E etompau skrev:
OK, jag har inga siffror på hur utbrett det är att någon utomstående lyckas hacka lösenordet för en vilt främmande persons epost.
Tycker bara att man inte läser/hör så mycket om det. Hade det varit vanligt misstänker jag att det hade hörts mycket mer om detta fenomen.
Inte alltid man märker det ens, men det har skett flera stora dataintrång där mail och lösenord från välkända sajter har läckt ut. Testa att skriva in din mailadress här: https://haveibeenpwned.com/
 
Jag skulle gå till botten med detta. Ta å ring till SBAB och fråga vilka interaktioner ni haft den senaste tiden - det har dom ju koll på.

Jag vet inte riktigt vilken datorvana du har men har du verkligen fått en notis om ett mail så försvinner inte det mailet av sig självt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Inte alltid man märker det ens, men det har skett flera stora dataintrång där mail och lösenord från välkända sajter har läckt ut. Testa att skriva in din mailadress här: [länk]
Japp, dessa fall känner jag till. Ett angrepp och intrång i ett helt affärsystemet. Minns att Ebay gick ut med att man skulle byta lösenord.
 
Notiser är en information om att du tex har fått ett mail, att du ser sbab är för att notisen visar rubriken som en förhandsvisning.

Dvs imget fel utan en funktion i telefonen.
Som sagt kolla din mail.
 
Kallelse till tillträde låter som en notis fråm din kalender du har inget möte inlagt där?
Kan ju också vara en notise på mail om ett möte.
 
richardtenggren
Mailen hamnar inte i någon skräpkorg? Alltså med hjälp av spamfilter?
 
Återkoppla gärna här i tråden med hur det går för dig...
Du bör förresten även byta lösenord på alla andra ställen, särskilt där du haft samma lösenord som till din mail...
Kopplingen mellan dig som person, och just det lösenordet är ju som man säger "röjd".
 
Låter inte som om någon gjort intrång på din mail, däremot som om SBAB gjort något konstigt. Ring dem!
 
Kanske en på telefonen installerad app som lägger upp texten.
Skulle också säga att bankerna är extremt försiktiga med att skicka ut mejl och annat som sedan kriminella kan utnyttja. Bankerna brukar alltid nyttja sina egna epostlådor som kräver inlogg med bankid eller liknande.
 
Redigerat:
Behöver inte vara något konstigt jag får själv mail från banken, när jag får en e faktura.
Det kommer även en del reklam
Men det ser man ju vad det är när man läser mailen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Låter inte som om någon gjort intrång på din mail, däremot som om SBAB gjort något konstigt. Ring dem!
Om man får notifiering om ett mail, som sen inte ligger i inkorgen... då ÄR det nåt som är fel, och högst troligt intrång i mailen.
 
Det kan hamna i olika kategorier gmail har tex en som heter kampanjer och en som heter socialt, ibland hamnar mail där som egentligen borde ligga i inkorgen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för alla svar, ska grotta ner mig i änmet när jag kommer hem idag.
Lösenordet till E-posten är unikt och avancerat.
Loggade in lite fort på SBAB i morse, det fanns inga nya ärenden/meddelanden mer än att lånen skulle dras från kontot idag.
 
Har du laddat ner någon dålig gratisapp? Som skickar "reklamnotiser"?
 
Isakare Isakare skrev:
Tack för alla svar, ska grotta ner mig i änmet när jag kommer hem idag.
Lösenordet till E-posten är unikt och avancerat.
Loggade in lite fort på SBAB i morse, det fanns inga nya ärenden/meddelanden mer än att lånen skulle dras från kontot idag.
du har just det lösenordet bara till din mail - ingen annan stans på nåt onlinekonto på nån webbsida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.