Hela tanken med ett forum är att fler ska kunna ha nytta av diskussionen. Att radera trådar är inget vidare.
 
D Daniel 109 skrev:
Hela tanken med ett forum är att fler ska kunna ha nytta av diskussionen. Att radera trådar är inget vidare.
Håller med, men en tråd som fått sin lösning borde inte kunna kommenteras
 
Vem definierar vad som är en lösning?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Att man ska få en varning när man skriver i en gammal tråd tycker jag är en bra idé. Många andra forum har den funktionen.

Jag föreslog det en gång i tråden om synpunkter på forumet, men de flesta verkade tycka att det var en helt värdelös idé. Ändå ser man ganska ofta folk som råkar svara i en flera år gammal tråd för att dom får upp den som förslag efter att ha läst en annan tråd. Men det är tydligen inget problem?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Om man bara läser tråden man svarar i är det inget problem.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Varför inte radera trådar som fått en lösning eller åtminstone göra det omöjligt att skriva kommentarer i denna?
Detta är ett öppet, fritt och frimodigt forum.
Det är helt OK att du skrev i en gammal tråd där TS redan löst sitt problem, det är också helt OK att du gav ett svar som var fel, dvs inte tillämpligt på det problem som beskrevs.
Att en gammal tråd lyfts kan ibland ha ett relativt stort värde, det kan ju tillfogas ytterligare information, det kan underlätta för någon att hitta en lämplig tråd osv.

MEN, om du läst tråden innan och förstått innehållet så hade du sluppit att få den reaktion du fick.
Det är väl alltid ett gott råd, att läsa in sig i trådarna innan man ger sig in i dom med egna inlägg.
Men som sagt, det är ett relativt fritt forum, så det står dig fritt att ge svar på frågor som inte ställts i tråden. :)
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Fundering, om det vore tre svarta trådar kan jag ju mäta upp att 1 + 3 = Ström. Hur mäter man upp att övrig kabel är jord?
Tillägg, har bara jord i nya delen - men det är ju bra att veta hur det funkar ....

Hus från 1853, el är utbytt till 99% - nya delen har korrekt el med jord, övrig är 2 sladdar.
Bytt alla kablar och kopplingar, inget gammalt kvar.

Levt större delen av livet i hus med gammal el :) - nu är det i alla fall nya kablar och kopplingar/dosor
 
P Petgre1028 skrev:
Fundering, om det vore tre svarta trådar kan jag ju mäta upp att 1 + 3 = Ström. Hur mäter man upp att övrig kabel är jord?
Först och främst. Den som dragit tre svarta trådar varav en är jord skall ha spöstraff. På plats i uttaget mäter man inte upp det. Man måste följa trådarna och se var de tar vägen. Ibland kan man se på andra kopplingar som är driftsatta och fungerar vad som är vad. Men högst troligt är det inte så. Troligare är det ett kronuttag så att du har en nolla och två tändtrådar. Fortfarande dumt att ha tre svarta dock.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
”Tre svarta” hade jag huset fullt av innan elen renoverades.
Gammal el. Tror det kallades ovir-kabel.
En utmaning att hitta rätt ledare när det började bli fler än tre.:cool:
 
S SueCia skrev:
Är tråden gul/grön eller bara grön?
Är den gul/grön bör du åtminstone börja budgetera för att anlita en elektriker som rättar till din elanläggning, är den däremot grön så är det OK.

Nu killgissar du allt.
Sedan gulgrön antogs som jord färg är det inte tillåtet att använda varken grön eller gul i lågspänningsapplikationer.
 
Mikael_L
J John*5 skrev:
Nu killgissar du allt.
Sedan gulgrön antogs som jord färg är det inte tillåtet att använda varken grön eller gul i lågspänningsapplikationer.
Det tycker jag inte.
Det känns som att SueCia har greppat läget helt korrekt.
Och SueCia brukar dessutom rätt ofta ha koll, så jag är inte förvånad.

Har du själv satt dig in i "problemet"?, har du läst genom tråden noga?
 
J John*5 skrev:
Nu killgissar du allt.
Sedan gulgrön antogs som jord färg är det inte tillåtet att använda varken grön eller gul i lågspänningsapplikationer.
Det är inte ens förbjudet bara mycket olämpligt och hindras främst av att de färgerna FK/FQ etc inte får tillverkas. Och inte ens det förbudet ligger nära i tid med det du tar upp för grön-gul som markering för PE skiljer ca: 20 år mellan dessa händelser.
 
  • Gilla
Oldfart och 3 till
  • Laddar…
S
J John*5 skrev:
Nu killgissar du allt.
Sedan gulgrön antogs som jord färg är det inte tillåtet att använda varken grön eller gul i lågspänningsapplikationer.
Jag varken ”killgissar” eller gissar när det gäller elsäkerhet, står fast vid min kommentar.
 
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Om det är lagligt är det förstås inte konstigt att det säljs. Det framgick bara inte i förra inlägget vad som var otillåtet.
Det är lagligt som Steamboy skriver OM det bara finns ojordade uttag i samma rum.
Men finns det 1 jordat uttag ska alla vara det, även lamputtag i taket.

Som nån annan skriver. Byt hällre stickpropp i lampan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.