Vice versa då, din gamla proletärromantiker...
 
Jag tycker synd om er/de som får betala hutlösa pengar för en tomt. Någon angav ett exempel på ett Älsvbyhus som inkl tomt kostar 3,2 miljoner. Det är skrämmande när ett bygge med ett Älvsbyhus kostar så mycket! Det är ju ett av de enklast husen du kan köpa, inga finesser eller extra "lyx" ens som tillval. Sedan kan det ju även vara så att det är enklaste standard möjligt för desaa 3,2 miljoner. Ofta visar det upp det billigaste priset och "ingenting" ingår. Kakel osv ingår ju tex inte, ej golvvärme osv. För 3,2 miljoner skulle får man ett lyxhus för på många platser i Sverige. (ok, värderingen är högre i Stockholm naturligtvis, men det är inte roligt att låna så mycket pengar)
 
Varför är det synd om någon som av fritt val väljer att betala marknadspris för en tomt?

/Fredrik
 
Tomt 250KSEK, byggsats 1.4MSEK, totalt 3,4MSEK i Sthlm. dont ask... ::)
 
Då är det en Stocholmare som fått tomten billigare än vi i karlstad. Det går alltså ;)
 
Vad som är Stockholm eller inte är väl en definitionsfråga, de är ju mycket stora skillnader mellan de olika kommunerna. Det går ju inte direkt att likna Nykvarn eller Norrtälje med Stockholms kommun.

Själv så har jag en tomt 1,5 km från Stockholms södra kummungräns, priset var 762:-/kvadrat augusti 2001.
 
Sant ymca, jag skrockar alltid över fastighetsmäklare som definierar Ropsten som Östermalm =)

Vad som är Sthlm är dock ganska solklart
 
FredrikB skrev:
Vad som är Sthlm är dock ganska solklart
Kanske, kanske inte... Många blandar lätt ihop kommunen och länet.
 
Hoppas du inte jobbar i "city" då, 3 timmars resväg bara för att jobba låter liiiiiiiiiiiite jobbigt i mina öron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.