Hej, Jag är en total amatör som nyss flyttat till miljonprogramsbyggnad. Jag minns inte hur jag löste detta problem förra gången jag flyttat till en sådan lägenhet.

Jag fattar inte alls vad jag behöver köpa / fixa för att kunna få in en lampa här.

Det finns inga skruvar som jag ser på alla guider och bilder jag googlar på. Har en krok som går hela vägen dock.

Tacksam för all hjälp.
 
  • Elektriska kablar och kopplingsdosa utan synliga skruvar i taket för lampmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Tack, Hm ok det heter mittstolpe alltså.

Hur fungerar det då med "sockerbit" lampor eller vad det kallas? Dvs där jag skall koppla in kablarna direkt i lampan?

Kanske bör köpa en ny lampa någon gång...

PS: Antar att detta är den moderna versionen för den nya standarden? https://www.elgrossisten.se/strombr...cl-standard/lamputtag-tak-dcl-med-mittstolpe/

Rättelse: DCL uttagen verkar inte vara något för mig pga ej jordad?
 
Redigerat:
E
Z Zanndo skrev:
Tack, Hm ok det heter mittstolpe alltså.

Hur fungerar det då med "sockerbit" lampor eller vad det kallas? Dvs där jag skall koppla in kablarna direkt i lampan?

Kanske bör köpa en ny lampa någon gång...

PS: Antar att detta är den moderna versionen för den nya standarden? [länk]

Rättelse: DCL uttagen verkar inte vara något för mig pga ej jordad?
Du kan köra med den gamla hederliga standarden.

Men vad är det för lampa du ska sätta upp, kolla upp detta som steg 1.
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan köra med den gamla hederliga standarden.

Men vad är det för lampa du ska sätta upp, kolla upp detta som steg 1.
När jag flyttade in var alla lampor förutom 1 installerade. Den sista lampan fanns i ett av skåpen. När jag försökte installera den så märkte jag att det var ett himla fix de hade gjort för att få dem att hänga och jag tror det saknas delar osv.