Mikael_L
Troligen menade Mikael_L att man måste kolla förutsättningarna innan man väljer jordat eller ojordat uttag till ett rum. Ofta börjar man med att kolla vad befintliga uttag är för sort. Sen kan det utsträckas om det verkar vettigt.

Är du verkligen elektriker?, eller har du lurat mig hela tiden.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Troligen menade Mikael_L att man måste kolla förutsättningarna innan man väljer jordat eller ojordat uttag till ett rum. Ofta börjar man med att kolla vad befintliga uttag är för sort. Sen kan det utsträckas om det verkar vettigt.

Är du verkligen elektriker?, eller har du lurat mig hela tiden.
Svar till detta finns redan i inlägg #13.

Väldigt vanligt att det inte finns några befintliga lamputtag, som du vet.
 
E El-Löken66 skrev:
Väldigt vanligt att det inte finns några befintliga lamputtag, som du vet.
Visst är det så och då är det ännu vettigare att lyssna på Mikael_L. Om du ska sätta upp ett nytt lamputtag måste du kolla om det ska vara ojordat eller jordat innan du sätter upp det, eller hur?
Du rekommenderar TS att sätta upp uttaget när han flyttar och då är det ett måste att ha koll på jordens vara eller icke vara.
 
E
Müssli Müssli skrev:
Visst är det så och då är det ännu vettigare att lyssna på Mikael_L. Om du ska sätta upp ett nytt lamputtag måste du kolla om det ska vara ojordat eller jordat innan du sätter upp det, eller hur?
Du rekommenderar TS att sätta upp uttaget när han flyttar och då är det ett måste att ha koll på jordens vara eller icke vara.
Som du ser finns bara två ledare. Då ska TS ha ojordat uttag som BirgitS tipsade om.

Svårare än så är det inte för TS.

Om du däremot är där med en elektrikers kunskap och upptäcker oegentligheter så är det en annan sak, det ställs såklart betydligt högre krav då.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Som du ser finns bara två ledare. Då ska TS ha ojordat uttag som BirgitS tipsade om.

Svårare än så är det inte för TS.

Om du däremot är där med en elektrikers kunskap och upptäcker oegentligheter så är det en annan sak, det ställs såklart betydligt högre krav då.
Om du anser att det räcker med att räkna ledare i takdosan för att avgöra om rummet kan ha jordat eller ojordat uttag så får det stå för dig.

Själv kollar jag åtminstone andra uttag i rummet också, och bedömer även andra saker om rummets beskaffenhet.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
En enskild takdosa räcker inte för att avgöra om rummet är ojordat eller skyddsjordat. Det framgår heller inte vilket slags lampa TS köpt, dubbelisolerad eller skyddsjordad. Lampan måste passa ihop med rummet.

Vi kan utgå ifrån att rummet ursprungligen har byggs ojordat, med ojordade vägguttag och lamputtag. Men vi vet inte hur renoveringar genom åren har ändrat på detta. Kanske är nu alla vägguttag skyddsjordade, utom denna takdosa. Om då TS mot förmodan köpt en skyddsjordad lampa så är den utan nödvändig skyddsjord just nu. Men om rummet fortfarande kan klassas som isolerat, då är det ok med denna lampa utan skyddsjord.

Ska man montera ett lamputtag i denna takdosa måste det ju ovillkorligen vara av rätt typ.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du anser att det räcker med att räkna ledare i takdosan för att avgöra om rummet kan ha jordat eller ojordat uttag så får det stå för dig.

Själv kollar jag åtminstone andra uttag i rummet också, och bedömer även andra saker om rummets beskaffenhet.
Antar du inte är läskunnig men svar på detta finns redan 3 gånger i tråden.

Vi behöver inte göra det mer märkvärdigt än vad det är, nej, så givetvis är takdosan i en från början isolerad miljö.

Du har kanske aldrig sett någon dylik installation i verkligheten, men så är det i gamla hus.

Och vad jag skriver är att det är tillräckligt för lekhennen, men först skulle vi kolla lampan och eventuell armatur.

Är det en enkel lampa så hängs den sonika upp och kopplas in i uttaget.

Är det en häftigare lampa så finns troligen bättre alternativ.

Givetvis är det optimala att gå genom hela elinstallationen inför nya ingrepp, eller närsomhelst, om anläggningsinnehavaren inte känner till sin elanläggning.

Men nu är det inte det vi pratar om utan en så simpel sak som att montera en taklampa, tillkallas elektriker så gör denne en bedömning och gör innehavaren det själv görs kanske en annan. Inget av det är fel oavsett hur mycket Bo dunkar din rygg.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En enskild takdosa räcker inte för att avgöra om rummet är ojordat eller skyddsjordat. Det framgår heller inte vilket slags lampa TS köpt, dubbelisolerad eller skyddsjordad. Lampan måste passa ihop med rummet.

