Hej,

Har ett hus (byggt 1958, 1,5 plan med källare) med mexitegel fasad och på ena gaveln är det en ordentlig spricka som jag tänker att jag borde laga på något vis. Både för att skydda mot fukt, kyla men även för utseende.

Enligt besikningsprotokollet ser sprickorna ut att ha varit där länge och inte flyttat sig på senare tid. Antagligen ren gissning för hur ska de kunna veta det men något sådan står det iaf.

Nu är frågan om jag ska fixa det och isf. hur eller om jag bara ska låta det vara? Har hört vissa påstå att om man lagar sådana sprickor uppstår det bara nya på annan plats och att man bara ska låta det vara. Tycker personligen det låter konstigt och känns märkligt att bara låta det vara öppet rätt in.

Tänkte egentligen göra det väldigt enkelt för mig och köpa Cement Express på Byggmax, ta bort eventuella lösa bitar och sedan bara fylla igen sprickorna med cement.

Den lösningen borde väl "duga" och vara bättre än att bara låta det vara helt öppet. Eller vad säger/tycker ni? Har ingen större lust att fräsa bort allt mellan tegelstenarna och fylla på överallt. Vill gärna göra det själv och inte för omständigt för då är risken att det aldrig blir gjort.
 
  • Mexitegelvägg på ett hus från 1950-talet med en synlig spricka vid gaveln nära en lamparmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal spricka i en mexitegelfasad mellan tegelstenarna på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tyvärr inget bra svar att komma med, men väl en snarlik sättningsspricka i min mexitegelskalmur från -68. Följer därför tråden med stort intresse!
 
  • Gilla
twp
  • Laddar…
Det är en typisk sk skjuvspricka som har uppstått genom en sättning i grunden. Sannolikt har den uppstått tidigt som en följd av slarv vid grundläggningen. Vill man undersöka orsaken närmare måste man ner i källaren och bila upp delar av golvet. Det tror jag är onödigt om det inte finns andra spår av sättningen. Mexistenen är bara en fasadtäckning så att reparera sprickan är mest en kosmetisk fråga. Självklart ska den lagas. Vet du inte vilket fogbruk som använts så bör du använda ett mjukt kalkbaserat sådant. Se till att du får samma färg.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Finns ett flertal trådar om hur det lagas och med vilket lämpligt bruk som jag skrivit i, varav minst en som bara är någon månad gammal. Ska ut och ställa in utemöblerna nu men letar upp den i kväll och postar här.
 
J justusandersson skrev:
Vet du inte vilket fogbruk som använts så bör du använda ett mjukt kalkbaserat sådant. Se till att du får samma färg.
Tack, har du något tips på var jag kan få tag i sådant bruk? Kan man få tag i det färdigblandat eller måste man hålla på att blanda och greja själv?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Finns ett flertal trådar om hur det lagas och med vilket lämpligt bruk som jag skrivit i, varav minst en som bara är någon månad gammal. Ska ut och ställa in utemöblerna nu men letar upp den i kväll och postar här.
Tack, uppskattas verkligen.
 
Färdigblandat förutom vatten finns att köpa hos välsorterade bygghandlare. Undvik lågprisställena som ByggMax och liknande.
 
Sökfunktionen på det här forumet lämnar en del övrigt att önska, men till slut hittade jag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-fasaden-hur-laga.324308/#post-3069498

...och som svar på din fråga så bör du nog faktiskt göra dig omaket att fräsa ur fogarna för att det ska bli riktigt bra och hålla. Det tar i sammanhanget inte särskilt mycket längre tid och så är det ordentligt gjort och du slipper tänka mer på detta.

Har man inte tid att göra det ordentligt har man oftast inte tid att göra det flera gånger heller ;)
 
  • Gilla
Ugur
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Sökfunktionen på det här forumet lämnar en del övrigt att önska, men till slut hittade jag.
[länk]

...och som svar på din fråga så bör du nog faktiskt göra dig omaket att fräsa ur fogarna för att det ska bli riktigt bra och hålla. Det tar i sammanhanget inte särskilt mycket längre tid och så är det ordentligt gjort och du slipper tänka mer på detta.

