Tråden skulle nog hamnat här i juridik-delen från början.

Har ett badrum i nybygge där kaklet är felaktigt monterat. På baksidan av varje platta finns en minimal pil som visar hur den ska monteras. Det har kakel-firman missat vilket resulterar i en svag nyans-skillnad. Mönstret på plattorna är nästan osynligt men det finns där.

Kan jag hävda att monteringsanvisningen ej följts? Hur bedömer jag lämpligt prisavdrag? För jag antar det är uteslutet att kräva att hela arbetet görs om (om inte pilen kan anses tillhöra monteringsanvisningen).

http://www.byggahus.se/forum/badrum/253804-lampligt-prisavdrag-kosmetisk-miss.html
 
Ni bygger själva och har anlitat en kakefirma för att kakla badrummet?
Eller är det en småhusentreprenad?

Rent generellt, d.v.s. enligt konsumenttjänstlagen, lär det vara mycket svårt att få igenom att arbetet ska göras om. Näringsidkaren kan vägra detta om det medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren om är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten (20 § KTjL, stycke 1). Kostnaden att göra om förefaller inte vara proportionerlig i förhållande till "en svag nyansskillnad" (men det kanske är mer tydligt när man är på plats).

Ett prisavdrag ska enligt huvudregeln motsvara vad det kostar att få felet avhjälpt, men om en sådan beräkning skulle leda till att avdragen är oskäligt stort i förhållande till den betydelse som felet har för konsumenten (se ovan), skall prisavdraget istället motsvarar felets betydelse för konsumenten (22 §).

Alltså, vad betyder det för dig som konsument att det är fel nyansskillnad på kaklet? Troligtvis inte särskilt mycket ur en rent ekonomisk synvinkel.

Har firman sagt något eller kommit med något eget förslag?
 
Har anlitat en kakelfirma för att montera tätskikt, kakel, klinker etc i badrummet. De har stått för inköp av material som vi valt ut i butik anvisad av dem. Denna entreprenad är oberoende av övriga entreprenader.

Den ekonomiska synvinkeln (gissar jag) är väl ett minskat försäljningsvärde när badrummet ser "hemma-gjort" (i negativ bemärkelse) ut. Det kosmetiska går att leva med även om det är väldigt tråkigt såklart.

Jag antar att plattans egenskaper inte ändras för att den vrids. Men ändå, faktum är ju att det fanns en pil på den som jag anser är en monteringsanvisning. Och även om den inte är skriftlig har jag svårt att se att jag ska upplysa kakel-firman om detta.

Skulle jag hävda att försäkringar etc inte gäller pga felaktig montering kanske jag har ett bättre case? Då är ju min ekonomiska skada betydligt större.

Jag har inte diskuterat det med firman än. Vill ha lite mer på fötterna först om vad som är rimligt eller praxis.
 
O
Kaklet har inte någon egentlig nytta mot fukten, det är tätskiktet som gör det jobbet.
Att en kakelplatta sitter åt fel håll är enbart av kosmetisk karaktär.
Det är inte alls säkert att det felet som är skulle leda till några skillnader ekonomiskt vid en eventuell försäljning.
 
Firman kommer ju fråga varför du inte sa till direkt. Typ innan fogarna genomhärdat, innan plattsättaren börjat med nästa jobb etc.

Så vänta inte med att reklamera. Du är kund och behöver bara säga att mönstret ser konstigt ut och plattorna måste ha hamnat fel. Sen har firman bollen.
 
Sir Duke skrev:
Firman kommer ju fråga varför du inte sa till direkt. Typ innan fogarna genomhärdat, innan plattsättaren börjat med nästa jobb etc.

Så vänta inte med att reklamera. Du är kund och behöver bara säga att mönstret ser konstigt ut och plattorna måste ha hamnat fel. Sen har firman bollen.
Sedan är det vid en reklamation upp till dig att bevisa att de gjort "fel". Tänkte du slå ner några plattor och kolla pilarna?
 
New_options skrev:
Sedan är det vid en reklamation upp till dig att bevisa att de gjort "fel". Tänkte du slå ner några plattor och kolla pilarna?
Det räcker väl att ta en lös platta där man ser mönstret på framsidan och pilen på baksidan...
 
Eller kolla på en lös platta som inte blivit fastsatt.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.