Sweli skrev:
Bosch maskiner är exakt samma som Siemens, annan artikelnummer bara.

Siemens är lite billigare.
Kanonbra info!!!
 
Sweli skriver att Electrolux inte håller hög standard. Pratade med en försäljare i helgen som pratade sig varm om E-lux. Han pratade om att dörrarna är helgjutna och på så sätt klarade sig från att bli glapp och skev efter 10 000 öppningar och stängningar. Dvs den började i princip aldrig att "läcka" luft.

Vad vet jag... precis börjat leta vitvaror. Vi vill helst ha LG's kyl/frys pga de stora facken i dörrarna. Helt perfekt enl. mig.
 
Jonas_O skrev:
...Vad vet jag... precis börjat leta vitvaror. Vi vill helst ha LG's kyl/frys pga de stora facken i dörrarna. Helt perfekt enl. mig.
Varför är det så bra? Hur ligger de i jämförelse med andra märken?
/J
 
Att vi väljer LG's kyl/frys är egentligen en prisfråga.
GE kostar c:a 45000 och LG 27000.
GE är "Amerikanskstandard" och LG är "Europa anpassad"
det betyder att GE är lite djupare än LG.
 
LG har dörrar med stora fack. I vanliga kylskåp får man inte plats med så mycket i dörren utan allt skall placeras på hyllorna inne i kylskåpet. Vilket gör att maten längst ser man inte -> glöms bort. Svårt att få en överblick i kylskpåpet. I kylskåp med stora dörr fack kommer man in i kylskåpet på ett bättre sätt. Många och stora varor får plats i kylskåpsdörren.

Nackdelen är dock påfrestningarna för kylskåpsdörren. Vet dock inte om det är ett problem hos LG.
 
Jonas_O: Visst ska du lyssna på försäljare, men glöm inte bort att vara kritisk till säljsnacket! Det är säljarens jobb att få dig att välja just hans produkt...

Electrolux och Husqvarna kommer ifrån samma koncern och har i princip samma produkter (skillnad i modellbeteckning och knappar/vred) Husqvarna är "snäppet bättre / ngt högre kvalitet" än Electrolux.

LG är väl ett relativt nytt märke här i Sverige, men de är stora internationellt. Jag har ingen erfarenhet av dom. SÅ är det någon här som har LG kan väl skriva några rader.

Ett annan leverantör som tillverkar kyl/frys är GRAM. Deras kylar sväljer mycket! De har en annorlunda lösning med många mindre lådor och hållare på dörren. Det medför att du får en enorm ordning och överblick på vad du har.
 
Elektrolux & Husqvarna = Samma, men Husq ngt bättre
Bosch & Siemens = Samma, Siemens ngt billigare
LG = Stoooora dörrar

Har någon dealat på priset (på vitvaror) med hustillverkaren eller går det bättre i butik? Orkar ngn speca ca-priser???
/J

 
Vi har tagit bort alla vitvaror från hustillverkaren.

vi har letat priser på massor av nätsidor och andra butiker.

Det går att göra dealer när man köper flera maskiner.

T ex på Elgiganten om du visar att du får bättre pris på en annan butik, sänker dom priset ännu mer.
Så kan man hålla på om man har tid och ork ;D
 
Vi har blandat maskiner från Siemens (disk, tvätt, tork) och Husqvarna (häll, ugn, kyl, frys, torkskåp) samt micro från Wirlpool. Anledningen är att vi har jämfört och tydligen är Siemens bättre på tvätt och disk, men Husqvarna har bättre ugn, frys. Annars skulle endast välja ett märke från vår husleverantör Anebyhus. Detta kostar oss en extra fraktkostnad. Vi jämförde med att köpa vitvarorna på andra ställen, men vi fick bra priser från Anebyhus.

MVH Annika
 
Annika skrev:
Vi har blandat maskiner från Siemens (disk, tvätt, tork) och Husqvarna (häll, ugn, kyl, frys, torkskåp) samt micro från Wirlpool....
Har du lust att skriva vad maskinerna heter? :)
/J
 
Jag har en kontakt inom vitvarusvängen som rekommenderade oss Bosch, för att grejorna håller, men varnade för Bosch service (åtminstone här i Götet). Nu är huset fyllt med Bosch-varor och vi har haft en rejäl drabbning med Bosch service också när diskmaskinen slutade fungera. Kontakterna med service-organisationen skulle kunna bli manus för en Tati-film. Enskilda personer där förefaller vara vettiga men organisationens sätt att arbeta torde vara tagen från någon tayloristisk bok från förra seklets gryning. Man är helt fokuserad på effektivitet i den interna resurshanteringen och är inte intresserad av hur kunden upplever servicen. Trots ett femtonminuterssamtal med chefen för servicegänget här i Göteborg lyckades jag inte få honom att se att rapportering till kund om vad som händer med beställda delar, glada röster som kan ta när man surar över att nya prylar inte fungerar o.s.v. är en del i produktkonceptet nuförtiden. Allt han kunde var att reparera maskiner som stannat. Jag tror inte ens han fattade vad jag menade.
Hur som helst - efter tre besök av reparatör med diverse utbyte av delar visade det sig att det inte var något fel på maskinen, utan att dess vattenslang blivit klämd när man knuffade in maskinen under diskbänken. :-*
För att summera - Bosch-prylarna är utmärkta, men Boschs service är dålig.
 
Återkommer äntligen om vilka maskiner vi har valt; fläkt Husqvarna SP 614, häll Husqv. Panter, ugn Husqvarna Chili, diskmaskin Siemens SE 36292SK A-klassad, kyl Husqvarna QR2210 A-klassad, frys QT 3120 med automatisk avfrostning, tvätt Siemens WXLS 1450 EU och tumlare Siemens WTXL 750 SK och torkskåp från Husvarna QW 105 D.

Hälsningar

Annika
 
Micron är Wirlpool MT 48.

Hälsningar

Annika
 
Den ena är bättre än den andra..... Som tidigare inlägg skrev - servicen är ganska viktig, för det spelar ju ingen roll hur bra märket är om servicen är urusel när man väl fått problem. Vi, som alla andra, har blandat friskt: AEG, Gorenje, Husqvarna och Whirlpool....men det är alla kända märken som förväntas hålla i många år. Ingen av dem vågar dock lämna mer än ett års garanti...Vilket fick oss att välja de maskiner som var A-klassade och hade lägst energiförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.