Hej!
Igår kväll när jag lagt mig hörde jag ett knastrande, som inte lät naturligt. Det kom med korta intervall och jag lyckades lokalisera detta till en Nexa fjärrstyrd strömbrytare, se bilder. När jag drog ur den från min förlängningssladd, kände jag att det luktade bränt och att det var brännskador runt ena hålet på kontakten till förlängningssladden samt brännskador runt roten av ena stiftet till Nexa-strömbrytaren.

Min instinktiva tanke var att det är fel på Nexa-strömbrytare. Kan inte komma på att det skulle vara något annat om man ser skadorna runt stiftet. Den har varit kopplad till en ny TV som enbart legat på stand-by-läge.

Tänkte kolla med er, kan det vara något annat än Nexa-strömbrytaren? Ska man behöva vara orolig för något annat?

Jag bifogar lite bilder också.

Mvh

Rikard

Eluttag och stickpropp med brännskador; ett tecken på överhettning eller elektriskt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vägguttagsadapter från Nexa med en EU-kontakt och röd indikatorlampa, använt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en NEXA-produkt, angiven modell och specifikationer, CE-märkning, varnings- och hemsidesinformation medföljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadad lampsockel hållen av en person, plasten är smält och missfärgad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, svetsad metallstång, brunt slitage, möjligen korrosion, svetsfog, ingen synlig kontext, fokuserad detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
L larino skrev:
Hej!
Igår kväll när jag lagt mig hörde jag ett knastrande, som inte lät naturligt. Det kom med korta intervall och jag lyckades lokalisera detta till en Nexa fjärrstyrd strömbrytare, se bilder. När jag drog ur den från min förlängningssladd, kände jag att det luktade bränt och att det var brännskador runt ena hålet på kontakten till förlängningssladden samt brännskador runt roten av ena stiftet till Nexa-strömbrytaren.

Min instinktiva tanke var att det är fel på Nexa-strömbrytare. Kan inte komma på att det skulle vara något annat om man ser skadorna runt stiftet. Den har varit kopplad till en ny TV som enbart legat på stand-by-läge.

Tänkte kolla med er, kan det vara något annat än Nexa-strömbrytaren? Ska man behöva vara orolig för något annat?

Jag bifogar lite bilder också.

Mvh

Rikard

[bild][bild][bild][bild][bild]
Det går ju inte att säga om felet låg i Nexabrytaren , eller i vägguttaget. Oavsett kan vägguttaget blivit skadat av värmen så byt det med.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tommty
enda orsaken är som jag kan tro är dålig kontakt.

Den modellen har ingen elektronik vid kontaktblecken utan sitter högre upp vid diodlampan, så hade elektroniken varit dålig hade plasten smält högre upp.

Du skriver att enbart TV var inkopplad. Men samtidigt ligger det flera sladdar på golvet i din bild?
 
  • Gilla
dennis_f och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det går ju inte att säga om felet låg i Nexabrytaren , eller i vägguttaget. Oavsett kan vägguttaget blivit skadat av värmen så byt det med.
Tack! Ska kolla vägguttaget.
 
Tommty Tommty skrev:
enda orsaken är som jag kan tro är dålig kontakt.

Den modellen har ingen elektronik vid kontaktblecken utan sitter högre upp vid diodlampan, så hade elektroniken varit dålig hade plasten smält högre upp.

Du skriver att enbart TV var inkopplad. Men samtidigt ligger det flera sladdar på golvet i din bild?
Tack för svaret.

Såg att stiftet hade något som såg ut som en spricka. Kanske lite långsökt, men kan stiftet ha orsakat pga en sådan skada?

Sladden du ser är den förlängningssladd som jag tog med mig från rummet, där allt var inkopplat 😀
 
Tommty
L larino skrev:
Tack för svaret.

Såg att stiftet hade något som såg ut som en spricka. Kanske lite långsökt, men kan stiftet ha orsakat pga en sådan skada?

Sladden du ser är den förlängningssladd som jag tog med mig från rummet, där allt var inkopplat 😀
Skulle nog tro att sprickan är ett resultat av varmgång tidigare.

Troligtvis har det varit dålig kontakt länge, vi pratar månader. Och metall expanderar när det blir varm för att sedan krympa vid kyla, tillräckligt snabb reaktion eller flertalet gånger brukar det bli sprickor eller flisor till slut.

spontant skulle jag gissa på att det är skarvsladdens metallbyglar som har varit orsaken, att dessa inte riktigt greppar tag om stiften till nexaprodukten vilket gör att resistansen med värmeutveckling som följd.

