Modellen tidigare hade ena benet skruvad anslutning.
Så om allt annat står rätt till så ligger det nära till hands att skruven inte blivit dragen med rätt moment
 
  • Gilla
mangeurds
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Skulle nog tro att sprickan är ett resultat av varmgång tidigare.

Troligtvis har det varit dålig kontakt länge, vi pratar månader. Och metall expanderar när det blir varm för att sedan krympa vid kyla, tillräckligt snabb reaktion eller flertalet gånger brukar det bli sprickor eller flisor till slut.

spontant skulle jag gissa på att det är skarvsladdens metallbyglar som har varit orsaken, att dessa inte riktigt greppar tag om stiften till nexaprodukten vilket gör att resistansen med värmeutveckling som följd.

Detta gäller sålänge enbart TV har varit inkopplat och ingenting mer som exempelvis ett element.
Misstänker skarvsladden, dåligt kontakttryck. Nexasstiftet leder ju mycket av värmen till Nexan
Kanske gammal skada på sladduttaget som troligen är billigt skräp
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
MultiMan
J jonaserik skrev:
En klassiker på stickproppar som gjutna, det finns inget skruvförband i dom, utan ledaren är pressad i ett hål i bakändan på stiftet. Bara att dumpa eller klippa av och dit med en ny stickpropp, Du har tur ändå att inte nexans hylsor inte har bränds upp, som är en följdsjukdom av stickproppens kondition.
Man bör även kolla kontakter med skruvförband ibland. Tog fram en förlängningskabel för några dagar sedan som legat i en låda i typ 10 år. Var satt kvalitetskontakter och inget pågjutet. Tänkte som den försiktiga general jag är att jag kanske bör öppna upp kontakterna och titta på skicket eftersom det skulle vara till en ny frysbox och jag inte ville ha driftstörningar.

Ena skruven till hankontakten/stiftet satt löst! Hade jag bara förutsett att det varit rätt skulle varmgången varit ett faktum. De var en helt vanlig 3*0,7 flertrådig kopparkabel, ändå hade en skruv av någon anledning tappat trycket efter långt tid. Denna kontakt hade den äldre varianten med stor rund, konvex skruv och inte där man stoppar in ledaren i själva stiftet och en liten skruv träffar en mycket mindre yta mitt på. Kanske den varianten är känsligare?
 
  • Gilla
larino och 1 till
  • Laddar…
Någonting har dragit betydligt mer ström än de ca 10mA som en TV på stand-by ska dra (tex elfel i Nexa eller TV). Halvdålig kontakt mellan skarvsladd och Nexa har skapat värmeutvecklingen just vid det stiftet.

Edit: Den halvdåliga kontakten kan förvisso vara vid stiftet men inne i Nexan också, stiftet blir varmt och smälter även skarvsladdens kontakt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Finns inte på kartan att Nexan har förorsakat en sådan värme, som synes har plast/gummi i stickproppen smält och värmen ett faktum. Dåligt montage är det frågan om. Värmen har sedan gått via stiftet och bränt hängkontakten. Har sett för många av det slaget. Lika kan det bli med en stickpropp i ett vanligt vägguttag. T.o.m att stickpropp och hängkontakt smält ihop. Det senare blir sällan med vägguttag. En skarvsladd, för det mesta med flera uttag, är det det tunna kablar på och är inte för 10 amp belastning, utan max 6 amp
 
  • Gilla
larino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns inte på kartan att Nexan har förorsakat en sådan värme, som synes har plast/gummi i stickproppen smält och värmen ett faktum. Dåligt montage är det frågan om. Värmen har sedan gått via stiftet och bränt hängkontakten.
Låter rimligt men då kvarstår frågan vad det är som har dragit så mycket ström. Dåligt montage allena skapar ju ingen vidare värmeutveckling vid 10mA tänker jag. Fast vem vet, kontakten kanske har "lånats" tillfälligt till typ dammsugare eller värmefläkt...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag ser era resonemang och jag funderar på om det uppstått skador vid tidigare användning av Nexan och förlängningssladden. Den har inte bara använts till TV,. Som jag skrev har jag haft värmeelement inkopplat på en annan Nexa, dock urkopplad nu.

Dessa Nexor har flyttats om, har 3 stycken, så det kan vara så att TVns Nexa har blivit skadad vid tidigare användning tillsammans med annan utrustning.

