Ligger runt 73% på vinden i nock och har 45% inne, huset i Stockholm.
 
L
68% 3 grader 38% i huset, värmland
 
Tyvärr är den nu 7*C 79% :(
 
Det är i princip samma Rh som ute i det fria, om vinden är uteluftsventilerad. I ett regnigt november så betyder detta närmare 100% Rh. Så ser min vind ut i alla fall, dvs en riktig svensk fuktfälla. Tack och lov så torkar den upp på våren innan temperaturen stiger och bagglet hinner börja växa.
 
Consensus skrev:
Det är i princip samma Rh som ute i det fria, om vinden är uteluftsventilerad. I ett regnigt november så betyder detta närmare 100% Rh. Så ser min vind ut i alla fall, dvs en riktig svensk fuktfälla. Tack och lov så torkar den upp på våren innan temperaturen stiger och bagglet hinner börja växa.
Consensus, du har ju i åratal propagerat mot dessa uteluftsventilerade vindar, med bra argument också.
Varför har du inte försökt göra något åt din egen? Förresten vet jag inte ens var i landet du bor.


Själv har jag en s.k. klimatvind, nybygge sedan 2010.
Ute är det nu -2,4°C och 79% RH, vilket är kallast denna "vinter" tror jag.
På vinden är det +7,5°C och 62% RH.
Vinden har ingen ventilation alls.
 
Har också en vanlig kallvind och funderade på att göra om vinden till klimatvind när jag ska bl.a. Byta taket.
Men kom fram till att som det är nu så har jag inga fuktproblem och huset är 40 år gammalt.
Så då varför fixa nått som egentligen inte behöver fixas vindan torkar ut sig själv när det blir rätt årstid igen.
Bor uppe i norr.
 
Vi har just nu 0,2° 65% på vinden, ca -1° ute. Smålandskusten
 
KnockOnWood skrev:
Consensus, du har ju i åratal propagerat mot dessa uteluftsventilerade vindar, med bra argument också.
Varför har du inte försökt göra något åt din egen? Förresten vet jag inte ens var i landet du bor.


Själv har jag en s.k. klimatvind, nybygge sedan 2010.
Ute är det nu -2,4°C och 79% RH, vilket är kallast denna "vinter" tror jag.
På vinden är det +7,5°C och 62% RH.
Vinden har ingen ventilation alls.
Jag har ingen lust att bygga om vinden utan andra orsaker, tex takbyte. Och det är inte dags än. Och när det blir dags så har jag flyttat från huset.
 
På vinden: 10,8 grader, 88% RH :(
Inomhus, nedanvåningen: 21,5 grader, 47% RH.

Ingen vent på vinden alls. Dock ingen plast alls ovan undertaket.

Hur länge kan luftfuktigheten vara över 85% innan risk för mögelbildning börjar?
 
Blev inspirerad så jag skickade frun till CO för att köpa mätare. Har en ventilerad kallvind och en oventilerad kallvind att jämföra.
 
Mattiaz skrev:
Blev inspirerad så jag skickade frun till CO för att köpa mätare. Har en ventilerad kallvind och en oventilerad kallvind att jämföra.
Vad hamnade du på för värden då? :)
 
Vad använder ni för mätare?funkar det med ngt från classe?
 
Jag använder en Oregon med tre mätstationer köpt på CO för 799 kr (har jag för mig). Funkar men förstås svårt att veta hur exakt den är.
 
Betonggrå skrev:
Jag använder en Oregon med tre mätstationer köpt på CO för 799 kr (har jag för mig). Funkar men förstås svårt att veta hur exakt den är.
Jag har ett gäng såna kopplade till tellstick. Dessa visar just nu mellan 34-37%rf i fyra olika rum. Så även om dessa inte stämmer hundra procent så är dom nog ganska nära verkligheten :)
Inte konstigt man är torr i halsen på morgnarna :O
Någon som kan tipsa hur man får upp fukten? Har FTX med roterande växlare men det hjälper tydligen inte mycket.

För övrigt har jag just nu 9,4 grader och 70%rf på vinden. Ute är det 4 grader och 90%rf.

Vinden är ventilerad med mögelstoppers (som kanske va ett misstag att sätta dit under takomläggningen i somras) samt tre gavelventiler. Huset är format som ett L.

Källaren: 18,4 grader och 47%rf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.