De papper jag fick utskickat finns det 2 alternativ
1. 5 625kr fast + 58öre/kwh
2. Bundet i 1, 2 respektive 3 år för 84, 86 eller 88 öre/kwh

Stod även i papprena att det kostar 54 900 in ninst 50% av alla husgållen ansluter sig vilket jag betvivlar händer då väldigt många redan har bergvärme, pellets mm. Så känns lite mindre skoj att skriva under papper på att dra in det när de har rätt att öka priset om antelet anslutningar inte blir som de väntat sig. Om det går upp mycket i pris kan jag ju lika gärna sätta in luft/vatten som skulle kosta ca 100 000. Fjärrvärmen kändes trevlig för det var en lite mindre kostnad just nu när jag behöver pengarna för att renovera huset.
 
I Kristianstad kostar installationen 61000:- med ett energipris på 55.9 öre/kWh.
Grävning och håltagning ingår i detta.

Sen tillkommer sånt som radiator i pannrum, borttagning tank etc.

Räknade lite och jag kommer att hamna på totalt ca 75000:- med allt som behövs.

Står just nu i valet ock kvalet om det är värt det.
 
Hejsan! är just på gång att dra in fjärrvärme, och Umeenergi skall ha 44000:- för fjärrvärmen och 6500 för bredbandet(fibern). Då får vi forsla bort den gamla pannan och acktankarna som står i pannrummet.

/Billy
 
"55.9 öre/kWh"

Är det netto eller brutto, dvs ingår moms och fasta avgifter i detta?
 
AndersG skrev:
"55.9 öre/kWh"

Är det netto eller brutto, dvs ingår moms och fasta avgifter i detta?
I detta ingår moms, årsavgift tillkommer med med 2600 kr/år.
(Missade visst årsavgiften)

Det finns ett par andra alternativ också, de har en folder om man är intresserad.

http://www.c4energi.se/upload/C4%20Energi%20prislista.pdf

/Magnus
 
OK. Hos oss är årsavgiften inbakad, så jag dividerar delt enkelt slutsumman med megawatten och får den verkliga kostnaden vilken var ca 70öre kwh. Inte för att vi har något alternativ, men det är ju kul att jämföra. Vårt energibolag sänkte för övrigt MWh priset nyligen.
 
Vi betalade 18500:- i anslutningsavgift, d.v.s. indragning till garaget och återställning av uppfart sedan 30 000:- för växlare och inkoppling i huset...
 
Vi får betala 22000:- för anslutningen, och sedan 3800:- för växlaren då vi valde bort frånluftvärmepumpen (nybygge).
 
Vi betalade 50.000 i Strängnäs när vi bytte ut oljepannan i huset. Allt ingick utom bortforsling av panna/tank. Kommer även att ha fjärrvärme i nya huset och det kostar fortfarande 50.000 att få in.
Däremot vill de ha 16.000:- för att koppla in fiber till huset och det är det inte värt tycker jag.
 
I Boden:

39 000 för installation (inkl grävning, håltagning, återfyllning av gräsmatta etc) samt 13 000 för konvertering av Boros luftåtervinningssystem (montering av vattenbatteri istället för nuvarande elvariant)
 
Kostade 15000 kr för att dra in fjärrvärmerör in i huset från befintliga rör i gatan. Då ingick grävning, och att de sådde ny gräsmatta.
Var Lunds Energi.

Nu skall jag installera växlaren och har fått offert på (allt inkl. moms):
Växlare Cetetherm Mini inkl installation - 25.500 (dvs koppla in den på fjärrvärmenät, samt mitt varmvattensystem och tapp-varmvatten).
Tillkommer elarbete - 2.500
Tillkommer Borttag av panna och tank - 6.000

En Cetetherm Mini kan man få för för 15.900 kr på
http://www.dinvvsbutik.se/cetetherm-mini-alfa-laval-komplett-fjarrvarmecentral-p-9908584.html

Det innebär alltså 9.500 kr för att montera upp växlaren samt att koppla in den på fjärrvärmenätet samt koppla in den på vårt värmesystemet samt tapp-varmvattnet. ÄR DETTA RIMLIGT PRIS? Jag tycker kanske att det är lite mycket med 10.000 kr för att detta arbete - eller är det rimligt?

