan jag hunnit inse att jag försökte montera ihop en sak på fel sätt…

PS den där typen av bult funkar så att man gör ett genomgående hål i t.ex. trä.
Okej, nu förstår jag. Bra input! Rent logiskt är bulten för kort. Den behöver gå igenom träfasaden och till bakomliggande bärbalk. Dessutom ringde jag kundtjänst som sålde produkten. De sa också att alla hus är ju olika. Man får köpa till det man behöver :)
 
Hur ska du få dit muttern om skruven ska gå in i bakomliggande balk?
Rimligtvis behöver du träskruv i rätt dimension?
Vad säger monteringsanvisningen?
 
Vart är de medskickade skruvarna tänkta att användas? Enda möjligheten är om man fäster markisen i en stålbalk... Eller så ska dom användas någon annan stans.
 
useless useless skrev:
Hur ska du få dit muttern om skruven ska gå in i bakomliggande balk?
Rimligtvis behöver du träskruv i rätt dimension?
Vad säger monteringsanvisningen?
Inte mycket…
 
  • Instruktionsmanual på svenska visar steg-för-steg montering av en produkt med bilder och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tolkar ni detta som att båda dessa delar ska användas eller bara en av dem? Jag tror att den lite mörkare större är till för om man vill hänga markisen i takkonstruktion
 
  • Instruktionsmanual för montering, fästanordningar avbildade, tekniska illustrationer, steg-för-steg guide, vägginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag trodde då... Enligt bilderna ska skruvarna användas för att fästa markisen i väggfästet. Skruvar för att sätta fast fästet i väggen följer inte med, utan det får man skaffa själv utifrån förutsättningarna på platsen.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som jag trodde då... Enligt bilderna ska skruvarna användas för att fästa markisen i väggfästet. Skruvar för att sätta fast fästet i väggen följer inte med, utan det får man skaffa själv utifrån förutsättningarna på platsen.
Tack. Vad kan det tänkas vara för skruvar? fransk träskruvar? Borde det funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.