C cpalm skrev:
Det är nog "bara" att uppgradera modulen. Men den behöver paras ihop med roboten hos ÅF om jag förstått det rätt, befintligt förbetalt SIM-kort lär ju inte fungera på 4G och det återstår att se om Husqvarna anser sig ha något ansvar här.
Jag ser att det säljs moduler för runt tre tusen, undra om det är en sådan man får köpa,? Undrar va åf tar för att göra jobbet .
 
Jag skulle också ha svårt att klara mig utan extern övervakning och kontroll av roboten. Men jag har svårt att se att det är Husqvarnas ansvar om gsm-nätet släcks. Dock hoppas även jag att det då finns en annan lösning till en rimlig peng.

För min del skulle ersättningsmodulen kunns vars wifi-baserad, även om jag inte har wifi-täckning på hela gräsytan. Är klipparen borta från wifi en längre period kan jag dock själv räkna ut att allt inte är som det ska.

Är det någon som har koll på vad det finns/kommer för ersättningsmoduler och när man senast ska ha bytt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle också ha svårt att klara mig utan extern övervakning och kontroll av roboten. Men jag har svårt att se att det är Husqvarnas ansvar om gsm-nätet släcks. Dock hoppas även jag att det då finns en annan lösning till en rimlig peng.

För min del skulle ersättningsmodulen kunns vars wifi-baserad, även om jag inte har wifi-täckning på hela gräsytan. Är klipparen borta från wifi en längre period kan jag dock själv räkna ut att allt inte är som det ska.

Är det någon som har koll på vad det finns/kommer för ersättningsmoduler och när man senast ska ha bytt?
Ja just, Wi-Fi skulle funka fint för mig också om det skulle gå att bygga om.
 
C
A ajn82 skrev:
Av mig, slutar min 5 år gamla Automower funka så blir det en ny av annan tillverkare och inga fler Husqvarna produkter i det här hushållet
👍
Ja, det är nog lite åt samma håll här. Avtalet är ju att det skall ingå 10 års Connect-tjänst förbetalt i paketet.

Intressant i sammanhanget är att nya konsumentköplagen ägnar avsevärt utrymme för just denna typ av hybrider vara/tjänst, något som där kallas "vara med digitala delar". Skall bli intressant att se hur mycket av detta som kan vara tillämpligt för produkter sålda under den gamla KTjL.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Detta blir säsong nio nu med Connect.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
M Mapet890 skrev:
Detta blir säsong nio nu med Connect.
Då ligger du ju ändå i slutet av den förbetalda 10-årsperioden. Frågan är om det är någon här som har erfarenhet om vad som händer då? Uppgradera Connect-kortet är ju en sak, men funkar sedan vilket 4G SIM-kort som helst?
 
C cpalm skrev:
Då ligger du ju ändå i slutet av den förbetalda 10-årsperioden. Frågan är om det är någon här som har erfarenhet om vad som händer då? Uppgradera Connect-kortet är ju en sak, men funkar sedan vilket 4G SIM-kort som helst?
Ja precis, jag är mest intresserad av att få ha kvar tjänsten, det är ok om jag får betala en slant om året för att få ha det, om det inte är allt för dyrt förstås.

Mest orolig för att att det antingen inte går att få det att fungera alls, och att Husqvarna bara släpper det, eller att det går att bygga om till en alldeles för stor kostnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Man behöver inte alltid använda originaldelar för att göra robotgräsklipparen smart/fjärrstyrd, det finns tredjepart som Robonect,
I och för sig trevligt! För mig är dock den stora frågan i vilken utsträckning Husqvarna tänker ta ansvar för att jag inte kommer att få den tjänst jag redan betalat för.

En rejäl rabatt på uppgraderingen är det minsta man kan begära tycker jag.
 
Rabatt? Att 3g släcker ner är ingen nyhet, så om klipparen har funktioner som slutar funka pga det anser jag Husqvarna ska stå för hela kostnaden för att åtgärda konstruktionsproblemet
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C
A ajn82 skrev:
om klipparen har funktioner som slutar funka pga det anser jag Husqvarna ska stå för hela kostnaden för att åtgärda konstruktionsproblemet
Jo, för att vara tydlig delar jag den grundläggande åsikten. Men realistiskt sett har vi inte sett någon antydan till att det skulle vara Husqvarnas plan. Men om de tänkte pissa på kunderna genom att sälja på dem uppgraderingar med full vinstmarginal vore det ju höjden av girighet.
 
C cpalm skrev:
Jo, för att vara tydlig delar jag den grundläggande åsikten. Men realistiskt sett har vi inte sett någon antydning till att det är Husqvarnas plan. Men om de tänkte pissa på kunderna genom att sälja på dem uppgraderingar med full vinstmarginal vore det ju höjden av girighet.
Ja, jag tänker som för mig som kört 8 säsonger, dom kan ju iallafall sälja den nya modulen till bättre pris till mig
 
Jag är nog också uppe i åtta år (eller sju). Min klippare har funkat exemplariskt under den tiden. Och nu har jag läst mig till att 3g-nätet ska finnas i två år till. Så jag kommer ha haft min i nio eller tio år när det släcks.

Då kommer jag inte tycka att Husqvarna är skyldiga mig någonting. Alls.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är nog också uppe i åtta år (eller sju). Min klippare har funkat exemplariskt under den tiden. Och nu har jag läst mig till att 3g-nätet ska finnas i två år till. Så jag kommer ha haft min i nio eller tio år när det släcks.

Då kommer jag inte tycka att Husqvarna är skyldiga mig någonting. Alls.
Ja det kanske landar på 10 år på min också
 
M Mapet890 skrev:
Ja det kanske landar på 10 år på min också
Men jag hoppas verkligen att det går att uppdatera den så jag kan fortsätta styra den på fjärr som vanligt, annars blir det inte bra alls..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.