J
harry73 harry73 skrev:
Funkar det så? Får de koncession? Tror jag knappast. Det står väl de andra fritt att jaga kunder i samma område och bygga paralella nät
Precis, det är upp till vem som helst att ragga kunder och försöka bygga före, under, eller efter den som var först att sälja. Detta sker väldigt ofta, och konstigt nog blir folk lika arga då som när det inte sker.
 
harry73 harry73 skrev:
Funkar det så? Får de koncession? Tror jag knappast. Det står väl de andra fritt att jaga kunder i samma område och bygga paralella nät
J Jocke Best skrev:
Jag är själv ingen IP-Onlykramare men tror du får försöka tagga ner lite. Vad som sades är att det är frågan om någon annan hade gjort det bättre. Troligen något bättre, men det är allmänt känt att det är oerhört svårt att bygga fiber på landsbygden. Det skiljer sig kolossalt mot att bygga i tätort. Vad IP-Only missbedömde var svårigheterna att få grävtillstånd av Trafikverket, vilket de inte är ensamma om. Vidare missbedömde de svårigheterna att skriva markavtal med fastighetsägarna där man skulle ta sig fram. Detta gjorde det ohållbart, tidsödande och dyrt, ställtider etc för grävare m fl, och de fick dra i nödbromsen och göra ett omtag.
Självklart ska man hedra ett avtal, men att det alltid är så att man håller vad man lovat, vad gäller leveranstid inom affärsvärlden stämmer knappast. Det är därför det finns viten. Generellt alltså. När avtalet sedan gått ut kan kunden vanligen hoppa av.
Flera som bygger parallella nät?

Här ute i den glesbygd som kämpar för att överleva? Kom igen!

Och IP-Only lovar "anslutning" inom ett år, trots att man vid den tidpunkten vet att man inte har avtal med alla markägare !

"Missbedömningar av svårigheter" som orsak visar bara "kompetensnivån" inom IP-Only.

Jag kallar det hela för oseriös verksamhet och på gränsen till bedrägeri!

Allra helst som man, efter två års väntan vägrar att avsluta kontrakt utan att kräva straffavgifter på ett imponerande antal tusenlappar.

Vem har klantat mest? Vi kunder eller IP-Only?
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
J
I Itaka skrev:
Flera som bygger parallella nät?

Här ute i den glesbygd som kämpar för att överleva? Kom igen!

Och IP-Only lovar "anslutning" inom ett år, trots att man vid den tidpunkten vet att man inte har avtal med alla markägare !

"Missbedömningar av svårigheter" som orsak visar bara "kompetensnivån" inom IP-Only.

Jag kallar det hela för oseriös verksamhet och på gränsen till bedrägeri!

Allra helst som man, efter två års väntan vägrar att avsluta kontrakt utan att kräva straffavgifter på ett imponerande antal tusenlappar.

Vem har klantat mest? Vi kunder eller IP-Only?
Att det inte byggs parallellt betyder inte att man inte får. Antar att din lokala lanthandel inte har monopol heller. Ingen koncession alltså.
Annars säger jag inte emot.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Men det är ju poängen, det står alla fritt att börja ragga kunder i ditt område. Det skulle inte ens bli paralella nät eftersom ip only inte kommer att bygga om kunderna försvinner. Men ingen vågar eller vill. De är nog rätt att trampa insamma fälla som ip only gjorde.

Sedan kan inte ip only vägra dig att avboka beställningen efter två år, så det spelar ingen roll. Om du inte betalar avgiften, får de dra det till tinget. Lycka till för dom. Men det ger dig ändå inget fibernät. Lika bra att sitta still i båten och hoppas att de kommer att klara av det tills en annan dyker upp. Du behöver inte betala något till ip only innan anslutningen är färdigt. Så är det inte hos alla
 
hsd
Här var det Kommunen som upphandlade fibern, med krav på att även fastigheterna utan beställning skulle ha fiber till tomtgräns
Mig veterligt har ingen annan aktör beviljats lov att förlägga fiber i Kommunal mark
 
harry73
hsd hsd skrev:
Mig veterligt har ingen annan aktör beviljats lov att förlägga fiber i Kommunal mark
Det kan såklart vara så att ingen annan har ansökt om grävningstillstånd. Har/får alla fastigheter fiber fram till tomtgräns lär det inte vara ett högt prioriterat område för konkurrensen, men jag undrar på vilka grunder kommunen kan vägra någon annan att gräva ett parallellt nät.
 
Mailade dem för mååååånga veckor sedan och de sa då att det tillfälligt kan ta lite längre tid att få svar. De gör nämligen om systemet för deras kundservice. Allt för att förbättra för oss kunder...

Då inget svar har dykt upp har jag nu vid ett antal tillfällen försökt att ringa dem. Som bäst har jag haft plats 22 i kön och det minskar med ungefär en plats var femte minut!!!
De vill ju inte ha någon kontakt med sina kunder utan verkar ha lagt locket på.

Är det någon här som hört något från dem den senaste tiden?
 
L lindquist_o skrev:
Mailade dem för mååååånga veckor sedan och de sa då att det tillfälligt kan ta lite längre tid att få svar. De gör nämligen om systemet för deras kundservice. Allt för att förbättra för oss kunder...

