Kanske. Å andra sidan är den hårda cellplasten bra för att hålla isoleringen ovanför på plats. Plus att det går ganska snabbt att täcka en större yta.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kanske. Å andra sidan är den hårda cellplasten bra för att hålla isoleringen ovanför på plats. Plus att det går ganska snabbt att täcka en större yta.
Jag har skruvat 50 mm falsad cellplast med brickor under hela bottenbjälklaget (öppen plintgrund).
 
Spännande, plasten blir ju som en "balja" som samlar kondens. Dessutom gör isolering att det är svårare att förånga kondensen. Very bad.
 
Det säger ju också schwoooooooozzzz om du råkar få fyr på cellplasten. Därför gillar jag mineralull bättre.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Spännande, plasten blir ju som en "balja" som samlar kondens. Dessutom gör isolering att det är svårare att förånga kondensen. Very bad.
Utveckla gärna hur det skulle ske när cellplasten inte är tät.

W witten skrev:
Det säger ju också schwoooooooozzzz om du råkar få fyr på cellplasten. Därför gillar jag mineralull bättre.
Har du provat att tända eld på cellplast? Om det brinner ordentligt och redan finns värme så brinner det ganska bra, men då har man nog andra problem redan.
 
Cellplast under bjälklaget i en plintgrund är vedertaget och okej så länge man håller sig till diffusionsöppen cellplast.

Diffusionsplast på insidan av isoleringen är dock alltid att rekommendera
 
useless useless skrev:
Utveckla gärna hur det skulle ske när cellplasten inte är tät.



Har du provat att tända eld på cellplast? Om det brinner ordentligt och redan finns värme så brinner det ganska bra, men då har man nog andra problem redan.
Det är nog sällsynt att det brinner i en öppen plintgrund. Eller torpargrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.