Har man inte tid att göra det ordentligt har man oftast inte tid att göra det flera gånger heller ;)
Tack!
Den där fogslipen var lite dyr:
https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...behor/frassats/fogfrassats-8mm-irwin/p-729018
Inget annat man kan använda istället som funkar nästan lika bra?
 
Så då antar jag att man inte ska använda Cement Express eller? Varför? Hade ju varit så enkelt annars och den har dessutom exakt samma färg.

Finns verkligen inte fogbruk att köpa i sådan smidig spruta som latexfog eller cement express? Konstigt att ingen skulle ha kommit på den tanken. Har sett någon pryl innan som man kopplar på borrmaskin och håller bruk i och som sedan matar ut fogen men den kostar också och det känns verkligen onödigt att köpa grejer som endast kommer användas en gång.

Finns det inte såna påfyllnigsbara tuber som man köper latexfog i? Tips på vad man annars kan använda? Annars får man väl bara ta en plastpåse och klippa av ett hörn:)
 
Det enda sättet som blir bra är det jobbiga tillvägagångssättet. Det vill säga tålamod, fogfräs och ny fog. Det kommer bli nyansskillnader i fogen i det nya och det gamla. Den gamla fogen ser ut att vara att putsbruk c eller Weber M1.
 
Någon som vet vad det är för färg på fogen?
 
Hur blev det
M mxjolle skrev:
Någon som vet vad det är för färg på fogen?
Hur blev det med det här @twp? Frästes eller fixades det någon fog? :)
 
T twp skrev:
Hej,

Har ett hus (byggt 1958, 1,5 plan med källare) med mexitegel fasad och på ena gaveln är det en ordentlig spricka som jag tänker att jag borde laga på något vis. Både för att skydda mot fukt, kyla men även för utseende.

Enligt besikningsprotokollet ser sprickorna ut att ha varit där länge och inte flyttat sig på senare tid. Antagligen ren gissning för hur ska de kunna veta det men något sådan står det iaf.

Nu är frågan om jag ska fixa det och isf. hur eller om jag bara ska låta det vara? Har hört vissa påstå att om man lagar sådana sprickor uppstår det bara nya på annan plats och att man bara ska låta det vara. Tycker personligen det låter konstigt och känns märkligt att bara låta det vara öppet rätt in.

Tänkte egentligen göra det väldigt enkelt för mig och köpa Cement Express på Byggmax, ta bort eventuella lösa bitar och sedan bara fylla igen sprickorna med cement.

Den lösningen borde väl "duga" och vara bättre än att bara låta det vara helt öppet. Eller vad säger/tycker ni? Har ingen större lust att fräsa bort allt mellan tegelstenarna och fylla på överallt. Vill gärna göra det själv och inte för omständigt för då är risken att det aldrig blir gjort.
Hej,

Jag har ett mexitegelhus från 1971.
Efter en hel del forskning bestämde jag mig för att hitta en egen lösning. Det bästa som fungerade för mig är följande:

1. För att reparera fogarna, tog jag fogsand eller sandlådesand. hällde i en mängd sand i en fryspåse och tillsatte önskad färg (någon kulör som liknar fogen). Häll ut sandmassan på en plåt och låt torka.
När sanden e helt torrt hamrar man lite lätt på de så att ta bort klumparna.

2. Nästa steg är att fylla sprickan med önskad fogmassa. Jag använder Casco mutiseal byggfog. Jag lägger en rand fogmassa, sedan petar jag in den färgade sanden med fingertopparna över fogmassan och trycker in i sprickan tills jag är nöjd. Sedan torkar jag och gnuggar bort överbliven massa på fog och tegel med en vit duk/trasa. Man behöver inte vara försiktig med trasan eftersom massan är redan inne i sprickan och torkas inte bort.

3. Sprickor på mexitegel fixar jag på samma sätt. Skillnaden är att förutom färgad sand, använder jag även strukturmedel från beckers. Gnuggar in strukturmedel över fogad spricka. (Strukturmedel från beckers är väldigt likt mexitegel i färgen och passar perfekt som komplettering till sanden).

Bifogar en före och efter exempelbild på lagningen på en spricka på tegeln.
 
  • Reparation av spricka i trottoarsten, före och efter jämförelse, blå pil pekar på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas Ehn och 5 till
  • Laddar…
Perfekt, går inte att se var sprickan fanns! Hoppas det håller över tid bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.