Det är säkert bara att vrida om vredet från 0 till 1 så träder elpatronen in och jobbar upp värmen vid behov. Det brukar sitta en termostat någonstans. Men det brukar också få elmätaren att sätta sådan fart att man tror det är en rymdraket som håller på och laddar för att lämna jorden, så många föredrar 14 grader istället för elräkningen.
 
I dag har jag fått lite svar, en energisnubbe var här och kollade på pumpen.
Nu har vi vridit på elpatronen, något som inte är så roligt, för nu kommer vi säkert upp i den där dyra förbrukningen.. Usch känner mig så less nu!
Våran pump en Markus V6, klarar helt enkelt inte av att det blir kallare än 5-7 minus.
En otroligt dålig pump. Sedan har vi ingen bruksanvisning heller. Så man vet inte var allt betyder.......hmmm!
Dessutom finns det inge stopp mellan tanken och pump. Så tanken står på 60 grader när patronen är ikopplad. Sedan kyler den med jordvärmen som är 40grader. En ond cirkel!
Så nu måste vi investera i en ny pump, kanske slingor och allt!
Pengar som helt enkelt inte finns nu. Men måste fram på något sätt.
Men vi får se hur det hela slutat.
Håll tummarna!
Nu ska jag ut och mäta elen. Och sedan varje dag för att se hur detta slutar.
 
Glömde!
Vart kan man hitta en bruksanvisning till en pump som inte finns längre?
Och som inte så många har?
 
Swetrot skrev:
Det är säkert bara att vrida om vredet från 0 till 1 så träder elpatronen in och jobbar upp värmen vid behov. Det brukar sitta en termostat någonstans. Men det brukar också få elmätaren att sätta sådan fart att man tror det är en rymdraket som håller på och laddar för att lämna jorden, så många föredrar 14 grader istället för elräkningen.

Tja varför inte bo under en gran i skogen då går det ingen ström & frisk luft på köpet....:D (jag menade, med så pass förbrukning måste det ju finnas nån bättre lösning..ps. Ved till alla...;))
 
De har dragit 445kWh på 40 timmar och elpatronen har varit på i 15timmar....
 
Ca 8000 kwh i månaden om det skulle va det här vädret hela tiden... :surprised: (du har mitt medlidande)
 
Nu har jag hittat den förrförra ägaren på huset.
Det är 300 meter slingor och de ligger på 1 meters djup.
Inte tillräckligt?
Zappafan- Tack ska du ha!!! :)
 
_ap_
Men herregud vars tar värmen vägen?
Är det tapet som väggar!
Ni måste alla gånger ta dit någon som kollar igenom hela värmesystemet + elen.
Låter ju som att ni värmer jorden på åkern med direkt el istället för tvärt om.
Ju längre ni väntar ju värre blir det ju.
 
Hej!

Precis som _ap_ sa, ta dit nån som kollar igenom allt.
Slingorna på 1 m djup å 300m, låter i mina öron ok, men jag vet ju inte säkert (vet ju inte om det är bättre med längre slingor å djupare).
Mena 445kWh på 40h, låter inte bra, å vi som tycker att vårat hus slukar el.
Kan vara ett enkelt fel nånstans, jag hoppas å tror att erat värmesystem är dimensionerat för erat hus, och om det är det så bör det ju vara nått enkelt fel nånstans i systemet.
 
Redigerat:
Ja det är inte roligt nu....Kom nyss från stallet efter att vattenkoppen har gått sönder.....1 dm vatten i stallet.....(hade inget med ämnet att göra), men kan man ha nå mer fel?
 
Kom igen, det här måste väl gå att klura ut ;)(tycker inte heller det låter så fel med 300m/1meters djup) Efterlyser folk med jordvärme ni måste väl ha nå tips...:)
 
Några på jobbet tyckte 300 meter lät för lite på dom kvm...(men inte hur mycke mer..)
Går det inte & koppla bort jordvärmen helt? måste ju bli billigare att köra med aerotemper...(tillfälligt)
 
Vad menas???? :)
 
Tja, menade längre slinga (500m) eller dubbla (300m) & aerotemp är ju en värmefläkt(ar) direkt i eluttaget. En kompis har bergvärme, körde bara elpanna ett år ca 32.000kwh sedan installerades bergvärme=ca15.000kwh. Därför borde ju eran (förra ägarns) förbrukning före jordvärmen varit 80.000kwh eller blev det ingen(/värre!) skillnad med jordvärme installerat....;) (ps hoppas jag inte snurra ihop det ännu mer)
 
Jag pratade med förra ägarna och det blev ingen skillnad. Något man aldrig skulle acceptera! Men han är för snäll för att bråka. Sedan gick företaget i konkurs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.