Luftspalt ovanför isoleringen förstår jag inte?
Om det inte är bomtätt överallt så får du kalla golv eftersom den kalla inträngande luften då får "tillgång" till hela golvytan.
 
Anders_Roslagen skrev:
Skulle nog höra mig för om golvspån på cc100, Det är en sak att gamla hus och tjocka trägolv har långt mellan bjälkar än att välja spån, så väljer du ett 32mm tjockt trägolv så kanske det duger fint (kanske tom gör spånet onödigt). Vill även lägga en passus att jag är svag för riktiga trägolv så för mig är valet lätt. Fattar dock inte riktigt vad du tänker dig att luftspalten skall göra, skulle nog skippat den.

Mörkt? Har inte alla verktyg lampa nuförtiden :rolleyes:
Om jag fyller på bjälklaget så blir det ca cc 50 istället, det borde väl funka för vad som helst? Kanske golvspån och plastmatta...med tanke på utgången mot trädgården och allt mög barnen släpar in med stövlarna som sen hamnar i uterummet. Eller i alla fall golvytan närmast dörren ut mot trädäcket/trädgården. Klinkers (närmast trädgårdsdörren) blir så kallt och hårt, så det vill jag inte ha.

Barnen snor alla mina ficklampor, har ingen aning om var de befinner sig. Köper jämt nya, som sen försvinner....suck. Apropå verktyg med lampa så har jag aldrig sett en tumstock med lampa... :D
 
Bumler skrev:
Luftspalt ovanför isoleringen förstår jag inte?
Om det inte är bomtätt överallt så får du kalla golv eftersom den kalla inträngande luften då får "tillgång" till hela golvytan.
Annan "byggare" som tyckte det skulle vara luftspalt, själv har jag ingen aning och hade tänkt fylla upp med isolering. När man inte är hundra själv lyssnar man på alla. :blushing:
 
Nu har jag mätt! Lite olika cc men trots allt runt 60 cm (60 cm mellan ett par, 68 cm mellan ett annat par). Då behöver jag väl inte krångla med att "fylla på" bjälklaget? :)
 
Låter bra. Kör på var bara observant på att komma ihåg att markera på råväggen/alternativt häfta ordentligt så du hittar igen dessa när golvet slås. Luftspalten skall väl vara mellan mark och bjälklaget?
 
Anders_Roslagen skrev:
Luftspalten skall väl vara mellan mark och bjälklaget?
Där blir luftspalt automatiskt och ganska mycket dessutom eftersom det är ca 80 cm mätt från marken till understa bjälkarna.

Själva grunden vet jag inte hur jag ska fixa till. Öppen plintgrund (= väldigt fult estetiskt) eller bygga upp krypgrund med hela väggar och sätta in krypgrundsavfuktare alt varianten med solfångare? http://www.lfs-web.se/luftsolfangare.htm

Ska jag i så fall mura upp tex lecablock från strax under marknivå (hur djupt behöver jag gräva ner understa raden?) upp till bjälklaget och putsa? Jag ska klä uterummet med träpanel och måla med slamfärg. Inspektionslucka in utifrån?
 
En fundering till: vad tror ni som vet om att lägga in värme i golvet? El eller vattenburet i så fall? Vad kostar det ungefär?
 
På en altan är nog el smidigast, isoleringen under är ju förståss A och O då. Mina föräldrar (med 40 cm isoelring) har trägolv med trasmattor på, de värmer sitt uterum med en liten fläkt, typ kupévärmare på 1500 watt, det tar inte många minuter att få upp dräglig temperatur även om det är 20 minusgrader.

Men ska man ha klinkergolv är golvvärme absolut att föredra.

Vet inget om priset, men pappas lösning är ju helt klart billigare. Det blir mycket "elda för kråkorna" att hålla komfortvärme på ett altangolv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.