Göran.W
fernetojackjack skrev:
Stoooor irlänsk varghund! Sjukt snäll och skulle nog hjälpa tjuvarna att bära ut saker om hon kunde men folk stiger inte ur bilen pga hennes storlek...
Den hade garanterat hjälpt till om den kunnat.
Dom är enormt stora men enormt snälla.
Går man ute på stan med en sån går folk långa omvägar:D

Har själv en 4 vägs korsning
Schäffer, labbe, bordercollier och bernersener.
Där är enormt mycket vall i den för den vill hela tiden ha koll på resten av flocken.
Den har en vilja av järn och är mycket temperaments full.
En rätt knepig hund att läsa signalerna på för han kan tex morra när han myser eller lägga öronen när han är glad.
 
Mikael_L
Jag kom i kontakt med en dvärgschnauzer i och med ett förhållande för många år sedan.
Måste säga att jag gillade hunden och förmodligen den rasens egenskaper. Var det tvunget att skaffa vovve skulle jag kolla upp DS'n mer.

Men i vilket fall är jag nog mer kattmänniska. Sen skulle jag aldrig klara en hund, ja inte utan att utbilda mig själv först i så fall. ;)
Bara den där lilla dvärgschnauzen, fan vilken vilja den kunde ha. Låg inte ett 4-årigt barn långt efter. :x

Som vakthund må den däremot vara lite sådär, vaktar och skäller bra, men skrämmer nog ingen så där jättemycket, då den trots allt är så liten.
 
Tyresö
Göran.W skrev:
.
En rätt knepig hund att läsa signalerna på för han kan tex morra när han myser eller lägga öronen när han är glad.

Hahaha, det där mysmorret håller även vår hund på med + att hon smaskar med munnen - och det tar aldrig slut känns det som. Det där med smaskandet tog ett tag för mej att förstå, när en hund trivs då ökar salivutsöndringen i munnen och det är då det ska smaskas.

Sen det där med att din hund fäller bak öronen är inget annat än en solklar inbjudan att trigga igång en lek, alltså en riktig buslek. Dom brukar även förstärka leksignalerna med att även börja morra. Det kan se lite löjligt ut när dom ser aggresiva ut, samtidigt som dom viftar på svansen.
 
Göran.W
Problemet är att min hund även lägger svansen för att sen rusa i full kariär mot andra hundar för att tvär nita nos mot nos och det blir inte bra om han inte känner hunden sen innan.
En rolig grej hunden gör när jag ska gå till jobb och man ska pussa adjö är att han visar alla tänder i över käken samtidigt som han morrar.
Han visar med all tydlighet att han är missnöjd med att man ska gå för att sen gny när man vänder ryggen till.
Knasig hund men dom säger ju sådan herre sådan hund.
 
Göran.W skrev:
...

Knasig hund men dom säger ju sådan herre sådan hund.
Haha. Det brukar stämma. Alla våra hundar var rädda mot åska. Som min fru!
 
Ola78
Känner också igen det där med morrandet. sån är våran hund med när han trivs. Ibland får han ryck och börjar leka som en katt, ser väldigt roligt ut. Snarkar med riktiga timmerstockar gör han med.
 
Om man vill ha en vakthund så är det lämpligast att välja en ras som är avlat sen urtiden för fex fårvakt. Alla hundar vaktar mer eller mindre men en hund som har vakt som sin livsuppgift är ju oftast bäst. Det ska inte vara en ras som ska sysselsättas och aktiveras med jakt, apportering eller agility för att mo bra. En schäffer var ju en fårvakt men det har han glömt för länge sen och vill bara vara till lags. En bra vakthund ska klara att vara ensam på sin revir och stanna där och ska inte fjäska för alla för en godisbit när husse inte är med, tycker jag. En ras av vaktsorten är fex en Pirenee, Tatradog och deras kusiner . Dom är oftast stora, lurviga ( klarar skandinavisk kyla), trofasta, något reserverade mot obekanta, behöver ej kraftig motion men en fast hand som alla andra raser.

Deras ursprungliga uppgift var att följa fårflocken , lägga sej på högsta platsen i skuggan och hålla ett öga på sina skyddslingar. Dom brukar vara mer aktiva på natten än på dagen då faran är som störst. Dom ska larma när något ovanligt sker och gå mellan flock och faran. Det som är problem med dom är att dom larmar med beskedd och grannar kan bli trötta på det innan hunden lärt sej vad som är normalt och vad som är en fara. En cyklist får passera några gånger tills hunden fattar att det ska vara så här och inget att larma för. Dom är i alla fall ärliga och säger högt och tydligt att "här vaktar jag". Ingen jaktkänsla men dom kan springa efter höns och råttor bara för att kolla vad det är för ena men dödar aldrig. Bor man på landet och har ingen stängsel så är det en fördel att jaktinstinkten är obefintlig :).
Hade en Nuffie som släpte alla in men först när man skulle ut så var det stopp tills husse kom. Dom larmar ej så mycket men släpper en in och sen morrar om man vill ut. Boxer kan hitta på samma taktik mot främmande :).

