Vi ska måla om fasaden som är slammad tegel från 90-talet. Det finns några fina sprickor i fasaden som vi misstänker uppstått för att den torkade för fort när de slammade huset.

Hade ute en målare som sa de var så små och ytliga att man kunde måla över dem. Nu har vi bestämt oss för att måla huset själva och undrar om vi inte bör göra något trots allt? De där sprickorna är inte så många och de är väldigt ytliga och fina. Skickar med en bild jag tagit, håller en tandpetare brevid spricka så ni har ett hum om hur stor den är! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måla över, inget att göra nåt åt.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Stefan!

Tack för ditt svar! Det är ingen större fara för att vatten tränger in då? De är iofs väldigt små de där sprickorna och har antagligen suttit där sen huset byggdes för ca 20 år sen. Blir ju svårt att laga så små sprickor.... Och de är inget man ser om man inte letar efter dem...
 
Nikki73 skrev:
Stefan!

Tack för ditt svar! Det är ingen större fara för att vatten tränger in då? De är iofs väldigt små de där sprickorna och har antagligen suttit där sen huset byggdes för ca 20 år sen. Blir ju svårt att laga så små sprickor.... Och de är inget man ser om man inte letar efter dem...
Ingen fara för vatteninträngning, ni har ju tegel bakom dessutom. Färgen kommer fylla ut sprickorna eftersom de är så små.
 
En fråga till, vet någon av er hur man kan göra med borrhåll i fasaden? Modell mindre är de! Vad fyller man dem med? Tror att de där borrhålen har varit för att fästa typ en skylt på fasaden, inga stora hål altså.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva in en skruv i pluggen så att den precis får fäste och dra sedan ut båda med hjälp av en tång (typ polygrip). Sedan kan du fylla hålet med Putsbruk C 0-1mm och filta ut överlödet med en svamp. Efter målning kommer det bli helt osynligt.
 
Funkar att fylla igen med latex fog! Blir snyggt och billigt
 
Latexfog är ingen bra lösning alls tycker jag, det är för det första främst en inomhusprodukt. För det andra fäster inte fog ordentligt mot rå puts utan man måste blåsa ut, rengöra och prima varje hål. För det tredje kommer den torka ut och spricka efter ett par år. Sedan är den inte kompatibel med många putsfärger t.ex kalkfärg, silikatfärg, cementfärg. Nej, laga med puts är fortfarande min rekommendation.
 
Vet inte var du köper din latexfog nånstans men den jag använder är till för både inom och utomhus bruk ( tål upp till 70-80 + och 30-40 - grader) funkar utmärkt till tegel,sten,betong,klinker,trä,glas,puts etc!
 
Och fogen är perfekt till att smeta in försiktigt i springorna!
 
Orqvist8 skrev:
Och fogen är perfekt till att smeta in försiktigt i springorna!
Absolut inte! Det går inte att få in fog i dessa springor, det kommer bara att kleta utanpå och kommer inte in i springan överhuvudtaget. Latexen kommer sedan att släppa från putsen med 100% säkerhet.

Hårstrås tunna sprickor i puts går inte att laga på ett enkelt sätt utan får med lite tur fyllas med färg. Det man kan göra är att tunna lite färg och stryka springorna ett par gånger innan man börjar måla fasaden för att få in så mycket färg i springan som möjligt.
 
Om man lägger en tunn sträng fog på sprickorna och tar en fuktig svampig bearbetar in det i sprickan så blir det snyggt och håller alldeles utmärkt! Jobbar på byggen dagligen och ett otaliga gånger har vi använt fog för att laga minimala sprickor och springor! Och ja både besikningsmän,platschefer etc har beställt och godkänt just den åtgärden på puts! Och ny menar jag inte nått billigt skit från byggmax! Det ska vara riktiga grejer!
 
Orqvist8 skrev:
Om man lägger en tunn sträng fog på sprickorna och tar en fuktig svampig bearbetar in det i sprickan så blir det snyggt och håller alldeles utmärkt! Jobbar på byggen dagligen och ett otaliga gånger har vi använt fog för att laga minimala sprickor och springor! Och ja både besikningsmän,platschefer etc har beställt och godkänt just den åtgärden på puts! Och ny menar jag inte nått billigt skit från byggmax! Det ska vara riktiga grejer!
Länka gärna till dessa produkter!
 
Orqvist8 skrev:
Om man lägger en tunn sträng fog på sprickorna och tar en fuktig svampig bearbetar in det i sprickan så blir det snyggt och håller alldeles utmärkt! Jobbar på byggen dagligen och ett otaliga gånger har vi använt fog för att laga minimala sprickor och springor! Och ja både besikningsmän,platschefer etc har beställt och godkänt just den åtgärden på puts! Och ny menar jag inte nått billigt skit från byggmax! Det ska vara riktiga grejer!
Det nästan helt omöjligt att ens få tunnad färg att kapillärt dras in i en sådan spricka så hur skulle du få in latex i den ? Möjligen skulle man kunna vacuminjicera epoxi i den men det är inte ens värt besväret eller kostnaden. Om du gör som du föreslår med latex så lägger du bara latex utanpå och döljer sprickan temporärt för det kommer att släppa ganska snart igen. Att temporärt dölja sprickan är kanske just vad dina platschefer önskar för att kunna lämna ett tillfälligt och för ögat gott resultat.

Jag tror som Helioz att det är en dålig metod.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Om jag ska ta till mig nån som helst kritik från er så berätta gärna vad eran erfarenhet med såna produkter etc är tack?? En temporär lösning är däremot att försöka fylla sprickorna med färg! Men vad vet jag som har jobbat med färg och fog i över 15 år !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.