Jag lägger alltid i en dagstidning. Då vet nästa renoverare när jobbet gjordes och han får en dos historiska nyheter.
 
När jag bröt upp trägolvet (för skadat för att behålla) i den f d farstun hittade jag en hammare som måste ha glömts kvar när det spikades nytt paneltak på undersidan (i källaren alltså) 1981. Från samma ombyggnad har jag hittat diverse små leksaker i springor etc.

När jag bytte ut två förstörda golvbrädor i rummet intill, där bjälklaget var orört, hittade jag omslaget till en Vecko-Journalen från byggåret 1927. Det funderar jag på att rama in och hänga på väggen. Hammaren får däremot bo i min verktygslåda.

Jag signerade väggen bakom hörnlösningen i köket. Får se om det blir tillfälle att lägga ner en dagstidning någonstans.
 
När vi började riva det gamla köket för att bygga ett badrum där istället så var vägen tapetserad av gamla tidningar. Roligt att läsa. Sen hittade man en massa olika lager av häftiga tapeter vilket man sparat några bitar för att göra en minnestavla. Hittade även en lucka i golvet. Misstänker att det är där de har gömt pengarna eftersom huset är en gammal butik.

Själv skrev jag en hälsning samt ritade upp den gamla planlösningen och den nya som vi skulle göra samt datum. Sen av ren tristess och för att göra hemmet lite roligare under renoveringen så har jag ritat bilder på insidan väggarna. Eftersom hallväggarna inte har fått gipsskivor på sig än så är det roligare med bilder på insidan av väggarna som är in mot badrummet.
 
En schysst papperspåse från en färg och kem-butik här i Malmö låg instoppad i bjälklaget. Huset byggt 1923, telefonnumret till butiken var fyrsiffrigt. Inte så skumt men ganska kul. I vår sommarstuga hittade man lite gamla flaskkapsyler, ni vet dom man "rev" av. Inte så värst gammalt men lite nostalgi, minns dessa från barndomen, kommer ihåg att man ibland virade upp flärpen på en tesked eller liknande när man inte riktigt fick grepp om kapsylen.
 
P
Hittade en plastburk i sanden under ett bortbilat betonggolv. I burken låg en genomblöt och knappt läsbar va-ritning. Kunde ganska snabbt konstatera att den stämde bra med vad jag precis rivit ut.
 
Hittade en flaska med cyanid på övervåningen när jag rev upp golvet, tydligen hade dom haft det för att förgifta rävar med för länge sedan
 
Under en lös golvbräda på vinden hittade jag en hel skokartong med inkasso krav till förförra ägaren av vårt hus..... Som kontrast låg det ett födelsedagskort "från mormor och morfar till vår lilla gullegubbe på tre-årsdagen". He he... dom skulle bara veta vad den lilla gullegubben gjorde 40 år senare. Han tvättar lakan medans han räknar dagarna till frigivning:)
 
Snusdosa anno 1913.
 
Mus och fladdermusskelett, väggar vindtätade med gamla tidningar, kompletta dagstidningar i bjälklaget från slutskedet av andra världskriget, också då förstås ett oändligt antal kapsyler från ölflaskor av diverse sort...
 
bonnen skrev:
Hittade en flaska med cyanid på övervåningen när jag rev upp golvet, tydligen hade dom haft det för att förgifta rävar med för länge sedan
spola det inte i vasken bara !
gaia
 
Har inte lyft på golven, men när vi la om en trädgårdsgång häromåret så hittade jag ett tjugotal öl- eller läskkapsyler (jovisst, det går åt en och annan pilsner när man jobbar!), en tennisboll, en morakniv och en liten plastindian.
 
gaia skrev:
spola det inte i vasken bara !
gaia
´
Lämmnade in den på kommunens återvinningsstation, gubbarna där blev rejält rädda och vågade knappt röra flaskan.
 
Några gömda el dosor!

Faan. Vet inte hur jag ska göra med dessa. :@
 
En vansinnig massa dagstidningar (hela och kompletta blandade med sönderrivna) från 1938, då huset byggdes och tidningarna tydligen isolerade vinden. En av tidningarna handlade om zeppelinare och har en fantastisk bild på förstasidan där dessa märkliga farkoster beskrivs. Jag ska sätta upp den på väggen i vårt nya hus (som står där det rivna tidigare fanns), har jag tänkt.
 
J
Lycke skrev:
En vansinnig massa dagstidningar (hela och kompletta blandade med sönderrivna) från 1938, då huset byggdes och tidningarna tydligen isolerade vinden. En av tidningarna handlade om zeppelinare och har en fantastisk bild på förstasidan där dessa märkliga farkoster beskrivs. Jag ska sätta upp den på väggen i vårt nya hus (som står där det rivna tidigare fanns), har jag tänkt.
Häftigt!

Fann för en massa år sedan en tidning från den dagen ubåten Ulven sjönk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.