sweeede sweeede skrev:
Puts cellplast på trästomme. Enplanshus platta på mark ej suterränghus. Lukten kommer periodvis vintertid främst. Bild avser vägg tak hörn. Gips fuktig när jag mäter.
Putsfasad från 2006 säger du, det kan inte vara så att du har enstegstätad fasad som orsakar lukten? Har du luftspalt om du känner i ytterväggens underkant mellan putsfasaden och sockeln?

I övrigt om du har så kallt i hörnet att du får kondensutfällning skulle jag ta bort gips och se över isolering täthet där.
 
S
sweeede sweeede skrev:
Det kan väl vara mer fukt bakom plasten eller?
Jag ser det som osannolikt att det skulle kondensera såpass att fukten byggs på och blöter ner gipsen. Men man ska väl aldrig säga aldrig heller :)
 
King Average King Average skrev:
Putsfasad från 2006 säger du, det kan inte vara så att du har enstegstätad fasad som orsakar lukten? Har du luftspalt om du känner i ytterväggens underkant mellan putsfasaden och sockeln?

I övrigt om du har så kallt i hörnet att du får kondensutfällning skulle jag ta bort gips och se över isolering täthet där.
King Average King Average skrev:
Putsfasad från 2006 säger du, det kan inte vara så att du har enstegstätad fasad som orsakar lukten? Har du luftspalt om du känner i ytterväggens underkant mellan putsfasaden och sockeln?

I övrigt om du har så kallt i hörnet att du får kondensutfällning skulle jag ta bort gips och se över isolering täthet där.
Enstegstätad puts enl den std som gällde då. STO puts Trivselhus.
 
sweeede sweeede skrev:
Enstegstätad puts enl den std som gällde då. STO puts Trivselhus.
Sannolikheten att det beror på putsen är nära 0.

Ta ner gipsen och kolla varifrån fukten vattnet kommer. Om du har vatten ovanför plastfolie så har du takläckage.
 
Tror inte heller puts är orsaken. Fick nys om denna artikel https://www.lfs-web.se/vind.htm.
Har installerat solpaneler för 3 år sedan i söderläge. Luftspalten förbinder över hela taket o hinner kanske inte torka ut fullt ut när solen inte värmer/torkar upp i samma utsträckning som innan solpaneler.
Långsökt o sårbart kanske?
 
sweeede sweeede skrev:
Tror inte heller puts är orsaken. Fick nys om denna artikel [länk].
Har installerat solpaneler för 3 år sedan i söderläge. Luftspalten förbinder över hela taket o hinner kanske inte torka ut fullt ut när solen inte värmer/torkar upp i samma utsträckning som innan solpaneler.
Långsökt o sårbart kanske?
Långsökt.

Är solpanelerna på samma tak? Orsaken?

Jag har varit med om 2 tak som börjat läcka. I det första fallet hade en genomföring som var fastsvetsad enligt konstens alla regler ändå hade börjat läcka (skada på huven) vattnet kom fram ca 4 meter från genomföring en där vattnet hittade lämplig väg ut.

Andra taket hade skadats redan vi husbygget, en spik till luftspaltsläkten hade vänt sig uppåt och med tiden trängt igenom takbeläggningen och förorsakat läcka.

Båda var låglutande tak, ren otur i båda fallen och svårt att hitta skadorna som inte låg i direkt anslutning till det ställe där vattnet trängdes ut.

För att få gipsen blöt krävs mycket vatten.
 
A Autodidak1 skrev:
Långsökt.

Är solpanelerna på samma tak? Orsaken?

Jag har varit med om 2 tak som börjat läcka. I det första fallet hade en genomföring som var fastsvetsad enligt konstens alla regler ändå hade börjat läcka (skada på huven) vattnet kom fram ca 4 meter från genomföring en där vattnet hittade lämplig väg ut.

Andra taket hade skadats redan vi husbygget, en spik till luftspaltsläkten hade vänt sig uppåt och med tiden trängt igenom takbeläggningen och förorsakat läcka.

