För ett tag sedan lyckades jag ju få köpa loss en riktigt fin pelarborrmaskin:
Pelarborrmaskin i verkstad med runt arbetsbord och blå stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-224#post-2839433
(Bilden upplagd av Daniel_N i samband med avskedet.)

Som synes så har den ett litet runt bord vilket inte är idealiskt för träarbete så efter julhelgerna bestämde jag mig för att det var hög tid att ta tag i detta och fixa till något mer lämpligt. När jag sökte här på forumet så hittade jag lite spridda skurar med information och några bilder på bord här och där. Men jag hittade ingen heltäckande tråd om detta så jag tänkte att jag får väl se till och starta en sådan och hoppas att alla med pelarborr hjälper till att fylla på, det borde väl finnas några stycken.

Till exempel hittade jag lite bilder från b.l.a. @badtastex, @Daniel_N och @Björn Melander. Ryktet säger att även @mattiasp ska ha byggt ett riktigt trevligt bord till sin maskin.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag får väl börja med mitt bygge. Eftersom jag faktiskt hade ett akut behov av att kunna borra ett antal längre bitar så tänkte jag att jag bara skulle slå ihop något hyfsat snabbt som en tillfällig lösning. Då lär jag mig också lite om hur jag egentligen vill ha det när det är dags för version två, tänkte jag. Normalt sett så brukar det vara en ganska lång startsträcka och många tankeprocesser innan jag kommer igång med något (om jag nu kommer igång alls) så jag tänkte att jag försöker få till något ganska omgående av det som redan finns hemma.

Grundstommen fick utgöras av en bit lamellträ som jag räddade undan när man rev ut ett antal lab-bänkar för många år sedan. Med lite ansträngning så lyckades jag få ut en rätvinklig bit som var ungefär 50 x 80 cm. Ovanpå denna tänkte jag lägga en bit MDF med nedsänkta t-spårsskenor för att fästa tvingar och anhåll efter klassisk modell. Jag hade redan ett par Kreg Mini-Track som skulle kunna passa. Tyvärr så hade jag bara ganska tunn MDF hemma i lämplig storlek men sedan så hittade jag en ca 170 mm bred remsa 19 mm MDF, avkap från långsidan på en hel skiva. Den skulle man kunna kapa i fyra delar och sedan lägga skenorna i skarven mellan bitarna. Visserligen var denna remsa fanerad men just då tänkte jag att det inte borde spela någon större roll att det blir en salig blandning av olika material eftersom det ändå bara handlar om ett test-bygge.

Tyvärr så har jag inga bilder från huvuddelen av själva bygget men när jag väl fått dit MDF remsorna så tyckte jag det såg ganska bra ut och fick för mig att detta kunde vara ett bra tillfälle att testa lite kantlistning också. Väl så långt kommen så tyckte jag att det började arta sig ganska bra så då fick det bli ett par varv med Danish Oil också, avrundat med en omgång Renaissance vax.

Jag hade sett hur @Björn Melander använde snabbtvingar från Kreg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-218#post-2849027
och dessa lockade naturligtvis till ett köp. Tyvärr så visade det sig att dessa inte passade alls i Mini-Tracksen så jag började leta alternativ och hittade dessa från Rutlands:
http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...pack-of-4-48-x-1-2-t-track-dakota+dk2052pack4
Dessa visade sig passa perfekt både med Kreg tvingarna och med Festools skentvingar.

Då var det dags för lite inspirationsbilder:

Hemmagjord arbetsbänk med MDF och fanerade remsor, utan färdiga kantlistningar eller skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träarbetsbord med fanerad MDF, T-spårsskenor och pågående kantlistning, placerat på ett större arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemmagjord borrigg med en blå borr monterad vertikalt under en träplatta i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillfällig träkonstruktion för borrning monterad under ett borrhuvud med en blå tving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord borrställning med fanerad MDF och t-spårsskenor, Danish Oil och vaxbehandling, nära borrpress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi premiärborrningen med tillfälligt utsug av modell @Daniel_N. Inväntar leverans av skenor och tid för ytbehandling:
Borrpress som bearbetar MDF-skivor med spånskrapor och temporärt utsugssystem i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
Sedan kunde jag som sagt inte låta bli att dra på tre lager Danish Oil och runda av med lite Renaissance vax:

Arbetsbord med Danish Oil behandling och klämskenor, under en stående borrpress i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbord med Danish Oil finish och inpassade skenor för klämredskap, indikerande behovet av höjning för koordinatbordets vev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser vi hur bra de olika klämredskapen passar i skenorna:
Verktyg och klämmor på träbord anpassade för ett koordinatbord, redo för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avståndet mellan mittskenorna är anpassade till mitt lilla koordinatbord:
Verktygsbord med klämredskap i skenor och ett koordinatbord som behöver höjas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag tog denna bilden så insåg jag att koordinatbordet måste höjas upp en bit från bordet för att det ska gå att snurra på veven. En liten detalj som jag visst hade missat. Det får väl helt enkelt bli några klossar mellan skenorna och bordet.
 
  • Gilla
Tokslut och 12 till
  • Laddar…
Som avslutning och kontrast så lägger jag också upp en gammal bild på mitt förra bord till den gamla maskinen. Inte riktigt lika snyggt men det fungerade ganska bra det också.

Gammal arbetsbord av trä med slitna ytor och klämmor, använt för maskinarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Nästa steg blir att bygga ett anhåll där jag tänkte använda mig av samma skenor som i själva bordet för att montera ett eller två flip-stop från Kreg. Nu blev detta lite fördröjt eftersom jag inte bara kunde smälla ihop några MDF bitar som jag först tänkt mig utan det måste naturligtvis göras i massiv ek för att matcha bordet. ;)
 
Supersnyggt!
 
E etjo skrev:
Du har inte funderat att använda T-spåren i bordet, blir lättare att montera av/på och mer stabilt?
Jo, just det, den biten fick jag inte med. Exakt dessa T-spårsmuttrar var egentligen förstahandsvalet men det föll på att antingen var det enhetsfrakt som blev löjligt dyr eller någon småorderavgift som också resulterade i ett helt orimligt styckepris. Någon leverantör accepterade inte ens ordrar under en viss summa. Jag tänkte som så att även infästningen fick bli provisorisk så länge så gör jag den ordentligt sedan när jag gör det "riktiga" bordet.
Tills dess så har jag säkert behov av lite annat också från OTD eller Wiberger. ;)
 
Bord med fastklämd MDF-skiva, pelarborr och verktygstavla i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrpress med borrchuck och handtag i fokus, fastspänd vid en arbetsbänk av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreddruS och 5 till
  • Laddar…
Jag började just undra var alla bilder på olika bord tagit vägen, det borde ju finnas ett antal här.

Snyggt med utsuget där i anhållet @Bulldog. Hur fungerar det i praktiken? Jag misstänker att det inte är så många borrningar där spånen kan sugas upp direkt när man borrar utan det är mer att sopa spånen mot springan så försvinner de? Men det skulle vara intressant att veta mer om hur pass det funkar.
 
@jac - Jo, så är det. Ämnet brukar ju täcka hålet vid borrning, så det är mest för att det skall vara lätt att raka in det som skall bort efteråt.

En positiv, och oväntat effekt av att ämnet täcker hålet är att det sugs fast, så det behövs inte spännas fast...
 
Jag tänker genast tanken 'undra om det hade fått min cyklontunna att knäckas' :rolleyes:
 
Nu har jag äntligen fått tummarna loss och färdigställa anhållet till pelarborrsbordet. Naturligtvis även detta i ek behandlat med Danish Oil och en avslutande touch med Renaissance vax.

Pelarborr i verkstad med nytt anhåll i ek, behandlat med olja och vax, på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett färdigställt anhåll i ek för pelarborrsbord, behandlat med Danish Oil och Renaissance vax, med metallbeslag och justerknoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ekträdetalj av anhåll för pelarborrsbord behandlad med Danish Oil och vax, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-druvan och 8 till
  • Laddar…
Hur ser det förresten ut hos er andra? Det var visst bara @Bulldog som hörsammade min uppmaning. Hoppas ni inte tar illa upp men jag försöker igen:
@badtastex
@Daniel_N
@Björn Melander
@mattiasp
@Ola C

Givetvis är alla andra också välkomna att posta bilder. Enkelt eller avancerat spelar ju ingen roll, alla tips och ideer är bra.
 
Redigerat:
Mycket snyggt!

Räcker det inte med två vred till anhållet? Antar du inte orkar lossa o spänna alla fyra ändå och bara använder de två yttersta;)

...edit...mitt får du inte se, eftersom jag inte taggades känner jag mig krengt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.