Då inget svar har dykt upp har jag nu vid ett antal tillfällen försökt att ringa dem. Som bäst har jag haft plats 22 i kön och det minskar med ungefär en plats var femte minut!!!
De vill ju inte ha någon kontakt med sina kunder utan verkar ha lagt locket på.

Är det någon här som hört något från dem den senaste tiden?
Enligt din profil bor du också i Södermanland och i mitt område, Malmköping,Flen,Rökärr är det totalt stilla. Ser några som gräver utmed vägen mot Eskilstuna, tror det är fiber. Men dom gräver åt fel håll från mig sett
 
I Torsås kommun har kommunen och IP only gemensamt beslutat att häva avtalet om utbyggnad så kommunen börjar om och söker ny entreprenör
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Jag har skrivit avtal med IP-only och jag förstår inte alla upprördhet. Sitt lugnt i båten och ha ingen brådska. Det känns som det här blir något enormt stort för många och kräver perfektion. Jag bor själv ute i skogen och inser att de gör inte många kronor på att bygga här ute. Så jag sitter lugnt i båten och väntar in dem, det kommer komma fiber. Det kommer bara inte riktigt så snabbt som man vill.
 
F FRS05 skrev:
Jag har skrivit avtal med IP-only och jag förstår inte alla upprördhet. Sitt lugnt i båten och ha ingen brådska. Det känns som det här blir något enormt stort för många och kräver perfektion. Jag bor själv ute i skogen och inser att de gör inte många kronor på att bygga här ute. Så jag sitter lugnt i båten och väntar in dem, det kommer komma fiber. Det kommer bara inte riktigt så snabbt som man vill.
Vissa reagerar hårt, själv är jag mest orolig över att kopparn plockas ner och 4g är desvärre inte ett allternativ här ute i skogen. Skulle gärna se fiber snabbt och jag hade varit redo att betala mer för att redan vara ansluten.
 
F FRS05 skrev:
Jag har skrivit avtal med IP-only och jag förstår inte alla upprördhet. Sitt lugnt i båten och ha ingen brådska. Det känns som det här blir något enormt stort för många och kräver perfektion. Jag bor själv ute i skogen och inser att de gör inte många kronor på att bygga här ute. Så jag sitter lugnt i båten och väntar in dem, det kommer komma fiber. Det kommer bara inte riktigt så snabbt som man vill.
de jobbar ju inte gratis, staten har ju satt ett mål att en viss % av befolkningen skall ha 100Mbit 2020. Så våra priser är nog subventionerade
 
Jag bor också i skogen. Jag har ett avtal med Iponly sedan 1,5år. Enligt avtalet ska de ge byggbesked innom 6månader, det har inte hänt än. De ska även vara klara innom 2år. Det kommer inte att hända. Nu raggar Telia kunder i samma område. Så Ipolny blir sannolik omkörda och lägger ner. Det måste vara möjligt att bryta avtalet redan efter 6månader eftersom de då inte uppfyllt sin del i avtalet. Telia ser inte avtalet som tecknat förrän byggbeskedet kommer. Vilket medför att de två ångerveckorna startar först då.

F FRS05 skrev:
Jag bor själv ute i skogen och inser att de gör inte många kronor på att bygga här ute.
De räknar säkerligen med att håva in en vinnst. Om de lyckas bygga nu sitter de på ett monopolnät, eftersom ingen kan räkna hem att bygga ett parallellt nät. De kan med andra ord klämma kunderna på en hel del pengar väldigt länge.
 
Detta har inte att göra med om man ska förstå någras upprördhet eller inte.
Har man inte längre någon adsl och en 4g-hastighet på mellan 0-5GB är det besvärligt.
Har man dessutom ungdomar samt ett jobb långt bort, men möjlighet att jobba hemma ibland, så är fiber efterlängtat. Har man blivit lovad något inom två år så har man ju planerat utifrån detta.
Varken jag, ungdomar eller arbetsgivare nöjer sig med att luta sig tillbaka och hoppas att det en dag dyker upp!

Där vi bor hade man tänkt att fixa fibern själv genom en fiberförening men när IP-Only då dök upp och lovade guld och gröna skogar så lades detta projekt ner.

Det som är allvarligt är ju att IP-Only verkar vara så oseriöst. De lovar massor av saker de inte ens funderar på att uppfylla, de ljuger, de gör sig oanträffbara, när folk vill säga upp avtalet hotas de med att de är bundna trots att två år gått o.s.v.
Hur blir det den dag IP-Only kopplat in oss! Vad talar för att de blir mer seriösa då? Vad talar för att de då har en fungerande kundtjänst, avtal med entreprenörer som kan laga fel o.s.v?

Jag är orolig för att det blir fiasko av allting...
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Problemet är ju att IP-Only har startade upp landsbygdsutrullning utan att de hade kompetens för det i administrativt arbete med avtal, grävtillstånd, etc, och en massa projekt, för många. (det är vad deras ägare uttrycker när de pausar/stoppar alla projekt vid årsskiftet och som resulterar att VD får söka sig vidare i mars).
Och då blir avtal med 24 månaders bindningstid oskäliga, skulle till och med kunna definieras som "bondfångeri" att sälja något som inte kan levereras samt att det hindrar andra aktörer att påbörja fiberleveranser i en del områden. Här borde nog PTS kunnat agerat tydligare och informerat regering om dess konsekvens utifrån uppställda mål för fibertäckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.