Båda var låglutande tak, ren otur i båda fallen och svårt att hitta skadorna som inte låg i direkt anslutning till det ställe där vattnet trängdes ut.

För att få gipsen blöt krävs mycket vatten.
Skador/sprickor o fukt syns på flera ställen i gipsundertak, även där solpaneler sitter i söderläge. Bilden ovan är från andra sidan av sadeltaket, men som sagt syns på flera ställen.

D rob_t_j72 skrev:
Visst var det väl Trivselhus och några andra hustillverkare som slutade med enstegstätning runt 2007?

[länk]

[länk]
 
sweeede sweeede skrev:
Skador/sprickor o fukt syns på flera ställen i gipsundertak, även där solpaneler sitter i söderläge. Bilden ovan är från andra sidan av sadeltaket, men som sagt syns på flera ställen.
Anmäl till försäkringsbolaget, oftast får man inte ersättning pga yttre läckage, men värt att kolla.

Sen måste du börja plocka ner innertaket. Kommer du åt att inspektera taket via någon taklucka eller motsvarande så är det steg 1.
 
Kan vara flera bristande faktorer som samverkar o gör att fukt som når luftspalt inte ventileras bort.
  • Ångspärren ej tät o tillför fukt från hus
  • Solceller gör att tak skuggas o fukt består i luftspalt se ritning gul fyrkant
  • Tillbyggnad uterum begränsar luftspaltens förmåga. Se ritning gul glasvägg
Är ångspärren det största problemet tro?
Problemen har ju kommit nu efter ombyggnationer.
 
  • Ritning av husplan som visar ångspärrproblem med markerade områden: en gul fyrkant vid tak och gul glasvägg vid tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sweeede sweeede skrev:
Kan vara flera bristande faktorer som samverkar o gör att fukt som når luftspalt inte ventileras bort.
  • Ångspärren ej tät o tillför fukt från hus
  • Solceller gör att tak skuggas o fukt består i luftspalt se ritning gul fyrkant
  • Tillbyggnad uterum begränsar luftspaltens förmåga. Se ritning gul glasvägg
Är ångspärren det största problemet tro?
Problemen har ju kommit nu efter ombyggnationer.
Som jag sagt flera gånger, jag har aldrig träffat på det faktum att ångspärren är så dålig att gipsen blir skadad, framför allt så är risken relativt liten med frånluftsvärmepump. Inte omöjligt, men skulle gissa på att det är 5% chans att det beror på ångspärr och 95% chans läckage.

Var är bilden tagen? varför river du inte ner lite gips och kollar, tar bara 5 minuter? Oavsett vad det beror på så kommer du behöva ta ner gips för att torka upp skadan, lika bra att börja söka felet. Det går inte att gissa sig fram till det.
 
kondens i en kall hörna?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Som jag sagt flera gånger, jag har aldrig träffat på det faktum att ångspärren är så dålig att gipsen blir skadad, framför allt så är risken relativt liten med frånluftsvärmepump. Inte omöjligt, men skulle gissa på att det är 5% chans att det beror på ångspärr och 95% chans läckage.

Var är bilden tagen? varför river du inte ner lite gips och kollar, tar bara 5 minuter? Oavsett vad det beror på så kommer du behöva ta ner gips för att torka upp skadan, lika bra att börja söka felet. Det går inte att gissa sig fram till det.
Bild tagen i rum kök/mat i tak/vägg vinkel mot uterum.
 
G gaia skrev:
kondens i en kall hörna?
ja kall hörna, nordväst.
 
sweeede sweeede skrev:
ja kall hörna, nordväst.
Om det finns isolering existerar inte en kall hörna. Det blir bara en kall hörna om isoleringen missat. Då kan du få lokal invändig kondens även om ångspärren är hel.
 
K
Är nog bara att öppna vägen och kolla. Börja med det och se vart det leder om du kan spåra fukten. Ingen mening att hålla på att gissa här bort med gipset bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.