T
T Trunk skrev:
Nu hände det, ett träd föll på huset. Försäkringsbolaget är kontaktat och vi har fått lite info från deras håll men jag har några allmänna funderingar.

Trädet ligger på taket och det är fortfarande storm så att gå upp på taket för att inspektera skadorna är uteslutet. Med lite tur kan vi få hjälp att ta bort trädet imorgon. Innertaket är helt vad vi kan se, på utsidan ser vi ett gäng trasiga takpannor men huset är i alla fall fortfarande husformat…

Med tanke på trädets storlek så utgår jag från att undertaket tagit skada och att det kommer läcka in vatten där. Eller är takpannor så starka att de kan stå emot fallande kvistar och träd?

Hur illa är det att taket är otätt i något dygn? Är det jätteilla eller är det något i stil med ”mindre bra men inget att oroa sig över”.

Oklart när vi kan få hit en takläggare som fixar taket och det ska även regna hela söndagen… Finns det några bra knep för provisoriska tätningar man kan utföra? Räcker det att köra plast och silvertejp eller borde man skämmas för att ens fundera på det?
På en gran har du väldigt mycket broms i rotsystemet vid vindfällen. Rotkapa och lej en traktor o dra dän granen. Är du inte van att kapa vindfällen så lej det med av nån bonde. Skulle tippa att du har lite pannor o läkt att byta. Förmodligen inga större grejer.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tobiast skrev:
På en gran har du väldigt mycket broms i rotsystemet vid vindfällen. Rotkapa och lej en traktor o dra dän granen. Är du inte van att kapa vindfällen så lej det med av nån bonde. Skulle tippa att du har lite pannor o läkt att byta. Förmodligen inga större grejer.
Precis det finns den risk att trädet reser sig om man börjar kapa på stammen eller i toppen.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Precis det finns den risk att trädet reser sig om man börjar kapa på stammen eller i toppen.
Jag har huggit vindfällen i många år till ved och virke för husbehov. Jag börjar oftast med att kvista hela stammen innan jag kapar för att de hur stammen ligger i spänn. Nästan aldrig har jag varit med om att en över 3 meter lång stam reser sig när man kapar bort toppen. I det här fallet är risken obefintlig.
 
Får väl sällan mig till oroliga trädägare.

En 26 m hög och 85 cm grov tall i roten, fälldes av ett proffs invid mitt hus.
Kvistfri nedersta 4.5 metrarna.
Annonserade ut som kubbstolsämnen. Ingen intresserad.
Nån sa att jag skulle sälja en lång stock för dyra pengar.

Men vedvärdet är högt, så nu blev det ved av allt.
5 kbm fast ved i bara stammen och 1 kbm i kvistarna.
Och snart kommer ett lastbilslass med björk. Eldar med ved. Typ vår pyssel.


Ståtlig tall på vinternära hus och bil, före fällning till ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som kapar ved från en nyligen fälld stor tall, uppstyckad i stora stockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två tjocka avsågade trädstammar av tall som ligger på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med vedklabbar och en del kvistar i snön framför en kärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Får väl sällan mig till oroliga trädägare.

En 26 m hög och 85 cm grov tall i roten, fälldes av ett proffs invid mitt hus.
Kvistfri nedersta 4.5 metrarna.
Annonserade ut som kubbstolsämnen. Ingen intresserad.
Nån sa att jag skulle sälja en lång stock för dyra pengar.

Men vedvärdet är högt, så nu blev det ved av allt.
5 kbm fast ved i bara stammen och 1 kbm i kvistarna.
Och snart kommer ett lastbilslass med björk. Eldar med ved. Typ vår pyssel.


[bild][bild][bild][bild]
Den stocken skulle jag ha behövt......
 
H heimlaga skrev:
Jag har huggit vindfällen i många år till ved och virke för husbehov. Jag börjar oftast med att kvista hela stammen innan jag kapar för att de hur stammen ligger i spänn. Nästan aldrig har jag varit med om att en över 3 meter lång stam reser sig när man kapar bort toppen. I det här fallet är risken obefintlig.
Märkligt sammanträffande för jag har bara kapat ner rotvälta ett par gånger och senaste rest den sig med flera meter kvar på stammen. Det gick rätt snabbt också, därav olycksrisken men jag var iof beredd.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har huggit vindfällen i många år till ved och virke för husbehov. Jag börjar oftast med att kvista hela stammen innan jag kapar för att de hur stammen ligger i spänn. Nästan aldrig har jag varit med om att en över 3 meter lång stam reser sig när man kapar bort toppen. I det här fallet är risken obefintlig.
Risken är aldrig obefintlig. TS har redan fått ok av försäkringsbolaget att anlita någon för jobbet - finns ingen som helst anledning att riskera egendom och/eller personskador genom att göra det själv.

/Krille
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant om TS återkommer i tråden och berättar hur han har gått till väga med trädet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.