Visst, ett överdimensionerat system är inte bra, vad jag vill säga är att ett optimalt optimerat system mycket väl kan råka producera mer energi än vad som konsumeras eller kan tas tillvara på några av årets varmaste dagar.

Sen verkar det som att vissa anser att ett system är att anse som överdimensionerat om det så bara råkar producera mer energi än vad som kan tas om hand/konsumeras vid ett enda tillfälle. Det tycker jag är fel definition.

Ett optimalt system är ett system som ger maximalt energiutbyte/investerings- och driftskostnad.
 
Jo, men maximalt energiutbyte och minimal återbetalningstid står ofta mot varenandra.
Men som sagt, man kan inte ge ett generellt svar .... beror alltid på situationen ....
 
Vad jag kan hitta har en Absorbtionskyla maskin för 80grader, 30 grader respektive 0 grader inställning en COP på ca 0,7-0,8. Detta är signifikant mindre än för en kompressordriven på runt COP runt 3 (vid motsvarande omständigheter). Detta kan ses som mycket sämre. Men tar man hänsyn till att el har mycket högre energikvalité än varmt vatten och att vattnet i fråga är en överskottsprodukt så skulle jag nog påstå att absorptionskyla i kombination med överskott från solvärmepaneler är betydligt mycket mer ekonomiskt än en eldriven maskin.
 
Hej vänner.

Jag har haft ett solfångarpaket från Borö som plockades ut i samband med att vedpannan togs ut och fjärrvärme sattes in. Bytet gjordes mest av bekvämlighetsskäl då jag reser en del och vi inte hade obegränsad tillgång på ved samt ett förskräckligt opraktiskt pannrum. Solfångardelen i min anläggning fungerade bra fastän det inte var spjutspetsteknik med plana solfångare (snarare järnspettsteknik). Duschvatten hade jag större delen av vår/sommar från solvärmesystemet.

Varmvattnet från panelerna gick via en reglercentral med inbyggt expansionskärl till en kopparslinga i tanken. Vid för hög temp stannade helt enkelt pumpen för att inte koka vattnet i ackumulatortanken. Dom gånger detta inträffade så verkar då inte mitt system ha tagit skada av detta. Kokpunkten borde väl vara avsevärt högre i den trycksatta solfångardelen och om bara utrustningen (koppar/gummidetaljer) i solpanelerna klarar dom temperaturerna så borde det inte innebära några problem.

Detta är saxat från manualen till reglercentralen:

"Överhettningsskyddet ställs in med Tmax. lnställningen är steglös från + 20 "C till + 100 "C.
Då temperaturen T2 stigit till det förinställda värdet imax, stannar pumpen. Vid överhettning
blinkar temperatur och "HE" växelvis. Då temperatu ren T2 sjunkit ca. 3 .C under Tmax
återstartar energiupptagningen automatiskt och pumpen går igång enligt normala
kopplingsdifferenser. Tmax är vid leverans inställd på ca. + 85 'C."

MVH

Anders
 
En absorptionskylmaskin är ganska dyr, sägs dock ha längre livslängd jämfört med en konventionell kylmaskin. I offentliga byggnader t.ex. med höga interna värmelaster även på somrarna är det kanske ett alternativ att ha en absorptionskylmaskin.
Tror inte att det löner sig att ha en absorptionskylmaskin i småhus i Sverige.
 
Ewald skrev:
En absorptionskylmaskin är ganska dyr, sägs dock ha längre livslängd jämfört med
Hur dyr då?
 
Det finns en svensk tillverkare .... skulle väl gissa att en absorptionskylmaskin med en maxeffekt på 10 kW kostar väl minst kring 100 000 SEK eller mer ...
 
Fast vänta lite nu, gasoldrivna kylskåp är ju absorptionskylare, och dom är ju inte så himla dyra.
Investera i några sådana från nåt beg-husvagnsforum så e saken biff sen ;)
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Nja, absorptionskyla. I så fall producerar solfångare tillräckligt varmt vatten till en absorptionskylmaskin som i sin tur producerar kallt vatten till AHU, kylbafflar osv.

Sen måste man veta byggnadens kylbehov (byggnadssimulation) osv.

Har bara sysslat med större byggnader i syd-öst Asien.
Du kan ju göra en marknadsanalys om vad som finns på marknaden. Men principen är att solfångare producerar tillräckligt varmt vatten som behövs för att driva en absorptions (eller adsorptions)kylmaskin.
 
thomasx:
Det kommer troligen inte att fungera eftersom gasoldrivna kylskåp använder en annan vätska för absorbtion som aktiveras vid en annan temperatur för att få högre verkningsgrad.

Misstänker att den främsta orsaken att de är dyra helt enkelt beror på att marknaden är ganska begränsad. För principiellt finns de inget dyrt i dem. Enklaste konstruktionen någonsin, är bara ren kemi/fysik de handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.