Det finns massor av häftiga plastgolv. Både med trämönster som ser riktigt naturtrogna ut och med lite häftiga designmönster.
Två favoriter är www.tarket.se och www.armstrong.se Framförallt Armstrong har några riktigt läckra golv, själv är jag svag för de i metallic-look. Vi var väldigt mycket inne på plastmatta ett tag, just pga hund som slabbar vid vattenskålen, men det blev klinkers till slut i stället.
 
Vi har parkettgolv i köket, Ask Bravo heter modellen, igentligen ingick det ekparkett, men då köket var i ek så bytte vi.
 
mfem skrev:
Jag har lagt in Gummigolv i köksdelen och ekparket i resten. Gummiglovet är väldigt tåligt och kostar ca. 250kr m2.
Man limmar det själv, antingen som hel matta eller i skivor om 50x50 cm.
Det där lät lite spännande, kan man göra det själv i plattor. Då behöver man alltså inte kostnad för att nån annan gör det. Var hittar jag info om det golvet?
 
mariafialotta skrev:
Jag tänkte bara säga, min pappa la in plastmatta i deras kök/hall, nåt furuliknande. Alla var väldigt skeptiska innan, men det blev verkligen tokbra. Det är liksom matt yta på det och väldigt naturtroget. Med strumpor på känns det som vårt oljade trägolv. Självklart syns det att det är plastmatta, men det är inte värre än att man ser att laminat inte är riktigt trägolv heller.

Alltså platsmattor är väldigt snygga nu för tiden.
Ja det kanske kan se ut som trä men känslan kan aldrig bli densamma åtminstone inte för oss som bor i äldre hus med otäta golv! Temperaturen, eller rättare uppfattningen av temperaturen, har ökat flera grader i vårt kök sedan vi slängde ut plastmattan och lade in ett genuint trägolv! Ett äkta trägolv känns mycket varmare än plastmattor fast det gäller förstås bara oss i äldre hus (och kanske oss som inte har källare????).
 
Ekgolv behandlat med vaxolja. Det är bara några månader gammalt med har redan fått utstå både det ena och det andra; både vatten, matrester och grus m.m.

Behandlad ek är oerhört tåligt och vaxoljan vi använt har vart otroligt bra. Så bra att jag använde den till bänkskivorna också...

 
Medoxa skrev:
Golvläggaren sa att skarvarna framför diskbänken bör tätas för säkerhets skull.
Lade in Forbos Marmoleum click golv i köket för några år sedan, och det har varit ett riktigt bra val!
Men då hörde jag inget om att det skulle behöva tätas? Har du någon mer info hur det skulle gå till?
 
mariafialotta skrev:
Alltså platsmattor är väldigt snygga nu för tiden.

Jag tror säkert att det är en linoleummatta (baserat på linolja) han har i köket.
Plastmatta brukar man lägga i våtutrymmen. ;)

// Snäckan

 
Vi tänkte lägga Ikeas Eklaminatgolv.....
 
snurran skrev:
Vi tänkte lägga Ikeas Eklaminatgolv.....
Den som heter Tundra?
Vi har den i matrummet men vi är aldrig där inne. Funderade på att lägga den i kök, hall, allrum men vet inte om det håller för alla vovvar.
Du får gärna visa bild när det är klart.
 
Ulf_HVS skrev:
Lade in Forbos Marmoleum click golv i köket för några år sedan, och det har varit ett riktigt bra val!
Men då hörde jag inget om att det skulle behöva tätas? Har du någon mer info hur det skulle gå till?
Kul att höra att det har varit ett bra val. Nu känner jag mig mer säker på att jag ska välja det till vårt kök. Några frågor:
Vilken typ av clickgolv har du lagt, rutigt eller "plank"? Färgval? Tog det lång tid innan gulheten försvann? Är det svårt att sköta? Blir det lätt fläckar eller märken?

Angående tätningen så vet jag inte mer än tidigare. Frugan vill erinra sig om att tätningen helt enkelt skulle vara en limfog så att eventuellt vattenspill inte skulle tränga ner i skarvarna. Det kan också vara så att försäljaren vill försäkra sig om att han har varnat om alla eventuella händelser som kan inträffa, så att man inte kan komma och klaga i efterhand. Om du inte har haft några problem så är det säkert inga...
 
