1 633 läst · 31 svar
2k läst
31 svar
Vad har hänt med min varmvattenberedare?
Det har ju kommit en del nyheter sedan dess såsom bättre isolering av varmvattenberedaren och automatisk shuntstyrning...J jonaserik skrev:Det med att säga att kasta ut en panna som är gammal är nog att ta i lite, eller att man måste byta patroner i den, allt detta är en stor överkurs, så länge allt fungerar ska man inte mixtra med någon som framförhållning.
Det är ingen konst att få fram patroner till den. Det är med 100 % säkerhet 2 tums gänga, har då varit i andra jämtvarm. och sitter nog 2 st patroner i pannan. Den ena är på 3 kW och den andra på 6 kW. Men det är bara att lossa fronplåten och se hur patronerna ser ut.
Tänk på att en luftluftvärmepump bara räknas som ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Elpannan bör ställas in i back-up-läge på vinterhalvåret om något händer med luftvärmepumpen. Om huset står och fryser sönder på vintern pga luftvärmepumpen stannat så kan försäkringsbolaget ha synpunkter på eventuell ersättning.Cosmosp skrev:
El elpanna är bland det enklaste. Det kommer finnas en eller flera kontaktorer, en (ev två) termostater och ett överhettningsskydd. Förmodligen två elpatroner.
Det är enkelt att mäta upp med en spänningsmätare för att avgöra vart felet är någonstans, vilken av komponenterna ovan som inte släpper igenom spänningen. Eller om helt enkelt elpatronen lagt av.
Det är ganska enkla och billiga delar, universaldelar kan användas. Kasta ut pannan hade känts rätt om det varit ett permanenthus, men för fritidsboende kan jag tycka man ska reparera ett tag till.
Jag hade inte tömt radiatorkretsen, ska den tömmas vill det till att man tömmer ordentligt och möjliggör uttorkning så inte det rostar sönder.
Det är enkelt att mäta upp med en spänningsmätare för att avgöra vart felet är någonstans, vilken av komponenterna ovan som inte släpper igenom spänningen. Eller om helt enkelt elpatronen lagt av.
Det är ganska enkla och billiga delar, universaldelar kan användas. Kasta ut pannan hade känts rätt om det varit ett permanenthus, men för fritidsboende kan jag tycka man ska reparera ett tag till.
Jag hade inte tömt radiatorkretsen, ska den tömmas vill det till att man tömmer ordentligt och möjliggör uttorkning så inte det rostar sönder.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
J jonaserik skrev:Det med att säga att kasta ut en panna som är gammal är nog att ta i lite, eller att man måste byta patroner i den, allt detta är en stor överkurs, så länge allt fungerar ska man inte mixtra med någon som framförhållning.
Det är ingen konst att få fram patroner till den. Det är med 100 % säkerhet 2 tums gänga, har då varit i andra jämtvarm. och sitter nog 2 st patroner i pannan. Den ena är på 3 kW och den andra på 6 kW. Men det är bara att lossa fronplåten och se hur patronerna ser ut.
Japp, har det som fritidshusJ Josth skrev:Tänk på att en luftluftvärmepump bara räknas som ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Elpannan bör ställas in i back-up-läge på vinterhalvåret om något händer med luftvärmepumpen. Om huset står och fryser sönder på vintern pga luftvärmepumpen stannat så kan försäkringsbolaget ha synpunkter på eventuell ersättning.
tack, hoppfullt!B BSOD skrev:El elpanna är bland det enklaste. Det kommer finnas en eller flera kontaktorer, en (ev två) termostater och ett överhettningsskydd. Förmodligen två elpatroner.
Det är enkelt att mäta upp med en spänningsmätare för att avgöra vart felet är någonstans, vilken av komponenterna ovan som inte släpper igenom spänningen. Eller om helt enkelt elpatronen lagt av.
Det är ganska enkla och billiga delar, universaldelar kan användas. Kasta ut pannan hade känts rätt om det varit ett permanenthus, men för fritidsboende kan jag tycka man ska reparera ett tag till.
Jag hade inte tömt radiatorkretsen, ska den tömmas vill det till att man tömmer ordentligt och möjliggör uttorkning så inte det rostar sönder.
Förutom elementen finns det ju vatten i diverse andra rör, blandare och vattenlås i huset. Det kan även bli fuktskador som inte skulle uppkomma om man har underhållsvärme påslagen.D Dilato skrev:
Det är helt normalt om en LLVP av någon anledning havererar efter 10-15 år men det kan också gå snabbare om det t.ex. var en slarvigt utförd installation som ger ökat smygläckage av köldmedia. Även om el-pannan är 40 år ska det mycket till om den skulle haverera exakt samtidigt. Några lösa el-radiatorer runt om huset är naturligtvis en bra back-up om man först har bra koll på vad husets elledningar klarar.
Man kan vända på resonemanget också, att LLVP:n skulle gå sönder samtidigt som elpannan är inte heller sannolikt.J Josth skrev:
Det ena är lika (o)sannolikt som det andra och därför irrelevant.
En 40 år gammal elpanna måste väl ända anses vara förbrukad (teknisk livslängd) och därmed ett uppenbart riskmoment?
Be försäkringsbolagets statistiker att räkna på det.
Jo visst är det så att en 40 år gammal elpanna anses ha uppnått sin tekniska livslängd och helst bör bytas ut. Men det beror ju också på hur den har underhållits under åren. Är kritiska delar reparerade eller utbytta till nya och elinstallationen har setts över kan den gå att hålla liv i länge. I alla fall tills beredaren rostar sönder om den nu gör det. En risk som jag tycker verkar finnas är att pannan står i ett skåp i köket och det kanske saknas golvbrunn där(?)
