Har tyvärr insett att kakel-plattorna i nybygget är monterade fel. De är nästan helt vita, men med ett svagt mönster i. Det har kakel-firman missat och monterat dem utan att kolla vilket håll de skulle vridas. Med resultatet att nyansen/ljuset inte ser helt bra ut.

På baksidan av plattorna finns en minimal pil som visar hur den ska sättas. Det har man missat. Jag anser att man inte följt monteringsanvisningen för kaklet.

Jag inser att det är orimligt att kräva att jobbet görs om. Men vad är ett lämpligt prisavdrag? Finns det någon praxis?
 
Fan vad surt. Jag hade nog krävt pengen för kaklet plus sättningstidens peng. Alltså att du nu stod med tomma väggar med bara tätskickt på! Alltså betalningsmässigt.
 
Jag hade nog krävt att de skulle göra om alltihop
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
O
Självklart vill man ha det rätt gjort...
Frågan är bara om man kan kräva det... Eller om man bara har rätt till ersättning...

Tråkigt när det blir fel, när man valt lite speciella plattor...
 
S
Tänk på att:

Vid eventuell framtida försäljning så kommer folk reflektera över det där och kanske anta att "kan själv" har varit i farten och gjort hela badrummet.

För att inte nämna det faktum att DU kommer att störa ögonen ur dig på det. Du har trots allt betalat dyrt för en tjänst som är felaktigt utförd tyvärr.
 
Problemet är att man inte har någon rätt att kräva att det görs om. Kosmetiska fel räknas fortfarande som fackmannamässigt utfört. Det enda lilla halmstrå jag har är att hävda att monteringsanvisningen ej följts.

Jag är fullt medveten om att jag kommer störa mig likväl som framtida köpare kommer se det.

Därför frågar jag efter någon praxis för denna typ av händelser. Eller vad ni anser är rimligt att kräva. Jag har ett fastpris på helkaklat badrum samt klinker på golv i tvätt, toa och entré. En av väggarna i badrummet är rätt där vi valt en fond-vägg med annan platta.
 
Har ni själva anskaffat kaklet?
Hur är den instruktion du anger utförd?
 
GoForIt skrev:
Har ni själva anskaffat kaklet?
Hur är den instruktion du anger utförd?
Kaklet är valt i butik rekommenderad av kakel-firman. Kakel-firman har sedan köpt i den och lägger det på fakturan.

Någon skriftlig instruktion finns inte. Endast en pil på baksidan av plattan. Jag tycker att det är en självklarhet att plattorna ska monteras efter pilen. Inte heller anser jag det rimligt att jag ska instruera kakel-firman om detta.

Orelevant - men dock, det valda kaklet hade utgått så vi fick acceptera en utbytes-produkt efter ha sett den på nätet och en försäkran från butiken om att den var väldigt nära den vi valt. Den vi valt från början var helt utan mönster.
 
Mainstream skrev:
Kaklet är valt i butik rekommenderad av kakel-firman. Kakel-firman har sedan köpt i den och lägger det på fakturan.

Någon skriftlig instruktion finns inte. Endast en pil på baksidan av plattan. Jag tycker att det är en självklarhet att plattorna ska monteras efter pilen. Inte heller anser jag det rimligt att jag ska instruera kakel-firman om detta.

Orelevant - men dock, det valda kaklet hade utgått så vi fick acceptera en utbytes-produkt efter ha sett den på nätet och en försäkran från butiken om att den var väldigt nära den vi valt. Den vi valt från början var helt utan mönster.
Ganska mycket talar för att ansvaret ligger på utföraren, de har både indirekt rekommenderat det specifika kaklet, köpt in det och monterat det. Tycker inte att sista stycket är irrelevant.
 
osiris skrev:
Ganska mycket talar för att ansvaret ligger på utföraren, de har både indirekt rekommenderat det specifika kaklet, köpt in det och monterat det. Tycker inte att sista stycket är irrelevant.
Håller med. Men frågan är ju om det är ett "fel" som går att reklamera och inte "bara" en skönhetsmiss. Det kan ju vara fackmannamässigt utfört även om plattan är vriden. Jag tvivlar ju på att plattans egenskaper ändras bara för att den vrids. Men det kanske är orelevant eftersom det finns en pil på den och den just därför är felaktigt monterad.
 
Jag tycker nog att det är rimligt att kräva att jobbet görs om. Om kaklet sitter upp och ner så är det ju fel, även om plattans funktion inte försämrats. Av ren nyfikenhet, hur ser plattan ut? Kan du länka till en bild?
 
Nu har vi ju inte sett plattan, men vad är det som säger att pilens riktning ska vara just uppåt?
Står det något mer angivet på plattan, typ "top", "up" eller liknande.

Jag har satt ganska mycket kakel och aldrig varit med om någon liknande simpel "instruktion".
Ska det mönstersättas/passas så ska det medfölja instruktioner.
 
GoForIt skrev:
Nu har vi ju inte sett plattan, men vad är det som säger att pilens riktning ska vara just uppåt?
Står det något mer angivet på plattan, typ "top", "up" eller liknande.

Jag har satt ganska mycket kakel och aldrig varit med om någon liknande simpel "instruktion".
Ska det mönstersättas/passas så ska det medfölja instruktioner.
Visst, den kanske inte ska vara uppåt. Men iallafall på samma håll på alla plattor, inte sant?
 
7650245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.