Jag håller på med mitt uterum, men har kört fast lite. Hade tänkt isolera och vinterbona, så att man har lite mer användning för utrymmet. Har tagit bort de stora glasrutorna och rivit bort ytterpanelen och den lilla isolering som överraskande nog satt i facken på utsidan. Uterummet är väldigt kryptiskt byggt, reglarna sitter på fel håll och inte ens centrerade över plintarna, golvet består av gleslagda brädor med heltäckningsmatta över.

Ytterpanelen, gles utan lockpanel, gick nästan ända ner till marken och under grunden var det en massa bröte som jag rensat bort (bl.a. en icke fungerande rostig urgammal gräsklippare, div brädor, en gammal kaninbur, spannar och krossade flaskor, tegelrör med musbon i mm skräp. Fin sand, väldigt ojämn och vatten rinner in när det regnar och lägger sig i en pöl såg jag. Tänker kratta bort översta lagret av sand och jämna till ytan med fall ut mot trädgården istället.

Ingen blindbotten och ingen golvisolering (såklart).

Jag ska byta ut hanbjälken under taket, den som takstolarna vilar mot, mot en grövre liggande och regla upp nytt (på rätt håll!), isolera väggarna och sätta ohyvlad träpanel utanpå och måla med grå slamfärg.

Blir tvungen att ta bort golvbrädorna, för de är ganska tunna, sitter glest och svajigt och luktar inte så gott under heltäckningsmattan som ligger ovanpå. Då får jag möjlighet att snickra på blindbotten under och isolera ovanifrån. Har flera rullar isolering som bara står och väntar...

Men vad gör jag med plintgrunden egentligen? Det sitter väldigt få plintar och jag tycker de verkar ha använt få bjälkar dessutom. Uterummet är ca 3 x 6 m och ser ut så här underifrån och upp:

1. Plintar med ca 2 m emellan, 4 st på framsidan och 4 st längst bak in mot husytterväggen.
2. 2 st grova bjälkar (glömde mäta!) ovanpå plintarna.
3. 5 st bjälkar tvärs över (dvs längs med huset)
4. Glesa golvbrädor.
5. Heltäckningsmatta som ligger löst ovanpå.

Jag ska sätta in nya fönster, isolera väggar och golv och under taket med. Men hur gör jag med golvbjälklaget?
Ska jag tex ta bort de översta bjälkarna med och lägga dit nya, med kortare avstånd cc?
Ska jag installera fler plintar under de bärande bjälkarna eller räcker de befintliga 4 + 4, utan stöd i mitten?
Funderar på att låta plintgrunden få vara en öppen plintgrund i fortsättningen, är det en bra idé? Tänkte att jag har bättre koll då och det blir inte lika instängt.

De mystiska stöttorna under golvet går inte ända ner till marken. Det är möjligt att de gjorde det en gång i tiden, men det har jag ingen aning om i så fall.

Jag sopade inte rent innan jag fotade, det var väldigt skräpigt bakom panelen med mycket spindelväv och annat skräp.

Alla tips, råd, idéer etc är välkomna!
 
  • P1030939.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030954.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030945.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt råd är att antingen fylla hela utrymmet under altanen med något isolerande, eller att lägga något grövre stenlager på sanden och ha isolering upptill.

Det där är annars en gigantisk kattlåda...
 
Det ÄR redan en gigantisk kattlåda....suck. Ibland stinker det något förfärligt och då är det inte svårt att gissa vad som hänt. Den glesa panelen som satt där tidigare var inte en speciellt tät eller svårforcerad om man säger så. Projekt Make Over Big Time är på G liksom. :)
 
Det ante mig ;-)
En granne har jord under, katterna går dit, men har det mer som bo, då det inte är grävvänligt. Här samlade vi ihop alla trevliga stenar som dök upp när vi grävde och lade ett snyggt lager gles kullersten under hela altanen. Pappa har lite högre, dock inte riktigt som ni, han fyllde utrymmet med 40 cm isolering kors och tvärs, väldigt bra, nu behöver de bara sätta på en värmefläkt en kvart så kan de fika därute med bara en kofta även om det är februari och -15 grader.
 
Har inte din pappa någon golvisolering i bjälklaget menar du? Bara 40 cm isolering (vad för slags?) på marken? Han la väl ut markduk (plast) eller nåt under isoleringen i alla fall? Har han öppen plintgrund eller byggt in det som en krypgrund?
 
Ingen aning, jag pratade bara i telefon med honom. Hela utrymmet mellan mark och golv (som är 40 cm högt) är utfyllt av något slag av isolering, om det är ull, frigolit eller nåt annat vet jag inte. Varmt är det iallafall, och inte en katt kommer in där. Det lär ju vara nåt skydd mot möss och eventuell växtlighet, han vet vad han gör, men det var några år sedan, så detaljerna har jag inte koll på, dem får ni andra diskutera.

Han såg ingen mening i att ha någon luft som det kunde bli skräp eller katter eller sånt i. Resten av huset har ju källare.
 
Anna_H: Ok, tycker det låter lite vanskligt att fylla utrymmet undertill men jag har som sagt inte alla detaljerna. :)

Finns det någon annan byggkunnig som kan hjälpa mig med tips och råd om hur jag ska göra med grunden till mitt uterum? Något måste ju göras i alla fall. :)
 
Pappa hade ju inget golv innan, dräneringen precis omlagd, så det var inte så svårt ;-)
 
Med vanskligt menade jag inte svårt, utan kanske lite "farligt" att fylla upp utrymmet på det viset. Men det är svårt att säga något utan bilder eller fler detaljer.