Detta gäller sålänge enbart TV har varit inkopplat och ingenting mer som exempelvis ett element.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
L larino skrev:
Sladden du ser är den förlängningssladd som jag tog med mig från rummet, där allt var inkopplat 😀
Vad är ”allt”?
 
En klassiker på stickproppar som gjutna, det finns inget skruvförband i dom, utan ledaren är pressad i ett hål i bakändan på stiftet. Bara att dumpa eller klippa av och dit med en ny stickpropp, Du har tur ändå att inte nexans hylsor inte har bränds upp, som är en följdsjukdom av stickproppens kondition.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Skulle nog tro att sprickan är ett resultat av varmgång tidigare.

Troligtvis har det varit dålig kontakt länge, vi pratar månader. Och metall expanderar när det blir varm för att sedan krympa vid kyla, tillräckligt snabb reaktion eller flertalet gånger brukar det bli sprickor eller flisor till slut.

spontant skulle jag gissa på att det är skarvsladdens metallbyglar som har varit orsaken, att dessa inte riktigt greppar tag om stiften till nexaprodukten vilket gör att resistansen med värmeutveckling som följd.

Detta gäller sålänge
enbart TV har varit inkopplat och ingenting mer som exempelvis ett element.
Tommty Tommty skrev:
Skulle nog tro att sprickan är ett resultat av varmgång tidigare.

Troligtvis har det varit dålig kontakt länge, vi pratar månader. Och metall expanderar när det blir varm för att sedan krympa vid kyla, tillräckligt snabb reaktion eller flertalet gånger brukar det bli sprickor eller flisor till slut.

spontant skulle jag gissa på att det är skarvsladdens metallbyglar som har varit orsaken, att dessa inte riktigt greppar tag om stiften till nexaprodukten vilket gör att resistansen med värmeutveckling som följd.

Detta gäller sålänge enbart TV har varit inkopplat och ingenting mer som exempelvis ett element.
Jo, det var "bara" TV som var inkopplad här, men har haft ett 2kW elradiator inkopplad på en annan Nexa. Har kopplat ur den, då jag blir lite orolig att Nexa inte klarar belastningen. Såg nu att max last är 1,5 kW. Tur att inte den Nexan har reagerat än. Den som brann, kan tidigare ha varit inkopplad på andra apparater, kommer dock inte ihåg vilka.

Gällande skarvsladd, har jag nog bedragit mig själv med att köpa billiga varianter. Blir nog att byta ut konttaktdon på sladden till högre kvalitet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En klassiker på stickproppar som gjutna, det finns inget skruvförband i dom, utan ledaren är pressad i ett hål i bakändan på stiftet. Bara att dumpa eller klippa av och dit med en ny stickpropp, Du har tur ändå att inte nexans hylsor inte har bränds upp, som är en följdsjukdom av stickproppens kondition.
Klockrent. Svaret till dig blev inbakat i svaret till Tommty.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är ”allt”?
Hej!

"Allt" i detta fall var förlängningssladden, Nexa och TV.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Stort tack till er alla för era tankar och motfrågor. Förstår om en del inte blir tydligt i min beskrivning.

Min lärdom av detta är nog att inte köpa billiga grejer, hålla koll på belastningsgräns för mina el-prylar och att det finns hjälpsamma personer här på forumet.

Finns det mer inputs är det välkommet med fler inlägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
L larino skrev:
Klockrent. Svaret till dig blev inbakat i svaret till Tommty.
Ska du vara säker med skarvsladd av den typen, så ska det vara med 1,5 mm2 kabel, det som säljs på billiga varuhusen är bara 1 mm2 och t.o.m 0,75 mm2, bara skit och räcker till en sänglampa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ska du vara säker med skarvsladd av den typen, så ska det vara med 1,5 mm2 kabel, det som säljs på billiga varuhusen är bara 1 mm2 och t.o.m 0,75 mm2, bara skit och räcker till en sänglampa.
👍
Då blir det metervara av rätt dimensionerad kabel och uppmärkning för den som ska vara till högre belastning.
 
Oavsett hur dålig kontakt dte är i uttaget, eller inne i Nexa. Så borde det inte kunna bli så mycket värme av strömmen som går till TVn i standbyläge. Även om TVn var igång så skulle dte inte kunna bli så varmt i kontakten, utan att TVn skulle fungera väldigt dåligt.

Man kan tänka sig att det är något fel inne i Nexa brytaren så att det går stora krypströmmar i den.
 
  • Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.