useless useless skrev:
90kWh/m2 gäller väl i typ Mälardalen och på Västkusten? I andra delar av landet är det mer eller mindre. Därför hade det varit bra att veta vart huset finns.
Du blandar ihop det lite nu. Du och TS pratar om två olika värden, men det du nämner påverkas alldeles riktigt av en variabel som är baserad på geografisk punkt.
Jag kan det helt ärligt inte tillräckligt bra för att informera mycket mer än så. Kan bläddra lite när jag kommer hem.
 
Är inte den maximala energin huset får dra Primärenergitalet (90kWh/m2 för småhus) multiplicerat med Primärenergifaktorn (1.0 för fjärrvärme) multiplicerat med den geografiska korrektionsfaktorn?

Dvs ett hus i Piteå med fjärrvärme får dra 90*1.0*1.4=126kWh/m2. Eller har jag missuppfattat allt?
 
Det går väl inte göra en beräkning på verkliga värden, beror ju om man är två som duschar var tredje dag eller 4 tonåringar, har det blåst extra mycket, var det en vargavinter följd av en kall regnig sommar.

Energideklarationen är väl något helt teoretiskt.

Men vad gör att ditt hus drar mer än max, mycket fönster eller udda form på huset?

Protte
 
Ja, det mest logiska är om man baserar godkännandet på uträknade energi- och ventilationsförluster, schablonvärden för varmvatten baserade på husets storlek, etc. Dock finns det ett krav i BBR att den verkliga förbrukningen ska verifieras genom mätning under en sammanhängande 12-månadersperiod, så det är svårt att komma förbi.
Så i praktiken är det bara att leva lite snålt under mätperioden...
 
useless useless skrev:
Är inte den maximala energin huset får dra Primärenergitalet (90kWh/m2 för småhus) multiplicerat med Primärenergifaktorn (1.0 för fjärrvärme) multiplicerat med den geografiska korrektionsfaktorn?

Dvs ett hus i Piteå med fjärrvärme får dra 90*1.0*1.4=126kWh/m2. Eller har jag missuppfattat allt?
Edit. Delat med Primärenergifaktorn ska det så klart vara. Spelar ingen roll i exemplet då den är 1, men iallafall...
 
Tack för era svar! Mitt hus drar inte mer än max, men det är på gränsen. Dom har räknat lite mer exakt på det nu och fått ner värdet till 87,9kWh/m2 vilket ger lite marginal mot gränsen. Det verkar inte spela någon roll vilket hus eller vilken husleverantör man väljer, alternativet fjärrvärme+ftx är alltid på marginalen.

Eftersom det är kommunen som tvingar på mig fjärrvärmeanslutningen så hoppas jag verkligen dom har överseende IFALL jag nu skulle hamna över gränsen i verkligheten...
 
useless useless skrev:
Edit. Delat med Primärenergifaktorn ska det så klart vara. Spelar ingen roll i exemplet då den är 1, men iallafall...
Du hade nog mer rätt än jag, jag hade ännu sämre koll än jag trodde.
Jag bifogar formeln samt alla tillägg, lättare än att gröpa ur det väsentliga. En bild på en matematisk formel relaterad till byggnaders energiprestanda, tryckt på ett pappersdokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidovy av ett dokument om energiprestanda med formler och tabeller relaterade till byggnormer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.