Någon annan byggkunnig som kan ge mig handfasta tips och råd för hur jag ska göra med bjälklaget och uterummet? Hur hade andra gjort tex?
 
Finns det verkligen ingen kunnig som kan hjälpa mig? Har jag lagt tråden på fel underforum?
 
Är hobbybyggare och kanske tar saker i ologisk ordning men...
Ang. bjälklaget, det är svårt att se om du har cc-60 mellan bjälkarna. Jag skulle försära mig om det först och fylla på om det behövs. Visst kan det bli bökigt och ryggen kommer ta stryk men ett stabilt golv är prio ett...

Lassa in lite vassare singel och isolera undertill, se till att ha en lämplig spalt för luftrotation. Möjligen skulle jag även se till att få ett ventilerat förråd undertill, för icke organiska prylar. Vad gäller isoleringen skulle jag ta det utrymme som bjälklaget erbjuder och slå/skruva det med råspont under till efter att ha fäst upp det med vindduk. Skall du ta bort verandagolvet kan du ju isolera uppifrån...

Om det räcker med plintar??? Du själv bör ju ha bäst kunskap om de verkliga förhållandena och skall du inte addera någon större vikt så skulle nog jag resonera som att om det har hålligt bra, håller det nog framöver med. Jag skulle nog kunna tänka mig att stöttorna skulle kunna bytas mot en plint, de ser spontant ut som akutfix. Men det bör ju inte vara några större problem att gräva ur, i dina regioner så har ni väl sand ett åpar meter ned i backen. Men kolla annars en nybyggnadsritning med plintgrund så kanske det ger info om plintavstånd, gärna från samma klimatzonsområde...


Fråga dig själv hur viktigt det är att ha reglarna åt rätt håll, det går ju att sätta ett regelverk åt rätt håll även fast dessa sitter där? Mycket jobb för det som ändå kommer vara dolda snickerier...Behöver du ta bort en eller flera av dem så skulle jag regla upp först (cc-60) innan du ssågar i dem.
 
G
Jag vet vad jag skulle göra för uterummet: inte överisolera utan bygga en värmegrund under golvet där du blåser in överskottsvärmen under dagen se www.odlingshus.se
Det är även perfekt för att sätta in en långtidskomposterande toalett så att du får gratis bredspektral växtnäring compostera.se
 
gingiskahn skrev:
Jag vet vad jag skulle göra för uterummet: inte överisolera utan bygga en värmegrund under golvet där du blåser in överskottsvärmen under dagen se www.odlingshus.se
Det är även perfekt för att sätta in en långtidskomposterande toalett så att du får gratis bredspektral växtnäring compostera.se
Tack för tipset med toan! Men jag hade inte tänkt använda uterummet som växthus, utan vanligt rum. :)
 
Anders_Roslagen skrev:
Är hobbybyggare och kanske tar saker i ologisk ordning men...
Ang. bjälklaget, det är svårt att se om du har cc-60 mellan bjälkarna. Jag skulle försära mig om det först och fylla på om det behövs. Visst kan det bli bökigt och ryggen kommer ta stryk men ett stabilt golv är prio ett...

Lassa in lite vassare singel och isolera undertill, se till att ha en lämplig spalt för luftrotation. Möjligen skulle jag även se till att få ett ventilerat förråd undertill, för icke organiska prylar. Vad gäller isoleringen skulle jag ta det utrymme som bjälklaget erbjuder och slå/skruva det med råspont under till efter att ha fäst upp det med vindduk. Skall du ta bort verandagolvet kan du ju isolera uppifrån...

Om det räcker med plintar??? Du själv bör ju ha bäst kunskap om de verkliga förhållandena och skall du inte addera någon större vikt så skulle nog jag resonera som att om det har hålligt bra, håller det nog framöver med. Jag skulle nog kunna tänka mig att stöttorna skulle kunna bytas mot en plint, de ser spontant ut som akutfix. Men det bör ju inte vara några större problem att gräva ur, i dina regioner så har ni väl sand ett åpar meter ned i backen. Men kolla annars en nybyggnadsritning med plintgrund så kanske det ger info om plintavstånd, gärna från samma klimatzonsområde...


Fråga dig själv hur viktigt det är att ha reglarna åt rätt håll, det går ju att sätta ett regelverk åt rätt håll även fast dessa sitter där? Mycket jobb för det som ändå kommer vara dolda snickerier...Behöver du ta bort en eller flera av dem så skulle jag regla upp först (cc-60) innan du ssågar i dem.
Tack för svaret! Det är för mörkt nu för att mäta, får kolla exakt mått imorgon, men jag gissar på cc 100 eller så. Svårt att få till cc 60 utan att riva upp det gamla och kanske inte så nödvändigt? Eller? Blir ju snarare cc 50 eller däromkring om jag lägger i fler.

Får bli ett par extra plintar i mitten, för säkerhets skull. :)

Blir det så här underifrån sett: blindbotten, vindpapp, isolering, troligtvis luftspalt, plast (ång/fuktspärr), golvspån, foam, klickgolv (trä bättre än laminat här?) ?
 
Skulle nog höra mig för om golvspån på cc100, Det är en sak att gamla hus och tjocka trägolv har långt mellan bjälkar än att välja spån, så väljer du ett 32mm tjockt trägolv så kanske det duger fint (kanske tom gör spånet onödigt). Vill även lägga en passus att jag är svag för riktiga trägolv så för mig är valet lätt. Fattar dock inte riktigt vad du tänker dig att luftspalten skall göra, skulle nog skippat den.

Mörkt? Har inte alla verktyg lampa nuförtiden :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.