Låter det rimligt?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Ska du vara säker med skarvsladd av den typen, så ska det vara med 1,5 mm2 kabel, det som säljs på billiga varuhusen är bara 1 mm2 och t.o.m 0,75 mm2, bara skit och räcker till en sänglampa.
Är inte det här väldigt överdrivet? 1 mm2 kabel, tål betydligt mer än en sänglampa, särskilt som den är friliggande.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är inte det här väldigt överdrivet? 1 mm2 kabel, tål betydligt mer än en sänglampa, särskilt som den är friliggande.
Var som ett exempel bara. Men du kan prova med en värmare ( normalt är en värmefläkt med 1000/2000 W ) med skarvdosa som i de flesta fall har 1 mm2, 4 - 5 timmar och känna på kabeln/stickpropp/skarvdosa om det blir ljummet eller varmt där. kan nog sätta en peng på att kabeln är minst ljummen.
 
Jag är elutbildad och skulle säga så här om detta: det står att Nexa klarar 1500w resistiv belastning, men ingenting om hur mycket den klarar med laster som är induktiva eller kapacitiva (som modern elektronik är med sina HF-nätdelar) dessa laster genererar rejäla ljusbågar gentemot reläerna i tex en Nexa vid frånkoppling, vilket gör att maxbelastningen bara kan vara ett par hundra watt eller t.o.m. mindre för att inte få så stora ljusbågar att de skadar reläet (ett skadat relä leder strömmen sämre och då blir det varmgång i reläet) sn sprider sig värmen och kan ge upphov till inre brand i dessa fjärrströmbrytare. Detta brukar dock följas av att det inte går att manövrera dem utan att de brinner ihop.
 
J jonaserik skrev:
Var som ett exempel bara. Men du kan prova med en värmare ( normalt är en värmefläkt med 1000/2000 W ) med skarvdosa som i de flesta fall har 1 mm2, 4 - 5 timmar och känna på kabeln/stickpropp/skarvdosa om det blir ljummet eller varmt där. kan nog sätta en peng på att kabeln är minst ljummen.
Men är det något fel? Det är ju enligt fysikens lagar att kabeln blir varm vid belastning och tillverkarna tar såklart höjd för det. Enligt kraven får kabeln bli betydligt varmare än "ljummen" och ändå vara godkänd.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L larino skrev:
Jag ser era resonemang och jag funderar på om det uppstått skador vid tidigare användning av Nexan och förlängningssladden. Den har inte bara använts till TV,. Som jag skrev har jag haft värmeelement inkopplat på en annan Nexa, dock urkopplad nu.

Dessa Nexor har flyttats om, har 3 stycken, så det kan vara så att TVns Nexa har blivit skadad vid tidigare användning tillsammans med annan utrustning.

Låter det rimligt?
Ja, då ligger ju värmeelementet illa till som misstänkt. I så fall så är det en ren överbelastning och inte mycket att säga om det.
 
  • Gilla
Timmersaxen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men är det något fel? Det är ju enligt fysikens lagar att kabeln blir varm vid belastning och tillverkarna tar såklart höjd för det. Enligt kraven får kabeln bli betydligt varmare än "ljummen" och ändå vara godkänd.
Nu är du inne på det med kablar som kommer att tåla mer än amp som är för en viss area tex 1 mm2 6 amp och 10 amp för 1,5 mm2 normalt för en viss mm2 om den ligger i luften kan du överskridas. det är hursomhelst på detta forum alltid prat om mm2 och belastningar,. Du är inte ensam om att framhålla något om det. Men nu så går det jättebra att belasta en kabel med mer amp än den är skapad för. Varför denna vändning nu plötsligt, att börja med att den blir varm vid belastning är inte orsaken till vad tråden handlar om. Utan att stickproppen smälter invärtes är det primära nu. Hur många gjutna stickproppar har du träffat på som ser ut som TS visar. Jag vet i alla fall många. Så för att göra en lång historia kort, så köp inte det klena som sälj på billiga varuhusen om det ska vara mer än en sänglampa/mibilladdare/radio eller något smått som inte behöver mer effekt än kanske 500 W. Se till att det är minst 1 mm2 i kabeln och inte 0,75 mm2. Dom flesta är med 1 mm2
 
Och troligen har dom flesta kardelar lossnat/gått av så att det bara har återstått ett fåtal. Är det då en typ RK har kardelerna inte mycket till area och kan bli heta av en mycket låg belastning
 
Ovsett antal kardeler eller inte så ska inte en stickpropp börja smälta inuti sig själv. Då är det ett fel i varan, om den används normalt. Men nu tar vi nya tag i andra problem, den här tråden har nog fått sitt svar på orsaken.
 
  • Gilla
larino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.