Elarbetet är jag lite fundersam över. Om jag förstått det rätt så skall man bara koppla in växlaren på 220 v uttag - vilket jag redan har bredvid platsen där den skall sitta, samt dra utomhusgivaren. 2.500 låter därför dyrt tycker jag? KOMMENTARER?

Längst ner till vänster på fotot så ser ni fjärrvärmeslingan.

Är det möjligt att själv koppla in fjärrvärmeväxlaren för en person vars VVS erfarenhet består i av att sätta in nya vaskar m blandare, bytt toastolar ink kopplingar och ventiler mm? Dvs använt klämkopplingar , rörböjtång, R20 &R15 kopplingar mm.
Förutom inkopplingen mot fjärrvärmenätet som ju kräver fjärrvärme-svets-licens.
 
  • DSCF1421.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick idag pris från Fortum för installation. Totalt 69.900 kr inkl. moms fördelat på detta:
  1. Prefarbricerad fjärrvärmecentral 10.375 kr
  2. Installation och driftsättning 23.375 kr
  3. Servisledning till leveranspunkt 36.150 kr
Sen har vi energi-priset... Antingen
  • Rörligpris 60,5 öre/kWh + 5.625 kr/år
  • Fast pris 2 år 88 öre/kWh
  • Fast pris 3 år 89 öre/kWh
  • Fast pris 5 år 91 öre/kWh
Känns inte detta ganska dyrt?
 
Jo!

Vi har fått ett liknande erbjudande, men kommer inte att ta det.
Det är dyrt och man blir livegen med Fortum som enda möjliga leverantör. Dessutom är ju kilowattpriserna bara marginellt under elkostnaden.

Det som jag tycker är allra mest anmärkningsvärt dyrt är servisledningen.
När vi för några år sedan frågade vad det skulle kosta att gräva upp vår gasledning i gatan och koppla in gasen igen, fick vi ett pris på 40 000.

Nu ska de ha 36 000 för att gräva ner att par rör när de samtidigt gräver på flera platser runtomkring. Antingen var alltså vårt pris för att få gasen inkopplad väldigt billigt (då skulle de ju bara ha grävt hos oss) eller så är fjärrvärmeservisen väldigt dyr. Jag lutar åt det senare.

Vi har vid flera tillfällen frågat Fortum om de inte kan tänka sig ett pris på 15 000 - 20 000 för bara servisen för det skulle vi kunna tänka oss att betala, men det är de helt kallsinnigna till.

Vi kommer att köpa någon form av luft-vatten-värmepump för våra pengar istället. Det går förmodligen fortare att räkna hem än fjärrvärmen och då sänker vi ju faktiskt vår förbrukning, vilket vi ju inte skulle göra om vi bara bytte till fjärrvärme.
 
Gbg energi var i kvartertet och kollade intresset för fjärrvärme så om det blir tillräcklig uppslutning så fick man dessa alternativen att välja på. Jag vill ha paket 1 (bara bindningstid 1 år)


Fjärrvärmepaket Investering Fast avgift Energipris Underhållsgaranti

Fjärrvärme 1 0 kr 325 kr/mån 77,3 öre/kW -

Fjärrvärme 2 31 000 kr 0 kr 77,3 öre/kWh 95 kr/mån

Fjärrvärme 3 82 000 kr 0 kr 52 öre/kWh 95 kr/mån

Fjärrvärme 4 130 000 kr 0 kr 36 öre/kWh 95 kr/mån

/Mikael
 
Nyligen installerade Cetetherm Mini som ersätter gaspannecentral.

Nästan 70000kr per hushåll inkl grävning o återställning. Inköpet bestod av 30 radhus.
Entreprenad för många fler hus i området sker parallellt.
Verkar lite dyrt - men byggkonjunkturen hjälper inte till.

Fjärrvärmeleverantör E.ON Malmö. Fast årsavgift 3000kr, se www.eon.se för aktuellt kWh-pris.

Underleverantörer:
- PEAB, grävarbeten o servisledningar
- NVS rörmokare o inkoppling av växlare
- EL-pågarna EL-installation

Inkopplingen blev cirka 2 månader sen.

Fungerar hittills mycket bra, förutom lite dropp från anslutningen av mätaren (kondens?).
Dock återstår första månadsräkningen, håller tummarna för en snäll räkning.

Värmepump med vattenburen värme hade haft väsentligt kortare återbetalningstid, även om varje hus fått en egen värmepump. Och man hade då sluppit grävarbetena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.