Det är nog enklare att byta ett par plattor än slipa hela golvet.

Hur som helst så är det nog en smaksak, man skall ju ha vad man trivs med och tycker passar.
 
Vi har parkett, och det är det mest puckade vi har gjort :p. skulle jag göra om det så blir det definitivt korkmatta, plastmatta eller dylikt. det blir geggigt,fläckigt och hackigt för minsta lilla >:(. Klinker skulle jag inte vilja ha, man får vääääldigt ont i ryggen av att stå på det en liten stund, samt dom snuskiga fogarna...
 
Hackigt slipper man definitivt inte med plastmatta. Vår vart sabbad av snickarna redan innan vi flyttade in. Nu får den ligga ett par år tills vi besludar oss för att renovera. Skulle nog lägga ett laminatgolv. Såg på plus att de fått bra betyg för täthet om man spenderar några kronor.
 
Oline skrev:
Käre kalle dussin...
Det är vattenläckan som avgör att mannen bestämmer klinkers... Inte att jag tappar saker, det gör bara att jag åker ur köket och att någon annan tar vid hoppas jag.
Jag förstår, Oline. Men just argumentet att saker går sönder mot klinker kommer upp ganska ofta i diskussionen.
 
Vi har ekparkett i köket (Kährs (?) Copenhagen).

Huset är fyra år och hade hellre sett ett antal glas gått sönder än alla hack vi har fått i golvet...

Jag kommer aldrig lägga trägolv i ett kök igen och kommer nog att byta ut den delen av golvet som är närmast köksbänken mot klinker så småningom.
Det har gjorts på min arbetplats och är både snyggt och fungerar.

Fast, vi kanske bara är slarviga och tappar ovanligt mycket prylar ;D

Fredrik
 
Vi har idag parkett i köket men det ångrar vi. Redan nu med bara ett barn och det vi själva råkar ha tappat så ser det inte så roligt ut och då är det bara två år sedan vi la dit det.


Vi kommer med stor sannolikhet att lägga linoleum i köket nu när vi bygger nytt.

Thomas

 
Linoleum blir inte hellre tjusigt om man råkar tappa exempelvis en kniv, eller rispar på annat sätt, + att det blir ett visst slitage där man ständigt går, och det syns tydligt på linoleum.

Vi ska ha klinkers, jag har blivit övertalad och övertygad om att det är bäst.

Var hos färghandlaren som sa att man kan ju extra behandla ett trägolv typ Kährs, tarkett Forbo... med ett extra lager lack för att stärka lite mot  bla vatten som kan rinna ner i springorna.
 
En fråga angående klinkers. Vi kommer att ha svarta, starkt strukturerade klinkers på hela undervåningen inklusive kök, hall och badrum.
Blir det svårt att hålla detta rent? Kommer all skit att fastna i höjdskillnaderna? Finns det något sätt att skydda sig mot detta?

mvh
David
 
Ja, all skit kommer att fastna i höjdskillnaderna. Enda sättet att få rent, som jag kommit på, är att bila bort plattorna och byta till ett annat golv... :-/ Annars kan du ju prova att hälla på litervis med fernissa så att du bygger upp en jämn, transparent yta.
 
Skulle et laminatgolv kunna vara en bra variant ???

Klinkers går bort för min del för att det blir alldeles för kallt eftersom jag inte skall lägga in golvvärme.
 
Det som skulle kunna vara bra med laminat är om det är ett "clic" golv, för då kan du plocka upp den skivan som blivit skadad och ersätta den med en annan.
Då plockar man upp från början och ersätter den eller dom man vill.
 
Tips från en golvläggare jag känner:
Ha aldrig klickgolv där det finns ens en avlägsen chans för blöta. Klickgolv är inte täta i skarvarna. Det finns jättestor risk att skarvarna reser sig och pajar när det blivit blött.

Däremot är limmade laminatgolv hyfsat täta eftersom limmet fungerar som tätning.
 
Det låter som min melodi. Limmat laminatgolv i någon slags ek.
Är det någon som har ett bra tips på en snygg ek struktur? Tillverkare och namn på golvet, gärna ett cirkapris också.
 
Appropå klinkers och porslin i tusen bitar........

Det kan ju vara bra att tänka på att det inte är bara glas och porslin som går sönder om man tappar det i klinkersgolvet!!  Även småbarn går lätt "sönder"!
Antalet skallskador på små barn har ökat dramatiskt i takt med klinkersens ökade popularitet!
Något att tänka på kanske......

/ Lollo
 
Bob_the_builder
Adagan skrev:
Det låter som min melodi. Limmat laminatgolv i någon slags ek.
Är det någon som har ett bra tips på en snygg ek struktur? Tillverkare och namn på golvet, gärna ett cirkapris också.
Byggmax säljer limmat eklaminat för under 50-lappen. Det har jag lagt i köket och det blev riktigt bra. Inga problem med fukt i fogarna och framför allt - TOKBILLIGT! Jag har tyvärr inte några uppgifter om tillverkare och namn på golvet. Ring Byggmax och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.