Vi lade de kvadratiska, i blandade färger.  Nåt liknande denna http://www.forbo.se/framework/DesktopDefault.aspx?menu_id=1629&old_menu_id=1629&ssm=1
Gulheten? Ja, nu när du nämner det så var det en färgförändring, men vad jag minns skedde det snabbt efter att plattorna var utlagda.
Linoleum är väldigt lättskött, tycker ialla fall jag, och märken från cykeldäck och annat har hittills alltid gått att få bort.
Den enda anmärkning jag hade på golvet var egentligen vid läggningen, instruktionen till golvet visade att man skulle kunna "lägga" ihop golvet. Det fick jag aldrig att fungera, jag fick använda hammare och slagkloss. Det fungerade dock bra.
Att täta med lim låter lite märkligt? Det är väldigt tighta fogar?
 
Ulf_HVS skrev:
Vi lade de kvadratiska, i blandade färger. Nåt liknande denna [länk]
Gulheten? Ja, nu när du nämner det så var det en färgförändring, men vad jag minns skedde det snabbt efter att plattorna var utlagda.
Linoleum är väldigt lättskött, tycker ialla fall jag, och märken från cykeldäck och annat har hittills alltid gått att få bort.
Den enda anmärkning jag hade på golvet var egentligen vid läggningen, instruktionen till golvet visade att man skulle kunna "lägga" ihop golvet. Det fick jag aldrig att fungera, jag fick använda hammare och slagkloss. Det fungerade dock bra.
Att täta med lim låter lite märkligt? Det är väldigt tighta fogar?
Skönt att stöta på någon som har personliga erfarenheter av ett sånt golv vi tänker lägga. Det känns som vi är rätt ute. Om fogarna är så tighta som du säger så är säkert limningen överdriven.
 
Ulf_HVS skrev:
Vi lade de kvadratiska, i blandade färger.  Nåt liknande denna [länk]
Gulheten? Ja, nu när du nämner det så var det en färgförändring, men vad jag minns skedde det snabbt efter att plattorna var utlagda.
Linoleum är väldigt lättskött, tycker ialla fall jag, och märken från cykeldäck och annat har hittills alltid gått att få bort.
Den enda anmärkning jag hade på golvet var egentligen vid läggningen, instruktionen till golvet visade att man skulle kunna "lägga" ihop golvet. Det fick jag aldrig att fungera, jag fick använda hammare och slagkloss. Det fungerade dock bra.
Att täta med lim låter lite märkligt? Det är väldigt tighta fogar?
Härligt med någon med personliga erfarenheter. Hur fungerade skivorna att skära? Jag tycker skivorna är för stora och skulle vilja dela dem i fyra delar så det blir halva bredden och längden. Den nya skivorna som ska komma om några veckor ska vara 45x45 cm. Då skulle man få 22,5 x 22,5 cm. Men en återförsäljare här i stan säger att de är svåra att skära korrekt. Men hon hade ingen egen erfarenhet utan det var spekulation. Man kanske ska provskära några av dem.

Lade ni klick-golv eftersom ni slog ihop dem med hammare, eller knackade ni de tunna skivorna på rätt plats?

Det finns ett spännande golv som heter Upofloor Hovi också, som är i kvadrater. Men det behövs vattenjet (!) för att skära, men tydligen kan det beställas i valfria storlekar. Gissar att det kostar en del.
 
plf66 skrev:
Hur fungerade skivorna att skära? Jag tycker skivorna är för stora och skulle vilja dela dem i fyra delar så det blir halva bredden och längden.
Det var click varianten jag lade, och den var lätt att såga med gersåg (om du har tillräckligt lång slide). Men jag förmodar att du skall lägga limmad, för du kan ju inte såga isär click plattorna? Då finns det ju liksom inget att fästa ihop plattorna med  :surprised:

Kom på att man rekommenderar att använda golv-vax, vilket bör täta fogarna rätt så bra. Men jag tror inte Forbo garanterar att golvet är helt vattentätt?
 
Tack!

Jag tror inte det spelar nån roll om ett Marmoleumgolv blir helt vattentätt, lägger man ett parkettgolv i ek i köket har jag svårt att tänka mig att det blir helt vattentätt heller.

Mamma och pappas gamla kork-o-plast var inte helt vattentätt heller vad jag minns. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.