Vilka eller vilket märke är värt att satsa på? Vi håller på och tittar bl a på ett Eksjöhus och där är Husqvarna std. Är det många som väljer bort det som medföljer för att sedan själva köpa in kyl/frys/spis/diskm/tvättm/tumlare??? Antar att det går att spara sköna slantar på detta?!

Hur tänker ni?


 
Pelle skrev:
Vi har byggt Eksjöhus och i deras fall så var det justa avdragspriser, så visst går det att tjäna om du köper själv.

/Pelle
Hur gjorde ni?
/J
 
Pelle, har du några synpunkter på märke/kvalité?
/J
 
Vi har tagit bort från hustillverkaren alla vitvaror.
Vi tyckte att det var bättre att kunna välja fritt.

Det blev så här:
Kyl/frys, LG side-by-side med ismaskin och serverings lucka i rostfrittstål.

Diskmaskin, Bosch SHV 59A03. helintegrerad som passar bättre med spisen. Vi vlade den modellen som är 5cm högre för att kunna ha större tallrikar i den.

Micro, Bosch HME 9750. den är stor och i rostfritt, ingen ram runt om.

Tvätt, är AEG Updte 88830 som jag har haft nu i över 6 månader, som är super bra.

Torktumlare, valde vi Bosch WTL 6500SK. Den modellen som man kan torka ylle.

Spis, blir gaspis Nostalgie svart, från Ylve 100cm med 4 gaslågor (en för wok) och stekplatta i mitten.

Husqvarna och Elektrolux skulle jag absolut inte välja.
Vill man ha maskiner som håller, ska man ha Tyska.

Om du söker här på forumet finns det en annan tråd om just maskiner.


 
Sweli skrev:
...Om du söker här på forumet finns det en annan tråd om just maskiner.
Tack för all info. Hade ingen aning om att Husqvarna och E-lux var/är skit.
Ja, ja. Sök på forumet är den vanliga uppmaningen när man försöker skriva en fråga. Visst kan jag söka informationen i andra trådar, men håll med om att det är liiiite kul att få ställa en fråga då och då oxå... ;)
 
Pelle skrev:
...lite väl kategoriskt att påstå att E-lux och Husqvarna är skit... :-/
Det enda vi gjorde ett aktivt val var på ugnen för att få ångfunktion. Fisken blir fin-fin! :)
Skit var väl inte det mest lämpliga ordet för att beskriva kvalitén?! ;D
 
:) Får jag svara på frågan när garantin på mina siemensprylar löpt ut?? Det mesta funkar skitbra i början...
 
Apropå garanti, köper vi vitvarupaketet från vår husleverantör får vi 2 års garanti. Köper vi istället hela paketet från en lokala leverantör får vi 6 års :surprised:! garanti. Det känns som det är värt nå't med (lite svårt att sätta pengar på bara....)

Det blir Bosch för hela slanten.

 
cattis skrev:
:) Får jag svara på frågan när garantin på mina siemensprylar löpt ut?? Det mesta funkar skitbra i början...
Varför valde ni Siemens?
 
Edvin skrev:
...Det blir Bosch för hela slanten.
Varför Bosch? Konstigt att garantin kan skilja sig åt?!
 
Ingick i huset, men vi valde bort vissa vitvaror och skaffade dessa själva ungefär som Pelle.
 
Precis som för cattis, Bosch är standard i huspaketet. Vi har dock precis som många andra ändrat allt även om vi håller oss till samma märke.
Den enda tidigare erfarenhet jag själv har är en Bosch diskmaskin som funkat kanon så vad kan gå fel......

Dessutom handlar jag mycket hellre hos en lokal lite mindre handlare än hos nöff-nöff, elfjanten mm (det går oftast att pruta till ung samma prisnivå iallafall)
 
Om man köper t ex på Stima Hushållsmaskiner får man 6 års garanti. Borde finnas flera på marknaden med samma villkor.

Vet inte om dom är billigast på marknaden men dom levererar till dörren och instalation ingår i priset. Det var inte så dumt.

www.stima.nu

Texten kopierade jag från Stima:
För vilka hushållsmaskiner gäller försäkringen?
Alla märkta hushållsmaskiner med ett pris över 4990:-/produkt.
Exempel:
Diskmaskin
Häll/Ugn kombination
Kyl
Frys Kyl/Frys kombination
Mikrovågsugn
Spis
Spisfläkt Tvättmaskin
Torktumlare
Torkskåp
Tvätt/Tork


Hur gäller försäkringen?
Försäkringen gäller per produkt och en förutsättning för att den skall gälla är att hushållsamaskinen inköpts hos en "hemmabutik" och att du kan uppvisa försäkringshandlingen vid skadan. Ta del av våra enkla försäkringsvillkor på denna sida.

Hur blir man försäkrad?
Du får "hemma Trygg" redan vid köpet. Försäkringen utfärdas i butiken som vidarebefordrar registreringsdelen till försäkringsbolaget.

När börjar försäkringen gälla?
Försäkringen träder i kraft då din nya hushållsmaskin blivit installerad.

Vad kostar försäkringen?
Du behöver inte betala något för försäkringen, den står vi för.

Hur stor är självrisken?
Försäkringen gäller utan självrisk


andra som är billiga:

www.vitvarumaklarna.se
 
Sweli: Tack för den fina informationen :)
 
Bosch maskiner är exakt samma som Siemens, annan artikelnummer bara.

Siemens är lite billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.