Hej, Jag är en total amatör som nyss flyttat till miljonprogramsbyggnad. Jag minns inte hur jag löste detta problem förra gången jag flyttat till en sådan lägenhet.

Jag fattar inte alls vad jag behöver köpa / fixa för att kunna få in en lampa här.

Det finns inga skruvar som jag ser på alla guider och bilder jag googlar på. Har en krok som går hela vägen dock.

Tacksam för all hjälp.
 
  • Elektriska kablar och kopplingsdosa utan synliga skruvar i taket för lampmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Tack, Hm ok det heter mittstolpe alltså.

Hur fungerar det då med "sockerbit" lampor eller vad det kallas? Dvs där jag skall koppla in kablarna direkt i lampan?

Kanske bör köpa en ny lampa någon gång...

PS: Antar att detta är den moderna versionen för den nya standarden? https://www.elgrossisten.se/strombr...cl-standard/lamputtag-tak-dcl-med-mittstolpe/

Rättelse: DCL uttagen verkar inte vara något för mig pga ej jordad?
 
Redigerat:
E
Z Zanndo skrev:
Tack, Hm ok det heter mittstolpe alltså.

Hur fungerar det då med "sockerbit" lampor eller vad det kallas? Dvs där jag skall koppla in kablarna direkt i lampan?

Kanske bör köpa en ny lampa någon gång...

PS: Antar att detta är den moderna versionen för den nya standarden? [länk]

Rättelse: DCL uttagen verkar inte vara något för mig pga ej jordad?
Du kan köra med den gamla hederliga standarden.

Men vad är det för lampa du ska sätta upp, kolla upp detta som steg 1.
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan köra med den gamla hederliga standarden.

Men vad är det för lampa du ska sätta upp, kolla upp detta som steg 1.
När jag flyttade in var alla lampor förutom 1 installerade. Den sista lampan fanns i ett av skåpen. När jag försökte installera den så märkte jag att det var ett himla fix de hade gjort för att få dem att hänga och jag tror det saknas delar osv.

Så jag kommer väl köpa en lampa nu i dagarna men jag antar att jag alltid behöver denna takdosa annars finns det ju inget att fästa en lampa i? (förutom kroken direkt då, vilket inte fungerar med den lampan jag har "ärvd"). Men du har nog rätt att jag borde börja med att köpa en lampa där jag faktiskt har alla delar...
 
E
Z Zanndo skrev:
När jag flyttade in var alla lampor förutom 1 installerade. Den sista lampan fanns i ett av skåpen. När jag försökte installera den så märkte jag att det var ett himla fix de hade gjort för att få dem att hänga och jag tror det saknas delar osv.

Så jag kommer väl köpa en lampa nu i dagarna men jag antar att jag alltid behöver denna takdosa annars finns det ju inget att fästa en lampa i? (förutom kroken direkt då, vilket inte fungerar med den lampan jag har "ärvd"). Men du har nog rätt att jag borde börja med att köpa en lampa där jag faktiskt har alla delar...
Ja, lägg upp bild på anordningen så kan vi börja i rätt ände.
Få till ett uttag kan du när som.
 
BirgitS
Z Zanndo skrev:
Hur fungerar det då med "sockerbit" lampor eller vad det kallas? Dvs där jag skall koppla in kablarna direkt i lampan?
Om det är en lampa som är avsedd att skruvas direkt i taket så kan du dra trådarna i takdosan direkt till sockerbiten i lampan.
 
Köpte en lampa med sockerbit och lyckades koppla in den. Tack för hjälpen.
 
BirgitS
Utmärkt!
Gick det att göra på ett säkert sätt också, dvs. så att vare sig sockerbiten eller några trådar syns?
 
Yes, det var dock ett herrans mek eftersom jag gjorde det själv. Hade nog behövt 2 händer till.
 
Mikael_L
Hur blev det med skyddsjorden. Ska du ha det, blev det det?

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om det är meningen att din lampa ska hängas på en krok och har en kontakt behöver du köpa ett takuttag. Beroende på om det är jordade eller ojordade vägguttag i rummet behöver du jordat resp. ojordat takuttag.
Exempel [länk]
Här har du länkat till ett skyddsjordat, på kablarna i dosan verkar det som att det inte ska vara skyddsjordat, men det måste man ta reda på, det går inte att avgöra bara på en bild av dosan.
Det kan t.ex. vara skyddsjordat någon annanstans i rummet.
 
Det har jag ingen större koll på faktiskt. Tror allt är ojordad + jordfelsbrytar. Eller jag vet att allt utanför våtrum är ojordad och att det finns jordfelsbrytare.

edit; Ja och jag köpte ojordad takdosa också. Men inte installerat utan lampan gick rakt på
 
E
Z Zanndo skrev:
Det har jag ingen större koll på faktiskt. Tror allt är ojordad + jordfelsbrytar. Eller jag vet att allt utanför våtrum är ojordad och att det finns jordfelsbrytare.

edit; Ja och jag köpte ojordad takdosa också. Men inte installerat utan lampan gick rakt på
Ja, den kan du montera då du flyttar.

Vet inte vad @Mikael_L s inlägg syftar till, troligen arbetsskada men normalt kopplas dessa lampor av privatpersoner vara in enligt befintlig standard.

Men ska det vara petnoga ska det givetvis kontrolleras så förutsättningarna med isolerad miljö är samma som när det installerades.

Men detta kräver ju även lite kunskap.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur blev det med skyddsjorden. Ska du ha det, blev det det?


Här har du länkat till ett skyddsjordat, på kablarna i dosan verkar det som att det inte ska vara skyddsjordat, men det måste man ta reda på, det går inte att avgöra bara på en bild av dosan.
Det kan t.ex. vara skyddsjordat någon annanstans i rummet.
Vet inte riktigt vem du svarar eftersom det är mitt inlägg du citerar, men på den länkade sidan kan man välja med eller utan skyddsjord så vitt jag minns.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte riktigt vem du svarar eftersom det är mitt inlägg du citerar, men på den länkade sidan kan man välja med eller utan skyddsjord så vitt jag minns.
Troligen menade @Mikael_L att skriva att det du länkade var ett äldre, ojordat och om det är tänkt att jorda anläggningen ska ett så kallat DCL-uttag användas istället för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.