25 947 läst · 33 svar
26k läst
33 svar
Vad göra med gammal bensin?
Det som händer i praktiken är att oktantalet sjunker, moderna motorer klarar det mer eller mindre bra genom att backa tändning så att spikning upphör.
Om oktantalet har blivit så lågt att den inte kan backa mer kommer motorlampan börja lysa och beroende på bilmodell kommer troligtvis effekten reduceras.
Spikning är ett endast ett problem vid högre förbränningstryck/mycket effekt så om man spär ut den och/eller inte gasar fullt kommer det inte vara ett problem.
Är det en liten motor med hög effekt per liter finns det mindre marginaler än en stor motor med liten effekt per liter, så det spelar också roll.
Om oktantalet har blivit så lågt att den inte kan backa mer kommer motorlampan börja lysa och beroende på bilmodell kommer troligtvis effekten reduceras.
Spikning är ett endast ett problem vid högre förbränningstryck/mycket effekt så om man spär ut den och/eller inte gasar fullt kommer det inte vara ett problem.
Är det en liten motor med hög effekt per liter finns det mindre marginaler än en stor motor med liten effekt per liter, så det spelar också roll.
När det gäller Opel så är nog lite gammal bensin det minsta problemet. Haverera lär den göra förr eller senare ändåS Swenglish skrev:Ok, hade jag haft en gammal Volvo med B18-motor hade det inte funnits någon tvekan. Då hade jag utan vidare hällt i den gamla bensinen och glatt tuffat iväg. Men nu är ju moderna motorer något annat. Direktinsprutning, digital tändning etc för att ge lägre förbrukning o mer effekt. Det är därför jag tvekar.
Men när så många menar på att det är ok så visst – jag häller den i hustruns Opel. Och skyller på er när den havererar
Tack allihop.
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 392 inlägg
Det som eventuellt händer när bensinen är gammal är inte att motorn havererar. Det är att den kan bli svårstartad. Men det är främst när den stått i en tank som inte sluter tätt. Typexemplet är gräsklipparen som stått över vintern. Tanken är inte tät och de flyktiga delarna dunstar först. Bensinen får då en annan sammansättning än förgasaren är inställd för. Tömmer man då ut det och fyller på med bensin som är precis lika gammal men förvarats i en tät dunk så brukar det fungera lika bra som med ny bensin från macken. 5 år i jeepdunk är inga problem alls.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vad menar du??? Vissa bilar har stoppför bensin handtaget i dieselbilar, 5 liter gammal Bensin på 55liter nytt bränsle spelar ingen roll..mexitegel skrev:
Ja, det var det där feltankningsskyddet jag hade i tanken (haha) men det verkar ju bara finnas på dieselbilar. Har inte haft bensin själv på länge så hade inbillat mig att det kunde finnas även på dem.
En jeepdunk är fö inte 5 liter utan 20
En jeepdunk är fö inte 5 liter utan 20
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Bensinbilar har feltankningsskydd automatiskt. Ett bensinmunstycke är smalare än ett dieselmunstycke, så det ska vara idiotsäkert.
Problemet med att lagra bensin var som störst med de första blandningarna av blyfri bensin, det man hällde i för att ersätta blyet gillade inte att lagras. Numer har man utvecklat den blyfria bensinen så dessa problem är nästan borta.
4-5 år är inga problem. Det som händer är, som påpekat, att de flyktigaste ämnena i bensinen kan dunsta bort men blandar du ut det med färsk bensin är detta inget problem. Är det 20 liter gammal bensin vi talar om så blanda med 20 liter ny bensin.
Se även upp med flagor,smuts och kondensvatten, använd gärna tratt eller pip med sil.
4-5 år är inga problem. Det som händer är, som påpekat, att de flyktigaste ämnena i bensinen kan dunsta bort men blandar du ut det med färsk bensin är detta inget problem. Är det 20 liter gammal bensin vi talar om så blanda med 20 liter ny bensin.
Se även upp med flagor,smuts och kondensvatten, använd gärna tratt eller pip med sil.
Är inte soppan äldre än 5-6 år är det ingen fara. Däremot om den skulle vara uppåt 30-40 år, kan den orsaka problem. Förr i tiden använde man tetraetylbly för att höja oktantalet. Använder man så gammal bensin till en ny motor med katalysator, kommer katalysatorn att skadas. (blir beläggningar inuti som inte går att få bort). Däremot förgasarmotorer tar ingen skada. Men se upp med rostflagor från dunken.