Det tror jag inte! Länka gärna till den domen.
 
Det kan vara så att det är lite begreppsförvirring. Dalbotös pappa har helt rätt att ett svartbygge blir inte vitt efter 10 år. Det enda som händer är att påföljden för svartbygge kan inte blir rivning om huset stått i 10 år. Ocg jag tror att man inte heller kan dömmas till straffavgift som annars tas ut för svartbygge.

Svartbygget förblir alltså svart. Det kan rent praktikst ge problem vid ev. ytterligare byggen på tomten. Antag att du har ett svartbygge som totalt strider mot detaljplanen. Det är för stort, för högt, och några fel ytterligare. Men har klarat sig i 10 år.

Om du då vill bygga på en kupa, som i sig är ok som kupa. Begär bygglov för det. Då är det väldigt svårt att bevilja bygglov för kupan utan att samtidigt godkänna resten av bygget. Och att bevilja bygglov för resten av bygget (som ju bryter mot planen) strider mot PBL, bygglovet kan upphävas när som helst i framtiden.
 
hempularen skrev:
Det kan vara så att det är lite begreppsförvirring. Dalbotös pappa har helt rätt att ett svartbygge blir inte vitt efter 10 år. Det enda som händer är att påföljden för svartbygge kan inte blir rivning om huset stått i 10 år. Ocg jag tror att man inte heller kan dömmas till straffavgift som annars tas ut för svartbygge.

Svartbygget förblir alltså svart. Det kan rent praktikst ge problem vid ev. ytterligare byggen på tomten. Antag att du har ett svartbygge som totalt strider mot detaljplanen. Det är för stort, för högt, och några fel ytterligare. Men har klarat sig i 10 år.

Om du då vill bygga på en kupa, som i sig är ok som kupa. Begär bygglov för det. Då är det väldigt svårt att bevilja bygglov för kupan utan att samtidigt godkänna resten av bygget. Och att bevilja bygglov för resten av bygget (som ju bryter mot planen) strider mot PBL, bygglovet kan upphävas när som helst i framtiden.
Där har du rätt, men man kan inte bevilja lov alls för åtgärder där det finns svartbyggen som inte är åtgärdade.
Nu är jag osäker på om det är den byggnaden som inte kan byggas till eller om det är fastigheten som helhet.
Jag ska kolla, men jag tror det är den byggnaden som det handlar om man inte kan bygga till/om.
 
Vad jag vet står det inget i PBL om att man inte får bygga till på ett "tidigare svartbygge" och alltså får man göra det. (Men att bygga på en takkupa på ett hus som redan är för högt får man ju inte.)
 
haavard skrev:
Vad jag vet står det inget i PBL om att man inte får bygga till på ett "tidigare svartbygge" och alltså får man göra det. (Men att bygga på en takkupa på ett hus som redan är för högt får man ju inte.)
Du har faktiskt rätt, det står inget i PBL om det.
Jag ska kolla upp det på måndag o återkomma.
 
Omvänd bevisbörda? Existerar det i en rättstat?
I en rättsstat, nej, men det här är Sverige.
 
Till får du säkert bygga, så länge inte totalen med svartbygget blir större än planen tillåter. men det borde bli lite knepigt med en kupa. För du kan ju inte rita in en kupa i fri luft. Antag att man ex. bara får ha ett hus på tomten, det finns ett svartbyggt "andra" boningshus. Om du då vill bygga på en kupa, så är det svårt att skapa en bygglovsritning där det bara syns en kupa, efterssom "bäraren" av kupan är svartbyggd så kan ju inte bygglov beviljas för allt som syns på ritningen.
 
Gör som Marlene och ring kommunen och fråga om det brukar gå bra att få bygglov. Men du behöver ju inte säga vem du är och vara lite vag om var det är. Om de verkar negativa så kan du ju bygga ändå och hoppas att det inte blir detaljplanerat inom 10 år eller att det är några nya grannar som flyttar in och söker bygglov för något liknande och hänvisar till er byggnad i ansökan.
 
haavard skrev:
Vad jag vet står det inget i PBL om att man inte får bygga till på ett "tidigare svartbygge" och alltså får man göra det. (Men att bygga på en takkupa på ett hus som redan är för högt får man ju inte.)
Du har rätt, det finns inget stöd, varken från rättsfall eller lag som säger att man inte får bygga till ett svartbygge som inte blivit legaliserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.