Vi kan utgå ifrån att rummet ursprungligen har byggs ojordat, med ojordade vägguttag och lamputtag. Men vi vet inte hur renoveringar genom åren har ändrat på detta. Kanske är nu alla vägguttag skyddsjordade, utom denna takdosa. Om då TS mot förmodan köpt en skyddsjordad lampa så är den utan nödvändig skyddsjord just nu. Men om rummet fortfarande kan klassas som isolerat, då är det ok med denna lampa utan skyddsjord.

Ska man montera ett lamputtag i denna takdosa måste det ju ovillkorligen vara av rätt typ.
Utveckla gärna detta, hur skulle takuttaget vara ojordat men rummet jordat? Vet en privatperson som ska hänga en taklampa något som de som utfört originalinstallationen inte visste?

Sen kan förutsättningarna givetvis ha ändrats under åren.

Rådet var nu att TS väljer lampa som steg 1. Så utgår vi därifrån.

Men givetvis sätts inget DCL-uttag upp av en privatperson med vad vi vet.

Dina spekulationer är väldigt ologiska jämfört med andra trådar.

Om där nu är satt jordade uttag så kan dessa lika bra ha oansluten PE, mycket vanligt när det är hempulare i farten.

Så med det resonemanget måste auktoriserad installatör tillkallas för denna simpla installation.

Hur många dylika operatiiner tror du sker dagligen utan att något sker i Sverige?

Blir inte mer märkvärdigt bara för att frågan hamnar på ett forum.

Vi kan förutsätta att allt är fel såklart.

Och i så faller möjligheten för oauktoriserade att göra något överhuvudtaget i sina hem.

Vad vi kan göra istället för att skriva blaja är att rekommendera TS att se till att kroken inte kan komma i kontakt med enkelisolerad ledare.

Torixen ser gedigen ut och behövs inte röras, men om, så kan öppningsbara Wagos vara ett bättre alternativ.
 
Mikael_L
Vad du skriver långrandigt, när det räcker med:
Man kollar lämpligen hur alla övriga uttag i rummet är beskaffade, och sen gärna en bedömning av rummet som helhet, ifall det (fortfarande) är lämpligt med ett utförande såsom "isolerad miljö".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har faktiskt stått idag med just detta. Av tre rum har jag/vi bestämt att ett får fortsätta vara isolerad miljö, de två andra byter vi ut till jordat, då de har fått en blandning av jordat och ojordat under årens lopp. Så idag rev jag ut all gammal OVIR och drog in ny FK samt jordtråd överallt. Nästa besök så ska jag ha med lämpliga uttag och strömbrytare.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad du skriver långrandigt, när det räcker med:
Man kollar lämpligen hur alla övriga uttag i rummet är beskaffade, och sen gärna en bedömning av rummet som helhet, ifall det (fortfarande) är lämpligt med ett utförande såsom "isolerad miljö".
Åter igen, läs tråden. Är det inte isolerad miljö så är något fruktansvärt fel och vid minsta varningstecken på att så är fallet måste en kunnig person tillkallas.

Exempelvis att det i samma rum, inom räckhåll för detta lamputtag, finns uttag med jordbleck.

Detta faktum räcker givetvis inte för att avgöra något, och de flesta känner nog till att i köket kan detta förekomma på sina ställen.

Men det räcker med nonsens nu, vill du leka märkvärdig med detta uttag så är det upp till dig.

Men var då konsekvent i detta forum och släpp inte genom andra, betydligt farligare saker, som du brukar.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har faktiskt stått idag med just detta. Av tre rum har jag/vi bestämt att ett får fortsätta vara isolerad miljö, de två andra byter vi ut till jordat, då de har fått en blandning av jordat och ojordat under årens lopp. Så idag rev jag ut all gammal OVIR och drog in ny FK samt jordtråd överallt. Nästa besök så ska jag ha med lämpliga uttag och strömbrytare.
Bedrövligt.
En riktig elektriker hade bytt allt. Hur länge stod du och kliade dig i huvudet för att avgöra detta.
Synd för kunden. Likadant som den du lämnade PEN-lös trots alla goda råd härifrån.
Förutsätter att du i alla fall la in en jordfelsbrytare.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Mikael_L
Är det någon slags corona-effekt eller vad?
Jag har varit medlem i 15 år på forumet och aldrig haft någon på ignore-listan, och även sagt/tänkt att det kommer jag aldrig behöva.
Men nu i år smäller det till, en som hamnade där i januari, och så ytterligare en nu ... :thinking:
 
  • Wow
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Stoppar det även PM? Någon som vet?
 
Myrstacken
Vem har snott mina popcorn???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.