Dom vaktraser som är stora och lurviga är inte så populära i våra sterila hem för dom fäller och drar in mycket sand i sin självrengörande päls. Allt skräp faller av när dom torkat inomhus. Dom ska helst inte badas . Deras storlek gör att man har respekt för dom men dom tar också mycket plats i en bil och man får kliva över dom när dom ligger i vägen och det brukar dom göra för att ha koll på ifall huse ska någonstans och kanske glömmer att ta en med.

Det finns hundar för alla uppgifter och vill man ha vakthund så ska man välja en vakthund :)
gaia
 
kamilenski skrev:
Haha. Det brukar stämma. Alla våra hundar var rädda mot åska. Som min fru!
Ja, det är säkert hon som lärt dem - omedvetet och ofrivilligt . När hon hör att det börjar mullra stiger hennes adrenalinhalt. Hundarna känner det direkt och har snart kopplat ihop åska med fara.
 
Göran.W
Vill man inte ha en vakt hund som skita ner skulle jag föreslå en.
Homo sapiens femina som har en otroligt stark vaktinstinkt och larmar så högt att även ägaren kan bli skrämd:D
Nakdelen med denna arten är att den kräver mycket kel och mys för att må bra och får den inte det börjar den bli väldigt misstänksam mot att i omgivningen och framför allt av det kvinnliga könet:O
Det är inte hel ovanligt att man måste göra sig av med sin Homo sapiens femina av ovanstående annledning till någon som har mer tid;)
 
Hahaha.
Har redan en. Ska jag konventera?
 
Vi hade alltid hundar hemma då jag växte upp .
Farsan fick ibland överta hundar som han "skulle göra folk av "
då ägaren inte klarade av hunden själv .

Han skaffade sin första egna hund 1948 och hade enligt honom
bara stött på EN enda hund som det varit fel på under hela
sitt liv , resten av "problemhundarna" hade en felaktig ägare .

Denna enda felaktiga hund var den jag saknar mest .

En stor jämthund , 68 i manke , dryga 40 kilo muskler .
Han trodde han var en terrier på steroider .

Anföll ALLT som inte vi visade att det hörde till gårdsfolket .
När ASG-lastbilen kom med varor till farsans firma blev den av
med extraljusen + lite plastdetaljer i fronten .

Åt upp alla fjärilar , humlor , katter och annat som kom
innanför staketet i ett nafs , man märkte bara att han
spydde päls då och då....till och med en grävling bet
han ihjäl och visade upp som trofe .

Till olägenheterna hörde att vi måste låsa in honom på toa
då det kom folk på besök så att han inte skulle kolla om han
var högre i rang än gästerna .

Blev dock tvungen att göra oss av med honom efter en liten
incident då zigenare kom och försökte råna mamma då hon var
ensam hemma och hon sprang och släppte ut hunden från toan
och skrek : -BUSS PÅ !!!!

Det var inte roligt att vara oönskad zigenare då inte .
 
Ola78
rundvikarn skrev:
Blev dock tvungen att göra oss av med honom efter en liten
incident då zigenare kom och försökte råna mamma då hon var
ensam hemma och hon sprang och släppte ut hunden från toan
och skrek : -BUSS PÅ !!!!

Det var inte roligt att vara oönskad zigenare då inte .
Haha, det var synd för dig att ni var tvungen, de hade skramlat ihop till att bli halv måltid åt eran hund. Förstår din mor som gjorde så, hon kände ju sig hotad.

Våran hund brukar alltid morra åt fulla människor, har räddat oss från fulla och obehagligt folk några ggr när man varit ute med honom, misstänker att han har dåliga erfarenheter då de gamla ägarna var riktiga festare.
 
Ola78 skrev:
Haha, det var synd för dig att ni var tvungen, de hade skramlat ihop till att bli halv måltid åt eran hund. Förstår din mor som gjorde så, hon kände ju sig hotad.

Våran hund brukar alltid morra åt fulla människor, har räddat oss från fulla och obehagligt folk några ggr när man varit ute med honom, misstänker att han har dåliga erfarenheter då de gamla ägarna var riktiga festare.
Hunden blev totalt skogstokig då mamma blev skrämd ,
han skallade till och med en buckla i deras mercadörr då han
försökte komma åt de som satt i den innan han hoppade upp
på huven och försökte hugga sig in genom framrutan .
 
Portugisisk Vattenhund, Charlie. Skäller grovt när någon kommer in på gården, men viftar sedan glatt på svansen. Skulle antagligen med glädje hjälpa tjuven att bära ut hela hemmet. Men skulle någon vara hotfull mot någon familjemedlem blir nog Charlie inte så rolig för den hotfulle.
 
Vad har ni för hundar? Vi har en dvärgschnauzer på 11 år.
Vaktar de? Vaktar på landet men hemma i stan är hon tyst som tur är.
Skäller? Om det kommer någon inom synhåll på landet och hon inte är upptagen med att jaga möss.
Lyder? Ja om hon inte har vittring på möss.
Har redan hunnit käka upp folk? Ingår inte i dieten.
Som ni förstår så har vi misslyckats med att träna bort jaktinstinkten när det gäller möss på både gott och ont. Lite som att ha hund och katt i ett, vi har i alla fall musfritt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.