Jo visst är det så att en 40 år gammal elpanna anses ha uppnått sin tekniska livslängd och helst bör bytas ut. Men det beror ju också på hur den har underhållits under åren. Är kritiska delar reparerade eller utbytta till nya och elinstallationen har setts över kan den gå att hålla liv i länge. I alla fall tills beredaren rostar sönder om den nu gör det. En risk som jag tycker verkar finnas är att pannan står i ett skåp i köket och det kanske saknas golvbrunn där(?)
PÅ den gammla tiden så var det grovt gods i dom, inte som idag med ett minimum av gods, vet vedpannor som är 60 år och fungerar än i dag, visserligen är det för det mesta överförbränning på dom. Det är inte lika effektivt som underförbränning.
Kasta inte ut pannan, om de, vattenburna radiatorerna töms rostar de lätt sönder och huset förlorar möjligheten att värmas med vatten, renovera/byt elpatron eller eventuellt hela pannan mot en värmepump som kan värma både hus och tappvatten.
Nu så! Tillbaka till huvudämnet - min varmvattenberedare och dess problem. Här är bilder på den med fronten borta. Kan man testa att trycka på någon knapp där eller? Säkringen är hel!
Som jag förstod, nu lite info. Till höger där med en röd knapp är överhetningskyddet, har det löst, prova med att trycka hårt på den röda knappen, har den löst så ska det höras ett klick.
Till vänster sitter det 2 kontaktorer och ytterligare till vänster sitter ett tidrelä, sen om det är för att 6 kW inte ska gå in för fort eller den tidsgräns på 2 tim för max effekt efter ett större strömavbrott enligt reglerna för el-pannor
När du vrider på termostatvredet så ska det klicka och en av kontaktorerna dra, och troligtvis är det 3 kW som kopplas in. Händer inget så får det inte spänning, kolla säkringen som sitter där. det är 2 lägen på ett av vreden prova med 2 : an står nu på 1:an
Som det sista, är alla säkringar i centralen hela. I bland hoppar inte ögat ut, byt alla 3.
PS Vet du något om el och har ett instrument så ska det komma el på kontaktorernas vita och svarta som är bredvid dom blå.
EDIT OCH EN STOR PASUS, dina elpatroner är av fyrkantsmodell och inte 2 tums. Det kan vara svårt att få tag i dom, har för mig att det går att få tag i, men det är nog ett högt pris på dom.
Till vänster sitter det 2 kontaktorer och ytterligare till vänster sitter ett tidrelä, sen om det är för att 6 kW inte ska gå in för fort eller den tidsgräns på 2 tim för max effekt efter ett större strömavbrott enligt reglerna för el-pannor
När du vrider på termostatvredet så ska det klicka och en av kontaktorerna dra, och troligtvis är det 3 kW som kopplas in. Händer inget så får det inte spänning, kolla säkringen som sitter där. det är 2 lägen på ett av vreden prova med 2 : an står nu på 1:an
Som det sista, är alla säkringar i centralen hela. I bland hoppar inte ögat ut, byt alla 3.
PS Vet du något om el och har ett instrument så ska det komma el på kontaktorernas vita och svarta som är bredvid dom blå.
EDIT OCH EN STOR PASUS, dina elpatroner är av fyrkantsmodell och inte 2 tums. Det kan vara svårt att få tag i dom, har för mig att det går att få tag i, men det är nog ett högt pris på dom.
Tyckte det lät klick när jag tryckte på den röda. Testade att ändra vredet till två. Verkar som att den är igång - håller tummarna. Kan inte något om el tyvärr…J jonaserik skrev:Som jag förstod, nu lite info. Till höger där med en röd knapp är överhetningskyddet, har det löst, prova med att trycka hårt på den röda knappen, har den löst så ska det höras ett klick.
Till vänster sitter det 2 kontaktorer och ytterligare till vänster sitter ett tidrelä, sen om det är för att 6 kW inte ska gå in för fort eller den tidsgräns på 2 tim för max effekt efter ett större strömavbrott enligt reglerna för el-pannor
När du vrider på termostatvredet så ska det klicka och en av kontaktorerna dra, och troligtvis är det 3 kW som kopplas in. Händer inget så får det inte spänning, kolla säkringen som sitter där. det är 2 lägen på ett av vreden prova med 2 : an står nu på 1:an
Som det sista, är alla säkringar i centralen hela. I bland hoppar inte ögat ut, byt alla 3.
PS Vet du något om el och har ett instrument så ska det komma el på kontaktorernas vita och svarta som är bredvid dom blå.
EDIT OCH EN STOR PASUS, dina elpatroner är av fyrkantsmodell och inte 2 tums. Det kan vara svårt att få tag i dom, har för mig att det går att få tag i, men det är nog ett högt pris på dom.
Hördes det något som en klunk i pannan med, det ska låta när du vrider ner termostaten till noll och låta igen när du vrider upp till temp.
Har kollat runt lite och det lär vara svårt att få tag i patroner till din panna, så bar ahoppas att det fungerar. Du kan klara VV med 3K´kW , en VVB har bara 3 kW.
Har kollat runt lite och det lär vara svårt att få tag i patroner till din panna, så bar ahoppas att det fungerar. Du kan klara VV med 3K´kW , en VVB har bara 3 kW.
Fortfarande bara kallt vatten 😢Jag får ringa VVS-firma. Tusen tack för hjälp och stöd!! Detta forum är ju bara bäst!J jonaserik skrev:Hördes det något som en klunk i pannan med, det ska låta när du vrider ner termostaten till noll och låta igen när du vrider upp till temp.
Har kollat runt lite och det lär vara svårt att få tag i patroner till din panna, så bar ahoppas att det fungerar. Du kan klara VV med 3K´kW , en VVB har bara 3 kW.